Jazz is My Religion – DVD-Recensie

Jazz Is My Relgion biedt een persoonlijke ontmoeting met schrijver, speedgebruiker, up-tempo dichter en jazz-DJ Jules Deelder. We volgen Deelder op zijn tochten naar jazzfestivals, avonden waarop hij zelf voor publiek jazzmuziek draait, en op zijn zoektochten naar zeldzame platen. Dit alles wordt afgewisseld met fotomateriaal uit zijn privé-archief, fragmenten uit tv-programma’s en interviews met literaire tijdgenoten als Bart Chabot, Remco Campert, Simon Vinkenoog en de muzikanten Willem Breuker en Hans Dulfer die zijn passie voor de jazz delen. Jules spreekt openhartig over zijn passie voor de jazz, vriendschap en drugsgebruik, de dichtkunst, zijn favoriete artiesten en de up-tempo poëet analyseert zijn liefde voor het leven.

Deze documentaire van Gerard Wessel volgt de jazz-passie van Jules Deelder. De film hangt voornamelijk aan elkaar van interviews met vrienden van Deelder, die vertellen over zijn liefde voor het betreffende muziekgenre en beelden van Deelder die zijn begeerte gevolg geeft. Van zijn speurtocht naar LP’s in een stoffig rommelwinkeltje tot de extase waarin hij verkeert als Deelder voor publiek Jazz plaatjes draait; de structuur is nogal anekdotisch en een echte lijn valt niet te ontdekken. Hier en daar worden wel andere thema’s geïntroduceerd, zoals zijn fascinatie voor de Tweede Wereldoorlog, nazi’s in het bijzonder, en zijn niet te tanen aanhankelijkheid van speed.

De rode draad wordt echter gevormd door de tocht die Deelder nog dagelijks maakt door Jazzland, veelal bestaande uit tripjes met zijn chauffeur naar optredens als diskjockey. Een sequentie die vervolgens net weer zo makkelijk wordt afgewisseld door een strandwandeling met Johnny Lion – de  populaire zanger uit de jaren ’60 die later maar met moeite zo nu en dan in-the-picture kwam, u herinnert zich vast nog wel de bijna komische titelsong van Brandende Liefde van zijn hand – die dezelfde fascinatie voor betonnen overblijfselen uit de oorlog aan de Nederlandse kust blijkt te delen en er zelfs een stukje poëzie aan doet wijden. Vermakelijk is de prent zeker, dat kon ook niet mislukken met zulke markante figuren, maar een degelijke structuur ontbreekt en de geforceerde stilering van Wessel leidt enkel af.

Jazz is My Religion werd door fotograaf Gerard Wessel, debuterend als regisseur, op verschillende formaten geschoten. Zo zitten we op het ene moment te kijken naar een interview dat gedraaid lijkt te zijn met een huis-tuin-en-keuken videocamera, terwijl op het andere moment er strak geschoten widescreen plaatjes voorbij komen. Bovendien grijpt Wessels vaakt terug naar grofkorrelige gestileerde zwart wit beelden. De beeldkwaliteit is dan ook matig, afhankelijk van het bronmateriaal, en doet op momenten onder voor een reguliere tv-uitzending. De transfer is uitgevoerd in het oorspronkelijke 4:3 beeldformaat maar kent vele gebreken; (digitale) beschadigingen komen geregeld voor en het beeld stelt teleur daar waar het scherpte en detail betreft.  Ook de kleurbalans is zeker niet optimaal, toch treft A-film hier geen blaam aangezien het duidelijk een resultaat is van de keuzes die de makers maakten. Zoals we van A-film gewend zijn is ook deze film te voorzien van ondertiteling voor doven en slechthorenden.

De geluidsband van deze film staat als een Dolby Digital 2.0 Stereo-track op de DVD, dit beperkte formaat biedt zeker geen spectaculair materiaal maar voldoet wel. Het direct opgenomen geluid klinkt goed, voor een documentaire, en de muziek komt prima uit de speakers. Storende beschadigingen of dergelijke onregelmatigheden werden niet opgemerkt.

De eerste extra die we aantreffen is de originele trailer van Jazz is My Religion, waarnaast we ook promotionele trailers aantreffen voor de Quality Film Collection, The Blues en Crossing the Bridge. Vervolgens vinden we de Making Of van zo’n 11 minuten, die de titel weinig eer aandoet en eerder bestaat uit een montage die de opnames in een geluidsstudio omvat. Verder is de sequentie ook niet voorzien van commentaar op eniger wijze. De volgende toevoeging aan het schijfje is het clipje Wie is Jules Deelder, waarin Simon Vinkenoog in minder dan een minuut geen antwoord weet te geven op deze vraag. Afgesloten wordt er met een montage van setfoto’s, deze diavoorstelling neemt twee dikke minuten in beslag. Net zoals de beeld en geluidskwaliteit zijn ook de extra’s teleurstellend.

ca. 79 minuten
14 mei 2009
2