De Vloek van Woestewolf – DVD-Recensie

Het werken met de zogenaamde bluescreens, een projectietechniek waarbij een onderwerp eerst gefilmd wordt tegen een groene of blauwe achtergrond en men in de post-productie middels digitale technieken of kleurenfilters deze achtergrond kan doen opvullen met de gewenste beelden, is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het productieproces van film. In de jaren zeventig stond deze techniek, ook wel bekend als de chroma key-techniek, echter nog in haar kinderschoenen. In de Nederlandse televisie-industrie werd er veelvuldig mee geëxperimenteerd. Kunt U mij de Weg naar Hamelen vertellen, Mijnheer? (1972) was één van de eerste producties waarin de techniek werd toegepast. Twee jaar later, in de amusante jeugdserie De Vloek van Woestewolf (1974), vervulde deze techniek al een centrale functie.

De dertiendelige serie De Vloek van Woestewolf, die zich enkele eeuwen geleden afspeelt, werd volledig opgenomen tegen een blauw scherm. Tekeningen van Carl Hollander moesten de donkere bossen, louche cafeetjes en beangstigende ruïnes en kastelen tot leven brengen. Gerenommeerde acteurs als Henk van Ulsen, Henk Molenberg en Sylvia de Leur dienden zich hiertoe aan een strikte mise-en-scène te houden: wanneer ze uit de pas liepen, zouden ze de ingescande en uitvergrote illustraties van Hollander teniet doen. Het valt de gehele cast en regisseur Thijs Chanowski (Camping, Toestanden) te prijzen dat de bewegingen van de acteurs naadloos aansluiten op de sfeervolle tekeningen van Hollander.

De Vloek van Woestewolf, naar een verhaal van Paul Biegel, oogt sprookjesachtig en meeslepend. Het grootse verhaal, over een dokter en diens knecht die op zoek gaan naar de Hertog van Woestewolf en daarbij achterna worden gezeten door een stel bandieten, wordt creatief en inventief verbeeld. De serie bewijst dat er geen miljoenen nodig zijn om een dergelijk historisch relaas geloofwaardig en overtuigend te presenteren. Vanzelfsprekend heeft Woestewolf door haar overduidelijk getekende decors een totaal andere charme en uitstraling dan vergelijkbare dure producties uit het heden (De Legende van de Bokkerijders, De Brief voor de Koning), maar het gebrek aan echte grootste locaties en decors doet aan de geloofwaardigheid en het meeslepende karakter van het verhaal geen afbreuk. De Vloek van Woestewolf is een amusant en knap in elkaar gezet sprookje dat, ondanks enkele technische tekortkomingen, ook vandaag de dag nog overtuigt.

De serie staat in de oorspronkelijke 1.33:1 beeldverhouding op de dvd en is vanaf een analoge beeldbron op dvd gezet. De kwaliteit is, gezien de leeftijd van het materiaal, redelijk. Beeldbeschadigingen blijven tot een minimum beperkt. Sporadisch zijn er videoartefacten waar te nemen. Tevens heeft de print last van posterisatie en afterglow (lichtbronnen laten een spoor achter). De transfer maakt echter een meer dan acceptabele indruk.

Het originele monogeluid staat in een Dolby Digital 2.0 track op de dvd. Het spoor is vrij van beschadigingen. De dialogen zijn goed verstaanbaar en de sfeervolle muziek van Rogier van Otterloo komt helder uit de speakers.

Het hoofdmenu van de dvd is sfeervol vormgegeven. Binnen een tekening van Carl Hollander zien we bewegende filmbeelden en horen we de openingstune van de hand van Rogier van Otterloo (Turks Fruit, Soldaat van Oranje). De dertien afleveringen van elk 25 minuten staan verspreid over twee dvd’s. Het is mogelijk alle afleveringen achter elkaar af te spelen of de gewenste aflevering te selecteren. Elke aflevering is opgedeeld in vier hoofdstukken. Op de eerste dvd treffen we naast de eerste zes afleveringen trailers aan voor Oorlogswinter, De Brief voor de Koning en Tales of the Unexpected.

ca. 311 minuten
31 maart 2009
2