Het Paard van Sinterklaas – DVD-Recensie

Sinterklaas: het is iets Oer-Hollands. Al sinds de dertiende eeuw wordt het feest van Sint-Nicolaas gevierd. Tamara Bos schreef een verhaal over een Chinees meisje dat terecht komt in allerlei Oer-Hollandse situaties en daar, ondanks allerlei kleine tegenslagen, ook haar geluk en troost in vindt. Op het Nederlands Film Festival van 2005 won de film het Gouden Kalf voor beste scenario. Het is dan ook een film die niet enkel de allerjongsten zal weten te boeien, maar ook de volwassen kijkers.

De zes jarige Winky Wong vertrekt samen met haar moeder uit China om bij haar vader in Nederland te gaan wonen. Alles is anders in Nederland en Winky moet dan ook wennen aan de mensen, de taal en de gewoontes. Haar eerste schooldag loopt uit op een ramp en verdrietig is ze op weg naar huis. Dan komt ze Saartje tegen, een oude pony, waar ze troost bij vindt. Winky wil zelf ook graag een paard, maar haar ouders willen hier niets van weten. Als haar moeder plots terug naar China moet omdat oma ernstig ziek is, gaat ze zich steeds meer aan Saartje hechten. Het is dan ook even schrikken als blijkt dat Saartje ongeneeslijk ziek is …

De beelden van een Chinees meisje fietsend door de duinen, bijna omver geblazen door de helse wind, of spelend in de sneeuw: het zijn mooie, vertederende en herkenbare plaatjes. Dit komt niet in de eerste plaats door het prachtige production design van Frederik Delfos, maar zeker ook door het pakkende en warme camerawerk van de getalenteerde Lennert Hillege. De combinatie weet een sfeer op te roepen die je smachtend doet verlangen naar de koude, maar tegelijkertijd ook warme wintermaanden. De tijd van sneeuw, van lekker warm binnen zitten bij de open haard en natuurlijk: de tijd van Sinterklaas.

Voor Winky en haar ouders is het allemaal nieuw. Een lieve oude man die iedereen cadeautjes geeft: het klinkt Winky als muziek in de oren en ze weet direct wat ze wil hebben, een paard. Haar ouders moeten echter niks hebben van Sinterklaas en gaan pas overstag als de Goed Heiligman zelf een bezoekje komt brengen, maar hier gaat nog heel wat aan vooraf.

Tamara Bos beschrijft op sublieme wijze de leefwereld en gedachten van een jong meisje in een vreemd land. De film borduurt voort op het knappe staaltje kinderlogica dat eerder in Het Zakmes en Lang Leve de Koningin al op bijzondere wijze beschreven werd. Het is geen kinderfilm, maar een echte familiefilm, die zich tegelijkertijd op meerdere niveaus afspeelt. De moraal en verschillende thema’s worden er niet ingeramd, maar subtiel beschreven en door de allerkleinsten onbewust opgepikt. Deze pure, levensechte aanpak zorgt ervoor dat de film voor de oudere kijker veel beter verteerbaar is. Bovendien bevat het scenario erg veel knipogen en herkenbaarheden voor zowel kinderen als volwassenen.

De grootste verrassing van de film is niet afkomstig van Sinterklaas, maar van Ebbie Tam, die met verbazingwekkend groot gemak haar filmdebuut maakt. Tam speelt Winky en doet dit op zo’n natuurlijke, en vertederende manier dat geen enkele kijker om haar heen kan. Winky is speels, sterk en eigenwijs, maar bovenal erg lief. Ze moet en zal een paard krijgen. En ook als kijker wil je niet anders. De uiteindelijke ontknoping is niet echt verrassend. Hoe die tot stand komt echter wel. Na allerlei misverstanden brengt een bezoekje van de sint (“Nog een kopje koffie, Sinterklaas?”) de oplossing en komt alles toch nog goed, en zo hoort het ook.

Debutante Mischa Kamp regisseert met veel gevoel en warmte een lieve en oprechte familiefilm. Een film die door de combinatie van het levensechte scenario en de warme benadering nergens te zoetsappig of overdreven wordt. En dat is knap.

Het Paard van Sinterklaas staat in de beeldverhouding 1.85:1 anamorf op de dvd. Het beeld maakt een zeer goede indruk. Zoals het hoort is de print geheel vrij van beschadigingen en andere soorten vuil. De kleuren ogen prachtig donker en warm en zijn uitstekend verzadigd. Het zwartniveau is goed met een mooi solide zwart. De detaillering en het contrast zijn ook erg goed. Er is in lichte hoeveelheid filmgrain aanwezig. Deze uitstekende print draagt absoluut bij aan de fijne sfeer die het geheel uitstraalt. Er is geen ondertiteling aanwezig.

De film is voorzien van een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s), zowel in het Nederlands als in het Frans. Ik beperk me voor de bespreking tot de Nederlandse tracks. Beide zijn van bijzonder goed niveau, met veel detail en een warme klank. Vanzelfsprekend geniet de 5.1 track de voorkeur, omdat hier het geluid door de mooie spreiding een extra waarde krijgt. De sfeervolle muziek van Johan Hoogewijs komt mooi scherp uit de speakers en bevat een mooie laag. De dialogen zijn goed te verstaan. Ook de beide geluidstracks zijn uitstekend te noemen.

De film is opgedeeld in een nette dertien hoofdstukken. De menu’s van de dvd zijn bijzonder leuk, geanimeerd vormgegeven en zetten meteen de fijne sfeer van de film neer. Op de achtergrond is muziek uit de film te horen. Het menu is beschikbaar in het Frans en in het Nederlands. Via het hoofdmenu zijn de extra’s te bereiken. Deze bestaan uit een aantal interviews met de regisseuse, de hoofdrolspeelster, Jan Decleir en Sinterklaas (die het leuk vond om te doen, maar het wel erg druk had). In totaal nemen deze acht minuten in beslag en geven iets meer achtergrondinformatie over het idee, de uitwerking en Ebbie Tam, het meisje dat Winky speelt. Daarnaast treffen we de originele bioscooptrailer en een trailer van Happy Feet aan, de film die vanaf 6 december gaat draaien in de bioscopen. Als laatste vinden we een fotoboek terug op de dvd, waarin we twaalf foto’s van uit de film nog eens rustig kunnen bekijken.

ca. 90 minuten
Warner Home Entertainment
25 oktober 2006