Dorothy Mills – DVD-Recensie

Dorothy Mills is een allesbehalve normaal tienermeisje. Jaren geleden probeerde ze een baby te wurgen en sindsdien gedraagt ze zich erg vreemd. Ook haar uiterlijke verschijning oogt mysterieus. Psychologe Jane Morton (Carice van Houten) wordt naar het Ierse eilandje gestuurd om de zaak te onderzoeken. Wat volgt is een clichématig, doch vlot en sfeervol schouwspel.

Onder de internationale titel Dorothy Mills groeide Dorothy vorig jaar in Engeland en Frankrijk uit tot een bioscoopsucces, maar desondanks kreeg de film in Nederland geen bioscooprelease. Geheel onbegrijpelijk is dit niet. Dorothy loopt niet over van inventiviteit en originaliteit, maar biedt een aangename mengelmoes van allerlei horror- en mysterieclichés. Bij vlagen roept dit associaties op aan films als The Exorcist en The Sixth Sense, zonder dat het niveau van deze films wordt gehaald.

De grootste kracht van Dorothy ligt in de benauwende en duistere sfeer die de prent uitstraalt. Het pittoreske Ierse eilandje, dat geregeerd wordt door een geheimzinnige, streng religieuze gemeenschap, biedt een broeierig en veelzijdig decor, waartegen het haast bovennatuurlijke verhaal prima gedijt. De verlaten landschappen en ruwe zee zorgen in combinatie met de nukkige en gesloten commune voor een onheilspellende sfeer.

Het is ook vooral hierdoor dat Dorothy de volle speelduur weet te boeien. Door de oppervlakkige plot en het voorspelbare verloop hiervan krijgen de acteurs weinig kans te schitteren. Van Houten doet het dan ook niet meer dan degelijk. Meer indruk maakt Jenn Murray in de titelrol. De nog jonge actrice weet in een aantal scènes ijzingwekkend uit de hoek te komen.

Slim is de keuze van de makers de dunne hoofdlijn van het verhaal niet rechtlijnig te presenteren. Door Jane het dorpsverleden te laten reconstrueren aan de hand van de geheimzinnige Dorothy neemt de film de kijker vanaf de eerste minuut mee op ontdekkingstocht en blijven er voortdurend enkele vragen open, die op een later tijdstip worden beantwoord. Door deze verhaalconstructie houdt de film de aandacht van de kijker grotendeels vast, al blijven echte verrassingen uit. Dit neemt niet weg dat Dorothy een vermakelijke film is geworden, waarin Van Houten haar eerste stappen in de internationale filmwereld zette.

Dorothy staat in de originele 2,35:1 beeldverhouding anamorf op de DVD. De hoes maakt onterecht melding van een 1,85:1 formaat. De kwaliteit van de transfer is uitstekend. Zwartniveau en contrast zijn zeer behoorlijk en de kleuren ogen sfeervol en warm. Beschadigingen zijn afwezig. Het optionele Nederlandse ondertitelspoor is goed uitgevoerd en staat in een fijn leesbaar lettertype mooi in beeld.

De sfeervolle soundtrack van de film wordt verspreid via een goede Dolby Digital 5.1-track. Deze track is vrij van beschadigingen of ruis en kent een fijne dynamiek. De dialogen zijn goed verstaanbaar.

De DVD is helaas niet voorzien van extra’s. Dit in tegenstelling tot de Blu-Ray uitgave, die wordt opgefleurd door een making of.

ca. 98 minuten
Dutch Filmworks