Flodder in Amerika – DVD-Recensie

Deze bespreking betreft een recensie van de Spaanse dvd-uitgave, verschenen onder de titel Los Flodder en Amerika!.

Het plaatselijke gemeentebestuur stuurt de familie Flodder in het kader van een cultureel uitwisselingsprogramma naar de Verenigde Staten. De maatschappelijk werker Sjakie gaat mee om de Flodders te begeleiden. Op het vliegveld van New-York worden de Flodders aangezien voor een Russische delegatie van wetenschappers en zij worden ondergebracht in een sjiek hotel. Vanuit dit hotel verkennen zij zelfstandig de stad, met alle rampzalige gevolgen van dien.

Na het overdonderende succes van het eerste Flodder-deel kon een vervolg niet uitblijven. Op suggestie van zijn toekomstige vrouw, op de credits wordt Esmé ‘Waarom gaan ze niet naar Amerika?’ Lammers bedankt, stuurde Dick Maas ‘zijn’ familie naar het beloofde land. Laurens Geels en Maas pakten groots uit met dit vervolg, welk met 12 miljoen gulden een recordbudget meekreeg, en draaiden op de bekendste plekken van New York. Erg innovatief werd het tweede deel echter niet, sommige grappen en scènes zijn zelfs directe verwijzingen naar het eerste deel en het scenario lijkt op momenten een grote herhalingsoefening.

Toch weet – en wist (de film trok bijna 1,5 miljoen bezoekers in Nederland alleen al naar de bioscoop) – Flodder in Amerika! te vermaken omdat Maas de formule hier duidelijk nog prima in de vingers heeft, de flauwe grappen erg leuk blijven en de cast de geliefde karakters wederom van voldoende charme voorzag – iets wat in de latere tv-serie en het ondermaatse derde bioscoopavontuur duidelijk niet het geval was. Het is vooral opvallend dat Lou Landré in dit deel een grotere rol kreeg toebedeeld en als Sjakie de show steelt met zijn stuntelige zoektocht  door de gigantische metropool naar de Flodders. Samenvattend, origineel is de prent zeker niet maar de grappen werken nog steeds en de film is met voldoende vakmanschap gemaakt om de volle speelduur te vermaken.

Vreemd genoeg is de film in Nederland, in tegenstelling tot de twee andere delen, nog steeds niet op DVD verschenen. Naast de Duitse DVD (welke enkel een gedubde geluidsband bevat) is de  hier besproken Spaanse DVD de enige andere mogelijkheid om de film aan te schaffen. Ook in Spanje genoot de film destijds enige populariteit en wist de tweede deel uit de trilogie zo’n 200.000 bezoekers te trekken na haar release in augustus 1992.

Flodder in Amerika! staathelaas niet in het oorspronkelijk 1:1,66 beeldformaat op deze DVD, de begintitels doen de hoop daarop nog laten leven (zie het eerste screenshot), maar zodra de film echt start krijgen we een 4:3 transfer onder ogen. Gelukkig lijkt het er wel op dat men een open-matte transfer heeft gebruikt voor deze uitgave, wat wil zeggen dat er boven en onder meer beeldinformatie zichtbaar is waar normaal de ‘zwarte balken’ zouden zitten.  Verder is het beeld maar matig, niet erg scherp of rijk aan detail en bovendien is  er behoorlijk wat filmgrain aanwezig, maar het blijft de beste optie verkrijgbaar. Aanzienlijk beter dan de VHS-band uit 1993 of de inmiddels versleten tv-master die elk jaar weer voorbij komt.

Op dit schijfje treffen we naast de originele Nederlandse Dolby Digital 2.0 geluidsband ook een Spaans nagesynchroniseerde 2.0 track aan. Beschadigingen of andere storende onvolkomenheden zijn niet aanwezig, maar het geluid maakt een weinig spectaculaire indruk.  Het klinkt nergens dynamisch en levert zeker geen home theatre materiaal op, maar dialogen en muziek worden adequaat en duidelijk verstaanbaar gepresenteerd.

Naast een enkele promotionele trailers, en een promotiefilmpje voor TRI Pictures dat het menu vooraf gaat en niet is over te slaan, zijn de extra’s aanwezig op het schijfje uiterst mager. Naast twee tekstschermen, een castoverzicht (‘Ficha Artistia’) en een crewoverzicht (‘Ficha Tecnica’), treffen we verder enkel en alleen een schrale fotogalerij aan waarin men in 45 seconden enkele slecht gescande stills voorbij laat komen.

ca. 115 minuten
TRI Pictures
20 februari 2008
2
1:1,33
Dolby Digital 2.0 – Engels
Dolby Digital 2.0 – Spaans
Spaans
Castoverzicht
Crewoverzicht

5 gedachten over “Flodder in Amerika – DVD-Recensie

1. Het grappigste vind ik nog dat Tatjana in haar mooiste kleren staat afgebeeld tussen de kopjes “Beeld” en “Geluid”. …Is deze DVD ook in Nederland te krijgen? Ik heb de film van de week toevallig nog op google.videos.com gezien, waar hij in zijn geheel op staat en gratis bekeken kan worden. Maar het is natuurlijk leuker om een origineeltje in de kast te hebben staan.

Daar ga ik weer over Dick Maas: als hij dit van de grond kan krijgen, waarom helpt niemand dan bij de volgende projecten?

2. Ik heb zelf de Duitse versie liggen, Eine Familie zum knutschen in Manhattan. Maar dan heb je weer niet de keuze voor de Nederlandse soundtrack.

Tekenend voor hoe trots we op onze eigen films zijn dat hij wel in Spanje en Duitsland te koop is, maar niet in Nederland. Ik meen dat er iets was met de rechten van First Floor Features.