Het zusje van Katia – DVD-Recensie

De recensie van deze film werd geschreven door Matthijs Bockting.

De leraar loopt de klas rond en vraagt aan de kinderen wat ze willen worden. De één wil profvoetballer worden, de andere autoverkoper. De dromen van 13-jarige kinderen. Onze hoofdpersoon lijkt niet echt een droom te hebben. Ze antwoord vrij simpel: “Gewoon… het zusje van Katia.” Na school volgen we het zusje van Katia naar haar thuis; een doorsnee flat in Amsterdam-noord. Ze begint meteen op te ruimen. Er lijkt iets vreemds met het Zusje aan de hand, maar het is niet eenvoudig de vinger op de zere plek te leggen. Als haar moeder thuiskomt wordt de situatie echter een stuk duidelijker.

Al snel blijkt dat het Zusje geen normaal leven leidt. Moeder verkoopt haar lichaam voor geld en Katia glijdt na verloop van tijd steeds verder af als haar Italiaanse vriendje haar keer op keer weer valse beloftes doet en ze, tot grote ergernis van haar moeder, gaat werken in een stripclub. Want dit is het begin van het einde, zoals zal blijken. Katia raakt verslaafd aan de coke en haar Zusje keert steeds meer in haar eigen wereld, om aan de ellende van de echte wereld te ontsnappen.

Doordat de camera vanaf seconde één het Zusje van Katia enorm dicht op de huid zit, wordt de intensiteit van de scènes versterkt en de beleving vanuit Katia enorm vergroot. Wanneer haar leefwereld steeds onmenselijker wordt, begint het Zusje het gevoel met de realiteit te verliezen. Op dit punt neemt de camera een duidelijke en erg sterke keuze door ook meer afstand van het Zusje te nemen. De vervreemding en vereenzaming worden voelbaar. Het één vult het ander aan. De acteurs doen hun werk namelijk uitstekend. Nieuwkomer Betty Qizmolli doet het uitstekend als het Zusje van Katia en Olga Louzingina weet keer op keer te overtuigen als er een Russische vrouw gespeeld dient te worden in een Nederlandse film. Maar het is vooral Julia Seykens, de knappe, robuuste actrice die van Katia een mooi personage maakt, dat je tegelijkertijd zou willen wurgen en omhelzen. Je ziet Katia met open ogen richting de afgrond lopen, zonder dat je haar kunt tegenhouden. Gespeeld met een bepaalde bravoure, die op beeld enorm tot zijn recht komt.

Het Zusje is op zoek naar iets waar elk meisje op die leeftijd naar zoekt: liefde, aandacht en vooral een voorbeeld. Moeder is er bijna nooit en Katia is ook niet erg behulpzaam als ze haar Zusje leert strippen. Op straat lijkt het Zusje dit ook niet te vinden, totdat ze John Turner tegenkomt. Een bebaarde man die het geloof predikt en oprecht geïnteresseerd in haar lijkt te zijn. Lijkt, want constant heerst er de dreiging dat ook John geen oprechte bedoelingen met het Zusje heeft. De scènes tussen John en het Zusje van Katia worden steeds broeieriger en lijken keer op keer op punt van barsten te staan. Grappig genoeg blijkt John Turner echter de enige man in de film die – tegen de verwachting in – goede bedoelingen heeft. Het Zusje wordt de spil tussen Katia en haar moeder en de ruzies lopen steeds hoger op, waardoor de beklemming met elke scène toeneemt. Constant is het voelbaar dat er ‘iets’ ergs staat te gebeuren, terwijl je vurig hoopt dat het Zusje dit keer gespaard wordt. Het is uiteindelijk Katia die haar moeder en zusje weer bij elkaar brengt. En dan komt het hoge woord eruit. Katia noemt eindelijk haar Zusje bij haar naam. Even is er weer lucht.

De film staat in het 1.77:1 beeldformaat anamorf op deze DVD. De transfer ziet er mooi helder uit, contrast, detaillering en scherpte zijn uitstekend. Verder is het beeld vrij van onvolkomenheden zoals spetters of compressiefouten. Wel is er zo nu en dan wat filmruis op te merken, en is de film op een grove korrel geschoten waardoor filmgrain een vrij prominente factor is. Dit is echter een stylistische keuze geweest in de fotografie Ton Peters, waar ook een grauw kleurenpallet bij hoort. Op de momenten dat er in de film Engels of Russisch wordt gesproken, voorziet de DVD in Nederlandse ondertitels. Men kan de film ook bekijken met Engelse ondertiteling of het onderschrift speciaal voor doven en slechthorenden activeren.

We vinden de geluidsband van de film terug in het Dolby Digital 5.1 formaat. Bij het zusje van Katia ligt de nadruk bijna geheel op dialogen, welke prima gepresenteerd worden via de voorste kanalen. Ondanks de afwezigheid van dynamiek in het geluidsbeeld, is het technisch prima in orde. Het laag is voldoende, en het geluidsbeeld klinkt vol en warm. Ruis of andere oneffenheden zijn niet te horen.

De enige extra’s waarop de kijker wordt getrakteerd zijn een viertal trailers, waaronder de originele bioscooptrailer van Het Zusje van Katia, en promotionele trailers voor Het Echte Leven, Vox Populi en de Quality Film Collection.

ca. 82 minuten
A-film
26 maart 2009