FILM
De Haarlemse Filmfabriek Hollandia, opgericht in 1914, was in de eerste jaren na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog een productief bedrijf. In een tijdsbestek van vijf jaar werden er niet minder dan dertig speelfilms geproduceerd. Het gros hiervan werd vervaardigd door Maurits Binger, die ook tekende voor de regie van Het Geheim van Delft uit 1917.
In Het Geheim van Delft is Jan Vogel, meesterknecht in een aardewerk fabriek, op zoek naar een formule om de glans van oud porselein terug te vinden. En het lukt hem. Hij ontdekt een nieuwe formule om de porseleinen aardewerkstukken hun oorspronkelijke glans terug te geven. Dit ‘geheim’ is echter niet veilig, zo blijkt. De neef van Jan, Willem, probeert het geheim op een slinkse wijze afhandig te maken. Nadat Jan onterecht beschuldigd wordt van moord, ziet Willem zijn kansen stijgen. Hij valt de dochters van Jan lastig en probeert op allerlei manieren de formule in handen te krijgen. De dochters laten zich echter niet kennen en vechten voor hun vader en diens geheime formule, ook al moeten zij hiervoor hun leven op het spel zetten …
De oorspronkelijk 70 minuten durende film – deze teruggevonden versie is zes minuten korter – is een bijzonder vlotte en meeslepende vroege Nederlandse film. De pitorreske plaatjes, bestaande uit zowel het straatleven als luxueuze exterieurs, worden begeleid door een ontroerende, door Henny Vrienten gecomponeerde muziekscore en zijn door het Filmmuseum degelijk gerestaureerd.
Maurits Binger, die ook vroege filmklassiekers als Majoor Frans en Op Hoop van Zegen regisseerde, maakt van Het Geheim van Delft een film die van alle ingrediënten is voorzien. De film kent zowel spanning als drama, spectaculaire stunts en humor. Een van de meest memorabele scènse is die waar hoofdrolspeelster en filmster uit die tijd Annie Bos een aantal rondjes meevliegt op de wieken van een molen. Ook Lily Bouwmeester, die in de jaren dertig uitgroeide tot een nationale filmster, speelt in Het Geheim van Delft een grote rol.
Waardering: ****
FILMGESCHIEDENIS
De stunt van Annie Bos aan het eind van de film heeft zij zelf uitgevoerd en is dus niet gedaan door een zogenaamde ‘stand-in’. Zij kreeg hiervoor een fles champagne van de regisseur. De film is opgenomen in 1916 en beleefde zijn première op 20 februari 1917. In augustus 1923, enkele maanden na de vroegtijdige dood van Maurits Binger, werd Filmfabriek Hollandia – bezweken door concurrentie van films uit het buitenland – failliet verklaard. In oktober 1994 werd de film teruggevonden in een aan een stichting overgedragen filmcollectie van een Limburgse verzamelaar. Henny Vrienten voorzag deze teruggevonden versie van een nieuwe muziekscore en zo werd de film op 21 september 1995 voor het eerst sinds lange tijd weer in de bioscoop vertoond.
BEELD
De beeldband van de film oogt verrassend helder met een goed contrast en genoeg diepte en detail. Logischerwijs bevat de filmpellicule vrij veel spetters, filmspots en andere beschadigingen. Deze zijn echter niet van dien aard dat ze als storend ervaren worden. De film is niet zwart-wit, maar bevat een afwisselend kleurenpalet waarbij het gehele beeld gevuld is door een ‘gloed’ van een bepaalde kleur.
GELUID
Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) track op de DVD. De track bestaat enkel uit de speciaal voor de herpremière gecomponeerde muziek van Henny Vrienten. Deze muziek klinkt uitstekend en geeft de film een extra dimensie. De track is dynamisch en bevat genoeg laag. Af en toe horen we toegevoegde achtergrondgeluiden zoals geklap, of een schot uit een pistool.
EXTRA’S
De DVD zit verpakt in een normale keepcase. De film is helaas niet opgedeeld in hoofdstukken. Extra’s ontbreken.
Met dank aan Art-S Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van deze DVD !