Ha die Pa! (seizoen 2) – DVD-Recensie

Het eerste seizoen van Ha die Pa! bleek een groot succes. Een tweede seizoen kon dan ook niet uitblijven. Aan de succesformule werd niks veranderd: nog altijd dienden de originele scripts van de Britse komedieserie Home to Roost als uitgangspunt. Gregor Frenkel Frank werd net als bij het eerste seizoen gevraagd deze te bewerken naar Nederlandse maatstaven. In de hoofdrollen vinden we wederom vader en zoon Lutz terug. Na de zichtbaar stijgende lijn in het eerste seizoen, waren de verwachtingen hooggespannen. Op 6 oktober 1991 werd de eerste aflevering van het tweede seizoen uitgezonden door de NCRV. Ook dit tweede seizoen van Ha die Pa! werd een kijkcijfersucces.

Het bronmateriaal van de laatste paar afleveringen van seizoen 2 verkeert in zo’n slechte staat, dat de kosten van een restauratie niet zouden opwegen tegen de opbrengsten uit de verkoop. De NCRV en distributeur Video Film Express hebben derhalve besloten om deze afleveringen niet op dvd uit te brengen. De eerste acht afleveringen van het tweede seizoen staan nu verdeeld over twee dvd’s:

14. Burgerwacht
15. Geestesverschijning
16. Dorpspolitiek
17. Henriëtte
18. Dagje Ouder
19. Het Witte Bruggetje
20. De Ware
21. Eindexamen
Extra: De Advertentie

De deurbel gaat en zoonlief Matthijs staat op de stoep. Hij heeft nergens een plek om de nacht door te brengen en wil tijdelijk bij zijn pa, Norbert, intrekken. Die heeft daar echter helemaal geen trek in. Hij leeft al jaren alleen nadat zijn vrouw en zoon hem verlaten hebben en houdt wel van deze rust. Met tegenzin en veel moeite geeft hij zijn zoon uiteindelijk toestemming om de nacht door te brengen in zijn oude kamer. Matthijs plannetje is geslaagd en hij weet zijn verblijf steeds te rekken. Met vallen en opstaan wennen vader en zoon steeds meer aan elkaar. Hun generatiekloof en verschillende kijk op grote en kleine dingen leiden tot kleine, voor velen, zeer herkenbare irritaties.

Gregor Frenkel Frank toont zich wederom een meester in het bewerken van de originele Engelse scripts naar vlot lopende Nederlandse dialogen en herkenbare, typisch Hollandse situaties. De afleveringen Burgerwacht, Geestesverschijning, Dorpspolitiek en Eindexamen zijn van bijzonder hoog niveau en zitten vol met sarcastische dialogen en one-liners. Met good-old Luc Lutz in de rol van vader Hoogendijk zit het wat dat betreft dan ook goed. Zijn droge verschijning en wat stijve houding passen perfect in het droogkomische geheel. Met zijn ruime acteerervaring brengt Lutz zijn teksten ook precies op de juiste manier en houdt hij de vaart er goed in. Joris Lutz, in de rol van de losbandige zoon, debuteert met deze rol op televisie en zorgt met zijn naturelle en vlotte verschijning voor het nodige tegengewicht. Zijn spel is enthousiast en samen met zijn vader zorgt hij voor een erg fijn duo.

Dit tweede seizoen van Ha die Pa! is weinig anders dan het eerste. De succesformule van het eerste seizoen is nergens ingrijpend veranderd, waardoor de afleveringen wederom leunen op de vaak sarcastische en vlotte dialogen en de fijne chemie tussen vader en zoon Lutz. Het gedoseerde spel van Luc Lutz en de enthousiaste verschijning van zijn zoon Joris zorgen voor een bijzondere chemie tussen de twee en tillen het geheel naar een hoger niveau. Ook dit tweede seizoen bezorgt de kijker, naast de vrijwel constant een glimlach, een aantal schaterlachmomenten. Hopelijk verschijnt ook het derde seizoen nog op dvd.

Het beeld staat in zijn oorspronkelijke 1.33.1 (4:3) verhouding op de dvd en het geheel oogt redelijk. De serie is op video gedraaid en ook vanaf de videobron op dvd gezet. Op een aantal video-effecten en kleine kleurbeschadigingen na oogt de print nog vrij aardig. De scherpte varieert van scène tot scène. Acceptabele kwaliteit.

Het geluid is simpel Dolby digital 2.0 (224 kb/s). In een aantal afleveringen valt het geluid soms even weg of klinkt het geluid opeens harder of zachter dan eerder. Ook is er in een aantal scènes een constante pieptoon te horen. Desondanks zijn de dialogen goed verstaanbaar. Tijdens de openingstune wordt het LFE-kanaal even lichtjes gebruikt, de rest van de geluiden komt uit de frontspeakers.

Op elke dvd staan promotrailers van een aantal kluchten boxen die uitgebracht zijn door VFE. Het menu is simpel vormgegeven en makkelijk te bedienen. De afleveringen zijn niet opgedeeld in hoofdstukken. De eerste acht afleveringen van het tweede seizoen zijn in chronologische volgorde op dvd gezet. De overige afleveringen van seizoen 2 zijn in te slechte staat om te worden uitgebracht. Op de tweede dvd staat als extra de aflevering De Advertentie.

ca. 225 minuten
30 januari 2007
2