De Indiaan – DVD-Recensie

Regisseuse Ineke Houtman gaat na Stille Nacht (2004) weer terug naar het genre waar ze succes mee oogstte: de kinderfilm. De Indiaan behandelt de problemen die met een adoptie kunnen ontstaan; op een bepaalde leeftijd zijn kinderen zo ver dat ze vragen gaan stellen. Waar kom ik vandaan en wie zijn mijn echte ouders? De zevenjarige Koos is hier al behoorlijk vroeg mee en is dan ook behoorlijk wijs voor zijn leeftijd. Op deze manier is de film zowel voor jong als oud uitermate geschikt; de kinderen kunnen de basisproblemen van Koos uitstekend begrijpen en de ouders die met hun kroost mee gaan, zullen de diepere lagen beter kunnen bevatten.

Hoofdpersonage Koos (Matthias den Besten) heeft de dankbare taak een groot gedeelte van de film te dragen. Bijgestaan door de sterke voice-over – geschreven door Tamara Bos (het scenario zelf is afkomstig van Nynke Klompmaker) – slaagt hij hier bovengemiddeld in. Maar Den Besten hoeft het gelukkig niet alleen te doen. Bastiaan Ragas doet het niet onfortuinlijk als vader, een ruwe bolster die van motorrijden houdt, wordt bijgestaan door Angelique de Bruijne – een actrice die helaas te weinig te bewonderen is in Nederlandse films en series – als zijn vrouw. Het is echter vooral Hans Dagelet die boven iedereen uitsteekt. Als opa van Koos en buitenstaander in het gezin zorgt hij voor een klankbord bij Koos en weet hij met een jongensachtige charme zowel Koos als de kijker voor zich te winnen.

Het is echter jammer dat de film tijdens zijn climax een beetje rommelig wordt. Dit zal de kinderen hoogstwaarschijnlijk niet opvallen, maar dit gedeelte wordt net wat te vlug vertelt en hangt van te veel toevalligheden aan elkaar om daadwerkelijk te bekoren. Buiten het einde is De Indiaan een uitstekende film, die op een doeltreffende manier om gaat met adoptie en de geboorte van een nieuw kindje. Waar Morrison krijgt een Zusje (2008) zich enkel richtte op de allerkleinsten, kan met De Indiaan het hele gezin naar de bioscoop.

De recensie van de film is geschreven van Jos Wouters.

De Indiaan staat in het originele breedbeeldformaat van 1:85  anamorf op deze DVD. De tranfser oogt op het eerste gezicht aardig met een warm kleurenpalet, waarbij het camerawerk van Sander Snoep prima tot haar recht komt. Helaas is het beeld niet perfect, de scherpte is niet optimaal wat logischerwijs ook het detail van de print niet ten goede komt. Bovendien is er gedurende de gehele film nogal wat filmgrain duidelijk waar te nemen, beschadigingen zijn echter niet aanwezig. A-film deze film helaas niet voorzien van ondertitels.

De geluidsband van De Indiaan is in een Dolby Digital 5.1 track op het schijfje terug de vinden. Het geluid klinkt prima helder en goedverstaanbaar, gezien het weinige spectaculiare geluidsbeeld is de track echter nergens indrukwekkend of bijzonder ruimtelijk. Dialogen komen gewoon goed verstaanbaar naar voren en de sfeervolle soundtrack klinkt vol van geluid. Het geheel is vrij van beschadigingen of storigen enigerlij.

In het hoofdmenu treffen we de mogelijkheid aan om het submenu met trailers te bekijken, naast de originele bioscooptrailer van De Indiaan vinden we hier ook trailers ter promotie van andere A-film kindertitels, te weten Kikkerdril, Knetter en Sven de Rat. Tevens in het hoofdmenu is de 21 minuten durende ‘Op de Set’ reportage te bekijken, hierin worden beelden van achter de schermen afgewisseld met interviews waarin cast en crew aan het woord komen.

76 minuten
26 november 2009
2