Diamant (seizoen 1) – DVD-Recensie

In 1993 kwam RTL 4 met een nieuwe Nederlandse glamourserie: Diamant. De vergelijkingen met buitenlandse glamourseries bleven niet uit en Diamant werd een van de succesvolste series die RTL 4 heeft uitgezonden. Veelbesproken ook, door de incestueuze verhouding tussen broer Boris en dochter Marion, intriges, leugens, affaires en zelfs een moord. Bridge Pictures presenteert nu, in samenwerking met Endemol en RTL 4, het eerste seizoen van Diamant in een luxe uitgevoerde verpakking.

De familie Van Tellingen lijkt alles voor de wind te gaan. Op het oog zijn Thomas en Hester al 30 jaar gelukkig getrouwd en samen hebben zij drie kinderen: Anton, Marion en Boris. Anton is de meest talentvolle van de drie en wordt gezien als de opvolger van zijn vader wanneer deze geen zin meer heeft om het familiebedrijf te leiden. Anton is getrouwd met Janneke. Marion en Boris wonen nog bij hun ouders en hebben beide niet veel ambities. Ze leven met het geld van hun ouders en met elkaar. Marion houdt er echter ook nog andere vriendjes op na, wat bij Boris grote jalozie opwekt. De familie blijkt toch niet zo gelukkig en stevig als Thomas weer een affaire begint met Eliza, met wie hij zo’n 20 jaar geleden brak. Eliza heeft inmiddels een opgroeiende zoon, Jeroen. Wanneer de familie door een ongelukkige transactie in het bezit komt van ‘De Blauwe Duivel’, gaat alles pas echt goed mis. De diamant lijkt een hypnotiserende werking te hebben en steeds vaker gebeuren er ’toevallige’ ongelukken. De familie doet er alles aan om van de steen af te komen, maar steeds zonder enig resultaat. De invloed van ‘De Blauwe Duivel’ wordt ondertussen steeds heviger …

Diamant is een schitterende dramaserie over de belevenissen van de familie van Tellingen. Elk personage kreeg van scenarioschrijver Haye van der Heyden een interessante en boeiende verhaallijn mee, die door de sterke regie van Berend Boudewijn mooi door elkaar verweven lopen. De muziek komt van de hand van Willem Ennes en is uiterst sfeervol en meeslepend. De onderhuidse spanning wordt er goed door versterkt. Het spel van de acteurs is goed, met voorop een uitstekende Jules Hamel als Thomas van Tellingen. Zijn spel smaakt naar meer. Ook de jonge en debuterende Roeland Fernhout doet het uitstekend. Zijn enthousiaste en natuurlijke spel onderstreept zijn talent. De serie werkt mooi naar zijn climax toe en ik ben reuzebenieuwd naar het tweede seizoen, waarin het verhaal verder gaat!

Het beeld van deze dvd oogt goed. In de eerste paar afleveringen lijkt het alsof er een waas over het beeld loopt, maar dit verschijnsel doet zich naderhand nauwelijks meer voor. Vooral het contrast en de kleuren vallen in positieve zin op. Incidenteel zijn er wat spettertjes op het beeld te zien. Ook vallen er wat compressiefoutjes te ontdekken, maar op een doorsnee televisie zullen deze niet echt in het oog springen. Er is geen ondertiteling aanwezig, ook niet wanneer er een woordje Engels gesproken wordt.

Het geluid staat mooi op de dvd en klinkt helder. De muziek komt goed uit de twee voorste speakers en draagt bij aan de sfeer. Dialogen zijn goed verstaanbaar. Enige kanttekening is het feit dat in aflevering drie het geluid een paar keer voor een seconde wegspringt, gelukkig nergens tijdens een dialoog.

Het menu van de drie dvd’s is identiek. Alle keren zien we een statisch plaatje met daarop de keuze om een losse aflevering te selecteren of om alles achterelkaar af te spelen. De afleveringen zijn niet opgedeeld in hoofdstukken. Op de eerste dvd staan promotrailers voor het eerste seizoen van Vrouwenvleugel en Spijkerhoek. Het geheel zit verpakt in een mooie, stevige digipack met daaromheen een stevig kartonnen omhulsel. Wel jammer dat de coverfoto wazig oogt.

ca. 585 minuten
14 maart 2008
Digipack met kartonnen slipcase