De Kribbebijter – DVD-Recensie

In De Kribbebijter trouwt Willy, de zoon van de chagrijnige baron Hergershuizen, met een simpel burgermeisje, Loes. De baron wil niks meer met zijn zoon te maken hebben nu hij getrouwd is met een simpel “tipjuffie”. Voor Willy, die tot dan toe leefde in weelde en rijkdom, zit er niks anders op dan op zoek te gaan naar een baan. Als de baron dit ter ore komt, zorgt hij ervoor dat zijn zoon ontslagen wordt. Willy’s echtgenote laat het er niet bij zitten en gaat naar het huis van de baron om hem daar op andere gedachten te brengen. Per toeval wordt ze gezien voor de nieuwe huishoudster. Met hulp van haar schoonzus en de broer van de baron weet zij het respect van haar schoonvader uiteindelijk voor zich te winnen. Dan komt Willy langs, op zoek naar zijn meisje, ziet dat Loes een spelletje speelt met zijn vader en besluit ook weer zijn intrek te nemen bij de baron. Hij speelt het spelletje mee, maar meer en meer komt de baron erachter dat er iets speelt tussen zijn zoon en ‘de huishoudster’. Zal hij zich met de situatie kunnen verzoenen als de waarheid boven tafel komt?

De titel van de film slaat op het personage van de baron. Hij is een knorrig mens, met een slecht humeur en een kort lontje. Destijds noemde men personen met zulke karaktertrekken wel eens een kribbebijter. De film is gebaseerd op het toneelstuk ‘Willis Frau’ van Max Reimann. Voor de regie tekende Hermann Kosterlitz, die later carrière maakte in Amerika onder de naam Henry Koster. Zoals de naam al doet vermoeden was het ook dit keer weer een Duitser die de regiestoel mocht beklimmen. Omdat de enorme hoeveelheid Duitse crewleden tot werkeloosheid (en dus ontevredenheid) leidde bij de Nederlandse collega’s, was het vanaf 1 januari 1935 verplicht om naast elke buitenlander die werd aangesteld ook een Nederlander aan te nemen. Als regie-assistent trad zodoende Ernst Winar op, die van oorsprong Nederlander is, maar ook al een lange carrière in Duitsland achter de rug had.

De rol van Willy wordt gespeeld door Hein van der Niet, beter bekend als Frits van Dongen. In 1921 debuteerde hij als figurant in De Zwarte Tulp van Maurits Binger. De rol van Willy in deze film betekende voor Van Dongen zijn eerste hoofdrol. De grote kracht van Van Dongen is zijn zogenaamde ‘screen personality’, er gebeurt iets speciaals wanneer hij in beeld verschijnt. Op zijn spel valt overigens ook weinig aan te merken. In de oorlogsjaren zou Van Dongen onder de naam Philip Dorn furore maken als bijrolacteur in Amerika, waar hij te zien was naast grootheden als Humphrey Bogart, James Stewart, John Wayne en Judy Garland. Zijn carrière kwam vroegtijdig tot een einde toen hij in 1955 getroffen werd door een hersenbloeding.

Voor de rol van Loes was er een heuse strijd gaande in de nog jonge Nederlandse filmindustrie. Gevierd toneelactrice Mary Dresselhuys deed auditie, maar was volgens de regisseur niet fotogeniek genoeg. Ook Lily Bouwmeester, een van Neerlands beste actrices van dat moment, werd afgetest. De rol ging naar de onbekende Dolly Mollinger. Mollinger moet het vooral hebben van haar ‘looks’ en aanstekelijke lach, want de teksten rollen niet altijd even naturel uit haar mond.

Meest komisch aan de film is de rol van Cor Ruys, als galspuwende baron Hegershuizen. Ruys schmiert er heerlijk op los. Zijn decadente en bekakte wijze van spreken zorgen in combinatie met zijn gebrek aan temperament voor veel komische situaties. De film doet het bovendien goed door de eenvoud van de dialogen, de typische jaren dertig aankleding en decors, en het zichtbare plezier bij de acteurs. Ook technisch gezien is deze prent weer dik in orde. De film is vaardig in elkaar gezet en voelt bovendien bijzonder vlot aan.

Een kribbebijter mag dan wel een bijzonder slecht gehumeurd mens zijn, het humeur van de kijker gaat er tijdens het kijken van de film alleen maar op vooruit.

De ruim zeventig jaar oude print heeft de tand des tijd met moeite doorstaan. Het beeld heeft last van een redelijk grove korrel, zit vol met vlekjes, krasjes en andere beschadigingen en heeft een matig contrast. Bovendien is het zwartniveau dusdanig verstoord dat veel scènes veel te donker ogen. In een aantal scènes nemen de beeldbeschadigingen dermate de overhand, dat er weinig meer te zien  valt. Het is allemaal nog te kijken, maar daar is ook alles mee gezegd.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) track op de dvd. Incidenteel is er een kleine beschadiging waarneembaar. Voorts heeft de track een ietwat beperkt frequentiebereik, waardoor het geluid af en toe schel klinkt. De achtergrondmuziek overstemt op sommige momenten de dialogen, waardoor deze moeilijk te verstaan zijn. Al met al nog een degelijke kwaliteit.

Ook deze film uit de reeks ‘Nederlandse Filmklassiekers’ heeft een aantal statische extra’s meegekregen. Het menu van de dvd is simpel vormgegeven met een achtergrondfoto uit de film. De film zelf is opgedeeld in zes hoofdstukken. Via het menu is er de mogelijkheid om de film af te spelen, naar de hoofdstukindeling, of naar het extra menu te gaan. Wanneer je deze laatste mogelijkheid kiest, zijn er een aantal extra’s waar je uit kunt kiezen.

Als eerste vinden we een tekstscherm terug met de nodige achtergrondinformatie over de film. Hierin wordt in een aantal pagina’s informatie gegeven over de productie. Ook wordt er nog een opsomming gegeven van de cast en crew van de film. Waarschijnlijk is er iets misgegaan bij het vastleggen van deze extra, want de volgorde klopt niet helemaal. Het tweede tekstscherm gaat over de komst van de geluidsfilm. Deze neemt drie pagina’s in beslag. Twee leuke, zij het statische en beperkte toevoegingen. Naast deze twee tekstschermen vinden we een fotogalerie terug, waarbij in anderhalve minuut een aantal foto’s uit de film op het scherm voorbij komen.

ca. 84 minuten
TDM Entertainment
Filmmuseum