IC (seizoen 1) – DVD-Recensie

In 2002 lanceerde IdtV in samenwerking met RTL het eerste seizoen van de serie IC. Inmiddels zijn we op televisie in het derde seizoen aan beland en nog steeds liggen de kijkcijfers met gemiddeld een miljoen kijkers per aflevering ontzettend hoog. IdtV bewees in het verleden al een broeinest van grote talenten te zijn en ook het eerste seizoen van IC mag onder die noemer gerekend worden.

IC speelt zich af op de intensive care van het Aletta Jacobs Ziekenhuis. Dood en leven liggen vlak naast elkaar. Patiënten vechten voor hun leven en de doktoren doen hun uiterste best iedereen zo goed mogelijk te verzorgen. Dit is echter niet altijd gemakkelijk. In 13 afleveringen, die elk een afgerond verhaal vertellen, maken we kennis met de hectische en zorgzame wereld van de doktoren en verpleegkundigen op de IC. Het eerste seizoen bevat de volgende afleveringen:

1. Eén been in het graf 8. Nieuw leven
2. Het bloed kruipt 9. Geef mij maar Amsterdam
3. Game over 10. Horen, zien en zwijgen
4. Het ongeluk 11. Münchausen
5. Door dik en dun 12. Reykjavic
6. Hard om hart 13. Virus
7. De grens

Het eerste seizoen van IC behoort zonder enige twijfel tot de beste Nederlandse dramaseries ooit gemaakt. De combinatie van de sublieme muziek, sfeervolle beelden en uitstekende acteurs maken van deze serie een klasse apart. Dat IdtV een oogje heeft voor jong talent blijkt, na onder andere eerder Fort Alpha, ook hier. De balans tussen een talentvolle en reeds ‘gearriveerde’ lichting is perfect. Zelden waren spanning en drama zo met elkaar verbonden. Beginnende en talentvolle regisseurs als Pieter Kuijpers, Mannin de Wildt en Ruud Schuurman krijgen de kans hun kunsten te vertonen en leveren uitstekend werk af. De cast is erg sterk met als vaste bezetting onder andere Mark Rietman, Irma Hartog, en Hymke de Vries. Verder zijn er schitterende gastrollen van grote acteurs als  Bram van der Vlugt, Rifka Lodeizen en Marcel Hensema.

Hoewel de serie voortdurend van enorm hoog niveau is, weet de aflevering ‘Nieuw Leven’ op werkelijk elk front te overtuigen. Deze aflevering vertelt het verhaal van de minderjarige Birgit, een meisje dat is opgegroeid in de wereld van Jehova. Derhalve mag zij geen bloedtransfusies ondergaan zolang ze daar niet zelf mee instemt. Aangezien Birgit in coma raakt, staat het ziekenhuis voor een dilemma. Moeten ze toch bloed toedienen of lijdzaam toekijken hoe Birgit doodbloedt? Deze aflevering werd geregisseerd door Pieter Kuijpers en hij laat hier al direct zien een eigen kernmerkende stijl te bezitten. Een stijl die inmiddels gevestigd is door zijn films Van God Los en Off Screen. Met veel beeldsymboliek, een mysterieuze cameravoering en een diep sounddesign zuigt hij je op in de belevingswereld van de hoofdrolspeelster. De aflevering kent een aantal schitterende hoogtepunten waar je als kijker letterlijk mee naartoe wordt gesleept.

Ook de andere afleveringen zijn van erg hoog niveau. Enige minpuntje zijn de soms matige bijrollen, al is het aantal hiervan ook beperkt. Laten we hopen dat de serie dit niveau weet vast te houden in de komende seizoenen en een voorbode mag zijn voor een mooie toekomst wat Nederlands televisiedrama betreft.

Waardering: **** half

Het beeld is in zijn oorspronkelijke 1.85:1 verhouding anamorf vastgelegd op de dvd. Het beeld is erg scherp en is totaal vrij van beschadigingen of andere mankementen. De kleuren zijn mooi warm en ogen natuurlijk. Ten tijde van de televisieuitzending leek met het contrast nogal kunstmatig te hebben opgevoerd, de dvd oogt echter prima. Er is geen ondertiteltrack aanwezig

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) op de dvd. De soundtrack klinkt mooi helder, warm en vol met veel laag. De prachtige muziek komt uitstekend tot zijn recht en de dialogen zijn goed te verstaan. Op de technische afwerking van deze dvd valt dan ook niks aan te merken.

Het menu van alle dvd’s is identiek en wordt gepresenteerd met beelden uit de serie, die worden begeleid door de openingstune. Via het menu is er de keuze om alle afleveringen af te spelen, een losse aflevering te selecteren of naar de extra’s te gaan. De dertien afleveringen zijn verdeeld over 4 dvd’s en elke aflevering is erg netjes opgedeeld in acht hoofdstukken. De extra’s lijken op het oog vrij talrijk, maar vallen qua lengte en inhoud toch een beetje tegen. Het feit dat er de moeite genomen is extra’s op te nemen is desalniettemin bewonderenswaardig te noemen.

Op de eerste dvd vinden we naast de eerste vier afleveringen één extra terug: De cast. De vijf hoofdrolspelers worden hier kort voorgesteld in de vorm van een biografie (tekst) en zelf geven ze een korte introductie op het personage dat zij spelen. Op de tweede dvd staan trailers van seizoen 1 & 2, try-outs en screentests. Vooral de try-outs zijn leuk om te zien. De setting en aankleding van de serie zien er totaal anders uit dan in de uiteindelijke serie en ik ben blij dat men niet verder is gegaan op de weg die in de try-outs werd ingeslagen. De fragmenten hebben een stuk minder sfeer en betrokkenheid dan de werkelijke serie. Op de derde dvd is de extra identiek aan die op de eerste dvd. Op de vierde en laatste dvd vinden we wederom de trailers van seizoen 1 & 2 terug. Daarnaast echter ook het zogenaamde korte item karakterpromo‘s. De vijf hoofdrolspelers worden kort voorgesteld aan de kijker door middel van beelden uit de serie begeleid met een voice-over. Voor zo’n prachtige serie als IC is het jammer dat er geen diepgravende documentaire of interview met de makers aanwezig zijn om iets meer achtergrond te geven.

ca. 580 minuten
Strengh0lt Multimedia
9 augustus 2003