HannaHannah – DVD-Recensie

Wanneer het veertigjarige huwelijksfeest van de ouders georganiseerd wordt, probeert buitenbeentje Hannah er op alle mogelijke manieren onderuit te komen. Door toedoen van haar nieuwe vlam, of liever gezegd one night stand Victor, belandt ze toch op de familievergadering ter voorbereiding van het grote feest. Victor ontpopt zich tot de ideale schoonbroer. Hij negeert de verbijsterde Hannah en stort zich vol overgave op de organisatie van het feest. Tot overmaat van ramp nemen ze nog de verantwoordelijkheid op zich om het belangrijkste onderdeel van het feest, de partyboot, gratis te regelen. Met gemengde gevoelens ziet Hannah hoe haar familie haar nieuwbakken vriend binnenhaalt.

Annemarie van de Mond regiseerde deze film met Maria Kraakman, die een Gouden Kalf won voor haar rol in Guernsey, en Antonie Kamerling  in de hoofdrollen. De film is geproduceerd als een telefilm voor de KRO en was in enkele bioscopen te  zien. Annemarie van de Mond regisseerde eerder de Korte Film ‘BEET!‘ en twee single plays voor de KRO, ‘Brokstukken‘ en ‘Droog‘, voor deze deze laatse film ontving Bert Luppes in 2005 het Gouden Beeld voor beste mannelijke hoofdrol.

HannaHannah is een vermakelijke telefilm geworden, niet in de laatste plaats door het prima spel van de twee protagnisten. Dat Kraakman uitstekend speelt hoeft niet als een verrassing te worden gezien, maar onverwachts zet ook ex-soapie Kamerling een fijne en frisse rol neer. Jammer genoeg kent de film enkele punten van kritiek, zo had het tempo op bepaalde momenten gerust wat hoger mogen liggen. Maar het voornaamste probleem is dat de makers schijnbaar lastig een keuze konden maken; een dik aangezette komedie of  toch een fijnzinnigere romantische variant? Het zijn vooral de aangezette bijrol-karakters welke een twijfelachtige indruk achterlaten, het karakter van de gehandicapte broer Wim, een rol van Barry Atsma, valt bijvoorbeeld totaal uit de spreekwoordelijke toon.

De film werd in 1.85:1 breedbeeldformaat opgenomen en staat ook anamorphic in deze verhouding op de dvd, de kwaliteit hiervan is prima. Er zijn geen beschadigingen aanwezig, tevens voldoen scherpte en contrast aan de verwachtingen die men mag stellen aan de dvd van een recente film. Via het menu kan men kiezen om de film te bekijken met Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden of de film van Engelse ondertitels te voorzien.

Daar waar de film als TeleFilm werd gerealiseerd, is het verrassend om een Dolby Digital 5.1 track op het schijfje aan te treffen. Deze geluidsmix voldoet prima voor een film die voornamelijk op dialogen en ondersteunende muziek is gericht. Ruimtelijke spreiding en dynamiek zijn goed, en verder is de geluidsband  vrij van ruis of andere beschadigingen.

Er zijn jammer genoeg geen extra’s aan deze dvd toegevoegd, de menu’s bestaan uit statische afbeeldingen uit de film met achtergrondmuziek.

ca. 77 minuten
21 juni uari 2007