FILM
De regiecarrière van Berend Boudewijn kent een opmerkelijk verloop. In 1966 begon zijn carrière met de legendarische en uitermate succesvolle serie Ja Zuster, Nee Zuster. In de jaren daarna regisseerde hij sporadisch een televisiebewerking van een toneelstuk of een televisiefilm en was hij te zien in de bioscoopfilm Brandende Liefde. Diamant (1993/1994) is pas de tweede serie waarvoor Boudewijn de regie verzorgde. Opmerkelijk, na het grote succes van Ja Zuster, Nee Zuster. In de periode 1996-2003 heeft hij een aantal afleveringen voor Baantjer geregisseerd en geschreven. Dat Boudewijn niet meer regiewerk voor televisie heeft verricht, is des te opmerkelijker omdat alledrie de projecten waar hij achter de camera stond een groot succes werden.
Na het open en spannende einde van het eerste seizoen van Diamant leek de tijd tussen de release van het eerste en tweede seizoen wel een eeuwigheid te duren. Gelukkig is dit tweede seizoen nu eindelijk verkrijgbaar en kunnen we bekijken wie er sterker is: ‘De Blauwe Duivel’ of de inmiddels al veelvuldig gekwelde familie Van Tellingen en consorten? Dit tweede seizoen van Diamant werd uitgezonden in 1994 en kent net als het eerste seizoen 13 afleveringen van elk zo’n 45 minuten.
De familie Van Tellingen lijkt alles voor de wind te gaan. Op het oog zijn Thomas en Hester al 30 jaar gelukkig getrouwd en samen hebben zij drie kinderen: Anton, Marion en Boris. Anton is de meest talentvolle van de drie en wordt gezien als de opvolger van zijn vader wanneer deze geen zin meer heeft om het familiebedrijf te leiden. Anton is getrouwd met Janneke. Marion en Boris wonen nog bij hun ouders en hebben beide niet veel ambities. Ze leven met het geld van hun ouders en met elkaar. Marion houdt er echter ook nog andere vriendjes op na, wat bij Boris grote jalozie opwekt. De familie blijkt toch niet zo gelukkig en stevig als Thomas weer een affaire begint met Eliza, met wie hij zo’n 20 jaar geleden brak. Eliza heeft inmiddels een opgroeiende zoon, Jeroen. Wanneer de familie door een ongelukkige transactie in het bezit komt van ‘De Blauwe Duivel’, gaat alles pas echt goed mis. De diamant lijkt een hypnotiserende werking te hebben en steeds vaker gebeuren er ‘toevallige’ ongelukken. De familie doet er alles aan om van de steen af te komen, maar steeds zonder enig resultaat. De invloed van ‘De Blauwe Duivel’ wordt ondertussen steeds heviger …
Het grote succes van Diamant mag voor een groot deel worden toegeschreven aan het vakmanschap van scenarioschrijver Van der Heyden en regisseur Boudewijn. De eerste zorgde voor een bijzonder intrigerend, nauwkeurig verhaal, boeiende personages en vrijwel geen enkele overbodige scène, waarna de sterke en ervaren hand van Berend Boudewijn alles in goede banen deed leiden. De eerste 23 afleveringen van de serie zijn werkelijk een perfect staaltje film. Het tempo ligt ontzettend hoog, in elke scène gebeurt iets en de onderhuidse spanning is voelbaar. De verschillende verhaallijnen zijn geloofwaardig, boeiend en werken mooi naar hun climax toe. De invloed van ‘De Blauwe Duivel’ reikt steeds verder en wordt naarmate de tijd vordert ook steeds sterker en dreigender. Dit kan twee problemen met zich meedragen voor de scenarioschrijver: als eerste zou de hierboven aangehaalde geloofwaardigheid in het gedrang kunnen komen of – optie 2 – het geheel zou op een gegeven moment in herhaling kunnen vallen. Het is knap dat dit 23 afleveringen lang niet gebeurt en dat elke scène nuttig en vloeiend in het geheel past. De laatste drie afleveringen echter, wringt de schoen toch lichtelijk aan beide kanten en wordt het af en toe iets te ongeloofwaardig ver doorgetrokken en worden er te veel zaken teruggehaald die we al eens eerder hebben gezien. Gelukkig blijft er op dat moment ook nog genoeg over om van te genieten.
Want het is niet alleen het sterke schrijf- en regiewerk die de serie naar een hoog niveau weten te tillen, ook de uit grote namen bestaande cast draagt absoluut hun spreekwoordelijke steentje bij. Good-old Pleuni Touw speelt Hester en laat een veelzijdige prestatie zien: ze is zorgzaam en tegelijkertijd hard, ze is komisch en tegelijkertijd bitchy. Eigenlijk is ze alles wat een vrouw maar kan zijn. Haar man, Thomas, wordt gespeeld door Jules Hamel en is een absoluut labiel wrak, die zichzelf naar de afgrond dreigt te drinken. De charismatische Hamel schittert in zijn rol van steeds verder naar beneden kelderende zakenman, die wanhopig zichzelf en zijn omgeving tracht te doorgronden om van zijn drankprobleem af te komen. In de bijrollen treffen we nog meer grote en talentvolle acteurs en actrices aan, waarvan een aantal later onbegrijpelijk zijn afgezakt en een aantal ook helaas niet meer in leven zijn. Hugo Metsers III is een voorbeeld van de eerste groep, Frédérique Huydts een voorbeeld van de tweede. Haar ontwapenende, spontane en warme persoonlijkheid en dito spel benadrukken voor de kijker nogmaals hoe bijzonder zij was. Haar rol van Charlotte is absoluut een van de voorbeelden van een mooi eerbetoon aan haar veel te korte carrière en leven.
Naast het goedverzorgde scenario, spel en de sterke regie weet deze serie ook visueel een aantal bijzondere scènes uit de hoge hoed te toveren. Het camerawerk van Mark de Blok is bijzonder stijlvol, met veel omgeving-observerende shots en standpunten, zoals dat hoort bij een glamourserie. De omgeving oogt vaak een tikkeltje surrealistisch, een sfeer die door de speciale belichting in bepaalde scènes nog eens wordt versterkt. Ook de muziek van Willem Ennes draagt bij aan de onheilspellende sfeer. Richting het einde keert er geregeld een eenvoudig, maar daardoor subtiel en suggestief pianoriedeltje terug. Ook de overige (ondersteunende) muziek is van hoge klasse.
Diamant is een meeslepende, mysterieuze en spannende dramaserie van vrijwel constant ongekend hoge kwaliteit. Het enige kleine punt van kritiek is de ontknoping van de serie, waarbij het geheel iets te ongeloofwaardig wordt en net wat te vaak in herhaling valt.
Waardering: ****
BEELD
Het beeld van Diamant oogt goed. Beeldruis is in lichte mate aanwezig, maar deze is te onderdrukken met de televisies van tegenwoordig. De kleuren en het contrast zijn dik in orde. Incidenteel zijn er wat spettertjes op het beeld te zien. Ook vallen er wederom een paar compressiefoutjes te ontdekken en is er in aflevering 10 even blokvorming te zien. Er is geen ondertitelspoor aanwezig.
GELUID
Ook de geluidskwaliteit van deze release voldoet. De muziek komt goed uit de twee voorste speakers en is net als bij seizoen 1 absoluut een meerwaarde. De dialogen zijn goed verstaanbaar, al klinken ze af en toe iets te hol.
EXTRA’S
Het menu van de drie DVD’s is identiek. Alle keren zien we een statisch plaatje met daarop de keuze om een losse aflevering te selecteren of om alles achterelkaar af te spelen. De afleveringen zijn niet opgedeeld in hoofdstukken. Er zijn geen extra’s op de DVD’s aanwezig. Het geheel zit verpakt in een mooie, stevige digipack met daaromheen een stevig kartonnen omhulsel. Ook deze keer oogt de coverfoto ietwat wazig.
Met dank aan Bridge Entertainment voor het beschikbaar stellen van de DVD !
Kan ik deze dvd, Diamant seizoen2, ook nog kopen?