IC (seizoen 2) – DVD-Recensie

Na het succesvolle eerste seizoen van IC kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Met nagenoeg dezelfde cast begon men aan de opnames van het tweede seizoen. Enkel Terence Schreurs in de rol van Carmen Schipper keerde niet terug. Nieuwe verpleegkundige werd Nyncke Beekhuyzen, in de rol van Linda Ramirez.

IC speelt zich af op de intensive care van het Aletta Jacobs Ziekenhuis. Dood en leven liggen vlak naast elkaar. Patiënten vechten voor hun leven en de doktoren doen hun uiterste best iedereen zo goed mogelijk te verzorgen. Hoofd van de IC, Thomas Vermaas, heeft nog steeds huwelijksproblemen en de afdeling kampt met een bezettingstekort. Harry Peeters staat op voor de belangen van de verpleegkundigen en wordt gepromoveerd tot hoofdverpleegkundige. De dertien afleveringen van seizoen 2 zijn:

14. Laatste wil 21. ’t Blijft toch je familie
15. Soap 22. Rozen, rumbonen en rode wijn
16. Het hoge woord 23. Business as usual
17. Mamma’s kindje 24. Fire
18. Gebroken 25. De val
19. De genezer 26. Zusjes
20. Crash

Het zou moeilijk zijn geweest om nog eens een 13-delige reeks van zo’n hoge kwaliteit als seizoen 1 af te leveren. En dat blijkt ook wel. De eerste paar afleveringen van dit tweede seizoen zijn erg rommelig. Er zijn duidelijk te veel concessies gedaan omwille van het grote publiek – de serieuzere ondertoon is vervangen door wat melige humor en het menselijke drama is vrijwel geheel verdwenen.

Daarnaast zijn de geluidsmontage en de scenario’s beduidend minder dan in de eerste serie. De zo succesvolle begeleidende en ondersteunde muziek en het diepe dounddesign, die het eerste seizoen een meeslepend karakter mee gaf, zijn vaak niet meer terug te vinden, waardoor inleven in de personages wat moeilijker wordt. Vanaf aflevering 18 wordt het allemaal weer wat serieuzer en beter en de laatste vier afleveringen doen vervolgens weinig onder voor die van het eerste seizoen. Vooral ‘Fire’ is  weer uitermate sterk. Zo sterk als het eerste seizoen wordt het nergens, maar ook dit seizoen is nog altijd van behoorlijk acceptabele kwaliteit.

Voor een bespreking van het eerste seizoen klik hier.

Het beeld is anamorf vastgelegd op de dvd, waardoor mensen met een breedbeeld televisie kunnen genieten van 33% meer beeldlijnen. Het beeld oogt zeer goed en is totaal vrij van beschadigingen of andere mankementen. Door de hoge compressie is de bitrate variabel en niet al te hoog. Compressiefoutjes zijn dan ook te ontdekken, vooral in effen, statische vlakken. De kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Er is geen ondertiteltrack aanwezig.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s) op de dvd. De soundtrack klinkt mooi helder, warm en vol met veel laag. De achtergrondmuziek in het menu klinkt erg blikkerig, gelukkig heeft de serie zelf hier geen last van. De dialogen zijn goed verstaanbaar.

Het menu van beide dvd’s is identiek en wordt gepresenteerd met beelden uit de serie begeleid door een impressie van openingstune. Via het menu is te kiezen om alle afleveringen af te spelen of een losse aflevering te kiezen. De 13 afleveringen zijn verdeeld over 2 discs en elke aflevering is opgedeeld in 4 hoofdstukken. Er staan geen extra’s op de dvd’s.

ca. 520 minuten
Strengholt Multimedia
16 maart 2006