Intensive Care – DVD-Recensie

De hoes vermeldt vol trots: “De grootste cultfilm uit de vaderlandse filmhistorie!”. En terecht, deze film kan zeker onder de noemer “cult” doorgaan. De mix van allerslechtste ingrediënten die in deze productie aanwezig is, zorgt ervoor dat er zeker van deze film te genieten valt. Maar een waarschuwing; zeker niet voor iedereen!

Deze slasher van vaderlandse bodem gaat over de Amerikaanse chirurg Bruckner, die door een ongeluk in coma belandt. Na zeven jaar wordt hij wakker als een getekend monster en richt een gigantisch bloedbad aan. Na de nachtzuster haar nek te hebben gebroken, gaat hij verscholen in de auto van verpleger Peter mee naar zijn huis, alwaar hij zijn moordpartijen voortzet. Naast Peter wonen alleen maar zijn vriendin Amy – met haar broertje Bobby – en etterbak Ted in de straat, die in een verlaten bosrijke omgeving is gesitueerd. De nachtmerrie begint, ook voor de kijker.

Het toch al matige gegeven voor een horrorfilm is ronduit verschrikkelijk uitgevoerd. Echt alles aan de film is van bedenkelijk niveau, van het verschrikkelijke scenario met stupide dialogen tot de beroerde acteurs, regie en het matige camerawerk. Hilarische dialogen zoals het nu al legendarische: “Zal ik een pleistertje halen?” laten zo’n lachwekkende indruk achter dat er genoeg te genieten valt voor de liefhebber.

Met een budget van 1,8 miljoen gulden werden er plannen gemaakt voor de eerste Nederlandse slasher. Om dit budget bij elkaar te krijgen, was een bekende internationale naam nodig; oscarwinnaar George Kennedy werd hiervoor aangetrokken. Veel geld voor starpower was er niet en zodoende vertrok Kennedy na 14 uur voor de camera te hebben staan alweer. Een onbekende gemaskerde man nam de rol over op het ogenblik waar Bruckner verongelukt en verminkt raakt. Om de film beter te kunnen verkopen in het buitenland werd zowel een Nederlands- als Engelstalige versie van de film gedraaid. Dit is enkele malen in de film duidelijk te zien, zo heet het ziekenhuis “St. Anna Hospital”, een telefooncel draagt het bordje “Phone” en uit commerciële overwegingen zien we een vrachtwagen van “Meubelcentrale Heylen” wel erg duidelijk in beeld. Overtuigend is het allemaal niet. Met de populaire zanger Koen Wauters in de hoofdrol hoopten producent Ruud den Drijver en regisseuse Dorna van Rouveroy op een kassucces, maar dit bleef uit. De kritieken waren vernietigend en de film, die werd uitgebracht met 20 kopieën, wist in totaal slechts 5000 bezoekers naar de bioscoop te lokken. Nu krijgt de film een tweede kans op dvd om uit te groeien tot een vaderlandse cultklassieker.

Zelfs voor wat men van een wat oudere low budget film mag verwachten, is de transfer van Intensive Care erg slecht te noemen.  De print zit vol met beschadigen en oogt vaak erg soft.  Daarnaast zijn de kleuren niet mooi in balans en geeft het geheel een “verwassen” indruk, kleuren zijn veel feller dan normaal en enige vorm van detail ontbreekt. De beeldkwaliteit van filmfragmenten in de making of is zelfs beter te noemen. Gelukkig staat de film wel in het orginele 1.78:1 formaat op dvd. Er is een optionele ondertiteltrack aanwezig, enkel op de momenten dat er Engels gesproken wordt.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en in een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track op de dvd. Deze laatste lijkt een kunstmatig gemaakte unwrapped 5.1 track zonder fatsoenlijke mixing te zijn. Unwrapped houdt in dat de geluidstrack via een elektronische weg is afgeleid van het oorspronkelijke geluidsspoor. Beide tracks klinken hol en het ontbreekt totaal aan richting. De 2.0 track geniet de voorkeur omdat deze net wat beter en minder kunstmatig klinkt.

Na de teleurstellende beeld- en geluidskwaliteit krijgen we door Dutch Filmworks gelukkig wel enkele leuke extra’s op deze dvd voorgeschoteld.

De making of beslaat een kleine 18 minuten en bestaat uit behind the scenes beelden en interviews. In de verschillende hoofdstukken komen veel verschillende aspecten van het maken van de film aan de orde. Erg leuk om te zien! Verder geven de producent en regisseuse onder leiding van cultliefhebber Jan Doense gedurende de hele film bijzonder grappig en informatief audiocommentaar. Zo krijgen we onder meer te horen dat de producenten dachten aan ‘Intensive Care 2″ met de Belgische doelman Jean-Marie Pfaff in de hoofdrol! Verder vinden we de Amerikaanse trailer, storyboards zonder verdere uitleg, een fotogalerij en enkele tijdschriftenartikelen (voornamelijk uit roddelbladen, over de romance tussen de hoofdrolspelers) terug op het schijfje.

ca. 74 minuten
Dutch Filmworks
22 februari 2005