In voor en Tegenspoed (seizoen 2) – DVD-Recensie

Van de serie In Voor en Tegenspoed van de VARA werden in de periode 1991-1998 vier seizoenen gedraaid. Het eerste seizoen werd uitgezonden in 1991. Met Rijk de Gooyer in de hoofdrol en in de bijrollen Gerard Thoolen, Kees Hulst, Michiel Romeijn en Viviane de Muynck kon het haast niet meer stuk. En dat bleek. Dit eerste seizoen was zo’n ontzettend succes dat de VARA besloot een tweede seizoen te vervaardigen, dat in 1993 op de televisie werd uitgezonden. Video Film Express brengt nu in samenwerking met de VARA en IdtV de eerste twee seizoenen van deze succesvolle komedie serie uit op dvd.

Het tweede seizoen van In Voor en Tegenspoed bestaat uit dertien afleveringen, verdeeld over drie dvd’s:

1. De grote beurt
2. Samen sterk
3. Aanvalluh
4. Opsporing verzocht
5. Het Hollandse blok
6. Hoe meer zielen …
7. Tweede prijs in
schoonheidswedstrijd
8. Ramen lappen
9. Eind goed?
10. Bonaire is niet ver
11. Bingo
12. Beslag
13. Het komt nooit meer
goed

Fred Schuit (Rijk de Gooyer) staat er opeens helemaal alleen voor na het overlijden van zijn vrouw Dora. Hij woont nog steeds in het bouwvallige huis in de oude volksbuurt te Amsterdam. Zijn vriend Arie (Gerard Thoolen) heeft een ontzettend goed plan. Voor maar een kleine 3500 gulden kunnen ze een stel duiven overnemen. Gegarandeerde kampioenen als we Arie moeten geloven. Hij vraagt Fred om mee te financieren en zijn achtertuin beschikbaar te stellen als opbergplaats voor de duiven. Deze gaat daar, na zijn gebruikelijke gezeur, uiteindelijk mee akkoord, maar het is natuurlijk vragen om problemen. En het zijn niet de enige problemen waarmee Fred moet leven. Door zijn nukkige en mopperende gedrag ligt hij voortdurend in de clinch met de woningbouwvereniging, met de aannemer die zijn huis komt verbouwen, met zijn dochter, diens vriend, met zijn bovenbuurvrouw … eigenlijk met iedereen die op zijn pad komt.

De Gooyer is op zijn best als mopperende, chagrijnige man. Het is een typetje dat hij eerder al met veel succes op toneel en in diverse shows introduceerde. De Fred Schuit in deze serie is zo’n chagrijnige oude man en wordt dan ook met zichtbaar veel plezier en vakmanschap neergezet door Rijk de Gooyer. Hij moppert erop los, heeft op alles en iedereen commentaar en weet toch de sympathie van de kijker voor zich te winnen.

Niet alleen De Gooyer is in topvorm, ook Thoolen en Ann Petersen (als bovenbuurvrouw Huisman) zijn uitstekend. Vooral Thoolen is een lust voor het oog. Een groot acteur, die helaas te vroeg gestorven is. Met de typisch Amsterdamse tongval en zijn vitale uitstraling zijn de scènes waarin hij verschijnt altijd erg leuk. Zijn samenspel met De Gooyer smaakt naar meer. Jammer dat de twee zo weinig samen hebben kunnen werken. Ann Petersen is veel beter op dreef als het ‘Belgische paard’, zoals Fred Schuit haar liefkozend noemt, dan Viviane de Muynck dat was in het eerste seizoen. Overigens is ook Petersen inmiddels overleden, helaas.

Het tweede seizoen van In Voor en Tegenspoed komt ietwat moeizaam op gang. De eerste twee afleveringen zijn weinig speciaal en overstijgen het niveau van de gemiddelde komedie niet. Vanaf aflevering drie (Aanvalluh) is het echter genieten geblazen. Vooral de eerste paar minuten van deze aflevering zijn hilarisch en tonen een subliem stukje chemie tussen twee rasacteurs. Fred en Arie zitten samen voor de buis in afwachting van de voetbalwedstrijd Nederland-Denemarken. Plots schiet Arie omhoog om mee te doen met de wave die op de buis te zien is. Fred kijkt hem niet begrijpend aan en vraagt: “Wat doe je nou, Arie?” waarop Arie droogkomisch en met een volks Amsterdams accent antwoordt: “Dat is de weef man, de weef!”.  Wanneer bovenbuurvrouw Huisman daarna de kamer binnen komt lopen, roepen ze eentonig in koor: “Niet storen: voetbal!”. De chemie tussen de twee is schitterend om te zien en de manier waarop zij hun rollen vertolken zorgt voor een constante lach.

Vanaf deze derde aflevering is het niveau van deze komedieserie bijna ongeëvenaard, met vele hoogtepunten (waaronder Opsporing verzocht, Het Hollandse Blok, Ramen Lappen) en zoals gezegd prachtig spel. Hopelijk verschijnen de overige seizoenen ook op dvd.

Het beeld van deze dvd’s oogt redelijk. Dit tweede seizoen stamt uit 1993 en is vanaf de videobron overgezet op dvd. Het beeld heeft af en toe last van kleine kleurflikkeringen en de scherpte laat op momenten te wensen over. Vooral de buitenscènes ogen wat soft. Positief is dat heeft het beeld opvallend weinig last heeft van video-artefacts: deze duiken maar zeer sporadisch op. Degelijke kwaliteit.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track op de schijfjes. Hier valt weinig op aan te merken. De geluidsband is ruisvrij en de dialogen zijn uitstekend verstaanbaar. De muziek klinkt verrassend genoeg vrij warm en komt goed uit de speakers.

Deze dvd-box betreft het complete tweede seizoen waarbij de dertien afleveringen zijn verdeeld over drie discs. Het menu is leuk vormgegeven, met beelden uit de serie waarbij op de achtergrond muziek uit de serie te horen is. Elke aflevering duurt ongeveer 25 minuten en is officieel opgedeeld in twee hoofdstukken. Het tweede hoofdstuk begint echter bij elke aflevering al direct na de begintune, waardoor de aflevering zelf in feite gewoon maar één lang hoofdstuk kent. Verder is er de mogelijkheid om alles in één keer af te spelen of los een aflevering te selecteren.

ca. 325 minuten
26 september 2006
2