Faces – DVD-Recensie

In de vlot gemonteerde documentaire Faces van Gérard Maximin zijn we getuige van de inspirerende tocht van de kunstenaars JR en Marco en hun crew door het grensgebied in het Midden-Oosten. Op de wankele scheidslijn tussen Israël en Palestina schiet men onder het motto ‘Face 2 Face’ hilarische, uitvergrote foto’s van gewone mensen. Vervolgens worden deze op posterformaat gedrukt en op in het oog springende, openbare ruimten opgehangen. Onder andere de veelbesproken scheidingsmuur in Jeruzalem en grote gebouwen in Bethlehem, Tel Aviv en Ramallah moeten eraan geloven.

Het doel van het Face 2 Face project is om de mensen met elkaar en zichzelf te confronteren, met wederzijds begrip tot gevolg. Naast elke foto van een Israëli, hangt een foto van een Palestijn en vice versa. JR en Marco laten zien dat er tussen beide bevolkingsgroepen meer overeenkomsten bestaan en dat achter het langlopende politieke conflict veel (innerlijk) menselijk leed schuilgaat. Door deze kwestie op een luchtige en creatieve manier aan het licht te brengen, hopen ze de beide bevolkingsgroepen nader tot elkaar te laten komen.

Regisseur Gérard Maximin volgde beide kunstenaars tijdens het project – van de eerste fotoshoot in het beloofde land tot het beplakken van de openbare ruimten in grote steden. In ruim zeventig minuten toont hij op vlotte wijze de aanstekelijke bedrijvigheid van de mensen achter het Face 2 Face project. Enthousiast vertellen deze meer over de gehele onderneming. Afwisselend zien en horen we reacties van zowel de Israëlische en Palestijnse bevolking. Niet iedereen is even overtuigd van het concept en de uitwerking, maar het basisidee van het plan blijkt op veel steun te kunnen rekenen. Tekenend, en tegelijkertijd schrijnend, is de opmerking van een Palestijn: “We willen geen foto op de muur. We willen de muur weg.”

Maximin weet het optimisme van de Face 2 Face medewerkers goed te vangen en het is dan ook jammer dat er een nogal gekunsteld en weinig relevant gesprek met een chirurg aan het geheel is toegevoegd, die de waarde van het project voor de verbroedering tussen Israëli en Palestijnen wetenschappelijk moet ondersteunen. De pretentieloze, menselijke en optimistische benadering in de sequenties van de straat hadden van zichzelf al zeggingskracht genoeg.

Faces staat in de originele 1,78:1 verhouding anamorf op het schijfje. De film werd grotendeels hand-held en met verschillende typen camera’s geschoten. Zoals we van een recente productie mogen verwachten, is het beeld vrij van (grote) beschadigingen. Op wat filmgrain na – een enkele scène kent zelfs een vrij grove korrel – oogt de print vlekkeloos. Scherpte, contrast en detail zijn wisselend, afhankelijk van het materiaal waarmee gewerkt werd en de (natuurlijke) belichting op locatie, maar over het geheel gezien maakt de transfer een goede indruk. De dvd is voorzien van optionele Nederlandse ondertitels.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track op de dvd. Het geluidsspoor is vrij van beschadigingen en ligt helder in het gehoor. De dialogen zijn goed verstaanbaar. De vele muziek komt warm uit de speakers.

De documentaire is opgedeeld in acht hoofdstukken. Via het statische menu is het enkel mogelijk de film te starten en de ondertiteling in te schakelen. Extra’s ontbreken.

ca. 76 minuten
Filmfreaks