De Poppenkraam deel 2: Ra, ra, wie ben ik? – DVD-Recensie

Van de kinderserie De Poppenkraam werden in de periode 1981-1985 vijfenveertig afleveringen gemaakt. De eerste werd door de KRO uitgezonden op 14 oktober 1981 en de laatste op 29 december 1985. De serie gaat over twee poppen die tot leven komen nadat ze gegeten hebben van zogenaamde groeisnoepjes. In de vijfenveertig afleveringen zijn we getuige van allerlei avonturen die ze beleven. Veel afleveringen werden opgevrolijkt door leuke bijrollen van grote acteurs en actrices. Bridge Entertainment bracht in 2004 zes afleveringen uit op dvd. De Poppenkraam – Ra, ra, wie ben ik? was de tweede dvd die werd uitgegeven.

Hugo (Jaap Stobbe) en Henriëtte (Connie Neefs) zijn twee bijzondere poppen. Door speciale groeisnoepjes zijn ze echte mensen geworden: ze zijn niet alleen zo groot als mensen, maar kunnen ook praten, denken, eten en drinken. En ze zijn bovendien heel nieuwsgierig. Ze wonen in de speelgoedwinkel, maar af en toe trekken ze de wijde wereld in om mooie avonturen te beleven. Deze tweede dvd herbergt de volgende drie afleveringen:

Waar is Henriëtte?
Henriëtte is nog steeds niet terug. Hugo is eenzaam en gaat op zoek naar een nieuw vriendje. Dan vindt hij een popje dat zes jaar lang eenzaam onder een luik heeft gelegen en hij sluit vriendschap met hem. Ook Henriëtte heeft een nieuwe vriend gemaakt: Flippie de matrozenpop, die in een andere speelgoedwinkel woont. Als ze samen in de winkel spelen, komt de politieagent weer langs. Hij heeft van de groeisnoepjes gegeten en is een reus geworden.

Wie helpt me uit de nood?
Hugo is de binnenplaats aan het vegen als ineens de reuzenagent voor zijn voeten staat. Hij is heel verdrietig omdat hij zo groot is en Hugo belooft de krimpsnoepjes voor hem te zoeken. Als de agent weer klein is, is hij zo blij dat hij trakteert op een taart. En daarna gaan Hugo en Henriëtte op avontuur in de wijde wereld …

Ra, ra, wie ben ik?
De gemene baas van de andere speelgoedwinkel wil Henriëtte als winkeljuffrouw in zijn winkel laten werken. Hij komt vermomd naar de Poppenkraam, zodat hij Henriëtte stiekem kan vangen. Maar de winkelvrouw vindt de man een beetje vreemd en vertrouwt het zaakje niet. Als de politieagent toevallig langskomt, bedenken ze samen een list om de man te ontmaskeren.

Jaap Stobbe en Connie Neefs spelen de twee poppen die tot leven komen. Stobbe’s hoge stemmetje en vlotte mimiek maken van Hugo een grappige pop. Connie Neefs is het wat serieuzere karakter van de twee. Samen zorgen zij voor een bijzonder aardig duo.  Zoals het een echte kinderserie betaamt, zit De Poppenkraam vol met kleine informatieve en educatieve verwijzingen. Elke aflevering behandelt een aantal van dit soort thema’s, die gelukkig niet al te overdreven aan de jeugdige kijker worden gepresenteerd. Daarnaast zit er in elke aflevering een liedje met een kleine boodschap. De structuur en opbouw doen een beetje denken aan de latere series van Bassie en Adriaan.

Wat De Poppenkraam vooral zo sterk maakt, is de heerlijke ontspannen sfeer die het geheel uitstraalt. De toneelachtige aankleding, met de kartonnen decors en simpele versieringen, en de speelse en warme acteerprestaties van de spelers weten de kijker volledig in te palmen. Het idee van twee poppen die tot leven komen in ‘de poppenkraam’ is leuk bedacht en bovendien op de juiste manier uitgewerkt. Humor, spanning en een lichte moraal: beter kan het bijna niet voor het jeugdige publiek.

De serie stamt uit begin jaren tachtig van de vorige eeuw en de afleveringen zijn vanaf de videobron op dvd gezet. Het beeld heeft last van video-artefacts en andere beschadigingen, zoals filmgrain en dot crawl. Soms schommelt het geheel even. Scherpte en detail zijn matig. De kleuren ogen nog redelijk. Grote beschadigingen zijn ook dit keer afwezig.

Het geluid is simpel Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). De dialogen zijn goed verstaanbaar en de weinige muziek (overigens van de hand van Tonny Eyk) komt (zoals verwacht) weinig warm uit de speakers. Beschadigingen en ruis zijn afwezig.

Wanneer je de dvd in de speler doet, worden er een aantal promotietrailers voor andere Bridge-releases van jeugdseries afgespeeld. Via het statische menu van de dvd kun je ervoor kiezen om alles af te spelen of een aflevering te selecteren. De afleveringen zijn opgedeeld in twee hoofdstukken. Achter op de hoes staat dat de eerste aflevering op deze dvd ‘De dure pop’ is, maar dit is ‘Waar is Henriëtte?’. Deze laatste zou eigenlijk de laatste aflevering op de eerste dvd zijn. Door een productiefout zijn deze twee afleveringen echter omgedraaid.

ca. 77 minuten
10 augustus 2004
2