Hoe overleef ik … mezelf? – DVD-Recensie

Gebaseerd op de boeken ‘Hoe overleef ik mezelf?’ en ‘Hoe overleef ik mijn eerste zoen?’ van schrijfster Francine Oomen, schreef Tamara Bos (Het Paard van Sinterklaas, Minoes) het scenario voor een komische feelgood-movie met af en toe een scherp randje. Hoofdpersonage is de dertienjarige Rosa van Dijk, die van Brabant naar Groningen verhuist (“Kom je uit Limboland?”) en daar intrekt bij haar stiefvader. In Groningen krijgt Rosa niet alleen te maken met problemen waar elke puber mee kampt – de eerste jeugdpuistjes, een onzekerheid en verliefdheid –, maar ook met pesterijen op school, een strenge stiefvader en de politie.

Normaliter zorgen filmsequenties waarin de jeugd iets wordt verteld of getoond over educatieve onderwerpen voor een wat nare bijsmaak; in plaats van een subtiele aanpak, worden thema’s als liefde, gewicht en zelfbeeld verpakt alsof we kijken naar een voorlichtingsfilm of zwaar dramatisch verhaal. In Hoe Overleef ik … Mezelf? zorgen deze sequenties juist voor gevarieerde en inventieve onderbrekingen en zijn ze – in tegenstelling tot scènes die een aanpak hebben zoals hierboven beschreven – bijzonder doeltreffend.

Dit is vooral te danken aan de satirische aanpak van zowel scenariste Bos als regisseuse Nicole van Kilsdonk. Het gevaar van een duwende moraal wordt hierdoor subtiel aan de kant geschoven en vervangen door een vrijblijvende en komische weergave van problemen met betrekking tot zelfbeeld, liefde, voeding en tongzoenen. Net als de pubers in het echte leven, weet ook Rosa zich af en toe geen raad met bepaalde gevoelens of uiterlijke oneffenheden. Mailtjes van haar Brabantse vriendin Esther brengen op die momenten uitkomst. De tips die Esther geeft, worden in Rosa’s hoofd vervolgens in beelden omgezet. In leuk geanimeerde sequenties – met uitvergroot acteerwerk, komische teksten en vlotte en kleurrijke computereffecten – wordt zo de draak gestoken met bekende talkshows, Tell-sell reclames en houterige voorlichtings-filmpjes.

Opvallend aan Hoe Overleef ik … mezelf? is het gemak waarmee de twee jeugdige debutanten Jolijn van de Wiel (Rosa) en Jade Olieberg (Esther) hun personage vormgeven. Waar Van de Wiel op haar best is in het bijzijn van ervaren acteurs als Dragan Bakema en Stefan de Walle, maakt Olieberg indruk in de satirische tussensequenties. Na een wat moeizaam begin, komt het tweetal steeds beter op dreef en bewegen ze zich spontaan en naturel door de sfeervolle, kleurrijke decors.

Dit moeizame begin is het gevolg van een iets te langgerekte toonzetting van het geheel. Het eerste half uur van de film bestaat veelal uit (relatief) stille scènes, waarin Rosa zich passief opstelt omdat ze zich niet thuis voelt in haar nieuwe omgeving. We zien haar verlaten door het landschap fietsen, eenzaam op school zitten of voor de spiegel staan. Hierdoor is het als kijker lastig om met haar mee te gaan. Pas wanneer ze in aanraking komt met haar tekenleraar en bezoek krijgt van haar alter-ego(‘s), komt er meer vaart in de film en stevent deze met volle snelheid af op een treffend feelgood einde.

Hoe overleef ik … mezelf? staat in de originele 1,85:1 beeldverhouding anamorf op het schijfje. De hoes maakt onterecht melding van een 2,35:1 formaat. Zoals we van Warner gewend zijn, valt er op de kwaliteit van de transfer weinig aan te merken, al blinkt ze ook nergens in uit. Het detail- en scherpteniveau is niet optimaal, waarbij het verschil met de Blu-Ray uitgave duidelijk merkbaar is. Beeldruis is in lichte mate aanwezig. Er is geen ondertiteltrack aanwezig.

Het geluid wordt gepresenteerd in een Dolby Digital 2.0- (192 kb/s) en 5.1-track (448 kb/s). Deze laatste geniet de voorkeur door een warmere en vollere klank, een betere spreiding en meer detail. Beide tracks zijn vrij van beschadigingen. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen helder uit de frontspeakers.

Het sfeervol geanimeerde menu van de DVD biedt de mogelijkheid de film te starten, een hoofdstuk te selecteren, taal- en geluidsinstellingen te veranderen of naar het extra-menu te gaan. De extra’s zijn talrijk op deze DVD.

De sectie trapt af met een weinig informatief audiocommentaar van de regisseuse en twee hoofdrolspelers. Voorts treffen we de originele bioscooptrailer (2 minuten) aan, een leuke half uur durende making of en vier vergelijkingen tussen de uiteindelijke film en hoe de betreffende scènes werden opgenomen (13½ minuten). Verder treffen we de videoclip van Jeremy’s en diens making of aan. De vier verwijderde scènes (7 minuten) worden zonder gesproken of tekstuele toelichting getoond. De bonus-sectie sluit af met een fotogalerij en een aantal andere trailers.

ca. 97 minuten
Warner Home Entertainment
5 november 2008