Hunting & Zn. – DVD-Recensie

Sander Burger maakte vier jaar geleden indruk met het grotendeels geïmproviseerde Olivier etc., met in de hoofdrol Dragan Bakema en Maria Kraakman. Dit jaar kwam het trio met Hunting & Zn., een minstens zo beklijvend realistisch drama.

Tako (Bakema) en Sandra (Kraakman) leiden een op het oog perfect leven. Ze zijn pas verhuisd, hebben beide een vaste baan en zijn gelukkig getrouwd. Voor de buitenwereld zijn ze het ideale koppeltje. Achter deze schijn van geluk en levensvreugde gaat echter een allesverwoestend optimisme schuil. Tako en Sandra móeten gelukkig zijn. Is dit niet het geval, dan schaffen ze gewoon een nieuwe eethoek of bankstel aan. Als Sandra zwanger wordt, staat het toch al fragiele evenwicht op losse schroeven.

Net als Burgers Olivier etc. kruipt Hunting & Zn. de kijker langzaam onder de huid. Na een iets te lang gerekt begin, waarin de twee hoofdpersonages en hun omgeving worden geïntroduceerd, wordt in het middenstuk subtiel en slim toegewerkt naar een bizarre, maar verhaaltechnisch overtuigende en geloofwaardige plotwending die vanwege de intrige niet verklapt kan worden. Waar het geluk de personages in de eerste helft van de film opjaagt en inhaalt, nemen ze het langzaamaan – de één bewust, de ander ongewild – zelf in handen, met alle gevolgen van dien.

Het is met name aan Burgers doelgerichte regie te danken dat deze bizarre plotwending, die voor veel kijkers ongetwijfeld de grens van het geloofwaardige opzoekt, overtuigend overkomt en geaccepteerd wordt. Door in het begin uitgebreid de tijd te nemen de personages en hun karaktertrekken te tonen, wordt de inleving in hun doen en laten dermate groot dat je de twee – met al hun gebreken en zo nu en dan irrationele keuzes – blijft volgen en geloven. Daarnaast verdienen ook Bakema en Kraakman wederom een pluim voor hun doorgeleefde en intense spel – net als in Olivier etc. zijn ze één met hun personages. Deze aanpak wordt versterkt door de fysieke cinematografie van Sal Kroonenberg, die de beelden van een rauw-realisme voorziet.

In tegenstelling tot Nederlandse arthouse-filmers als Nanouk Leopold en Eugenie Jansen behoudt Burger bovendien een gezond evenwicht tussen arthouse en mainstream. Hoewel zijn films zonder enige twijfel buiten de klassiek bewandelde paden vallen en eigenzinnig in elkaar zijn gezet, zijn de onderwerpen die hij behandelt zo alledaags en is de visuele stijl zo levensecht dat niks een kennismaking met een breed publiek in de weg staat. Dit zal dan echter wel iets actiever naar een film moeten kijken dan naar de gemiddelde bioscoopprent en of ze daar bereid toe zijn is nog maar de vraag. In het geval van Hunting & Zn. is het in ieder geval aan te raden, daar de film door het beklijvende einde een onuitwisbare indruk achterlaat.

De film staat in de originele 2,35:1 verhouding anamorf op de DVD. Het beeld kenmerkt zich door een realistische uitstraling, met wat grauwe kleuren en af en toe een korzelige aanblik. Op de kwaliteit valt weinig aan te merken, aangezien deze ingrepen een bewuste keuze van de makers zijn.

Het geluid staat in een Dolby Digital 5.1 track op de DVD. Beschadigingen zijn afwezig. De kwaliteit van de geluidsband is prima. De dialogen worden helder en goed verstaanbaar weergegeven. Verwacht verder weinig vuurwerk; de geluidsband blijft zo minimalistisch (en dus realistisch) mogelijk.

Jammer genoeg weinig extra’s dit keer op de DVD, enkel de originele bioscooptrailer en een aantal promotrailers (waaronder die voor De gelukkige Huisvrouw en De Vliegenierster van Kazbek) fleuren het verder kale schijfje op.

ca. 91 minuten
13 juli 2010
2