Kapitein Rob en het Geheim van Professor Lupardi – DVD-Recensie

De waanzinnige Professor Lupardi (Arjan Ederveen) heeft een machine ontwikkeld waarmee hij het klimaat van de hele wereld naar zijn hand kan zetten, en daarmee zelfs de wereld zou kunnen vernietigen. Gaat het Kapitein Rob (Thijs Römer), onze grote Nederlandse held, lukken om hem tegen te houden? Samen met weervrouw Paula (Katja Schuurman) en  bijgestaan door zijn neefje Stijn en nichtje Sandra, bindt Rob de strijd aan met Lupardi, diens trouwe assistent Yoto (Alex Klaassen) en louche zakeman Cigaret Larry (Hans Dagelet).

Regisseur Hans Pos, die eerder het tenenkrommende Bella Bettien maakte, weet met schrijver Simon de Waal helaas geen beslissing over de te kiezen stijl te nemen, een factor die het leuke uitgangspunt van de film fataal wordt. De film houdt de gehele speelduur het midden tussen een parodie en een wat te serieuze update van de gedateerde stripheld. De onduidelijke toon is overal in de film terug te vinden, zo zit de in beginsel heel behoorlijke cast totaal niet op dezelfde lijn; het spel loopt uiteen van uiterst serieus tot ongekend schmierend (met Ederveen voorop).

Daarnaast speelt ook de vormgeving de film parten, in tegenstelling tot wat de regisseur eerder beweerde – “CGI is een belangrijk hulpmiddel om de schaalvergroting te creëren en geloofwaardig te maken. Er is niets zo erg als ‘net niet’ kneuterigheid” – oogt de avonturenfilm – die overigens slechts 1,4 miljoen kostte – met adembenemend bedoelde scènes als een bordkartonnen productie. Ook met deze budgettaire beperkingen qua vormgeving weten de makers niet fatsoenlijk om te gaan. Waar een comicbook verfilming als het vermaarde Diabolik van Mario Bava heel bewust omging met zulke tekortkomingen, worden ze in deze film als waar spektakel gebracht, en stellen daardoor behoorlijk teleur.

De film zit vol aardige ideeën en een fijne cast maar weet op geen enkel moment als een samenhangend geheel te overtuigen. Toch kent de rommelige prent van bordkarton zijn charmes en weet ze met momenten best te amuseren.

Kapitein Rob werd in zijn oorspronkelijke aspectratio (1,85:1) anamorf op deze dvd vastgelegd. De transfer ziet er prima uit, de recente print is vanzelfsprekend vrij van beschadigingen of enige vorm van vervuiling. Verder oogt het beeld mooi scherp en de kleurrijke vormgeving komt goed tot haar recht dankzij het contrastrijke kleurenpallet, ondersteund door een meer dan solide zwartniveau. Ook deze keer heeft A-film de dvd voorzien van Nederlandse ondertitels voor doven en slechthorenden.

De geluidsband vinden we in een Dolby Digital 5.1 en DTS 5.1 surroundformaat op het schijfje terug. Beide tracks klinken prima; het actieve geluid klinkt helder en gedetailleerd, zonder beschadigingen. Geluidseffecten, muziek en dialogen komen gebalanceerd uit de speakers, welke allen goed benut worden, met een mooie volle, dynamische klank. Het DTS-spoor bevat meer detail en is wat dynamischer dan zijn Dolby Digital tegenhanger.

Vanuit het geanimeerde hoofdmenu navigeren we naar het submenu trailers waar we drie promotionele trailers aantreffen voor andere  DVD-titels van A-film, daarnaast vinden we er ook de bioscooptrailer van Kapitein Rob terug. In het extra’s menu treffen we een behoorlijke hoeveelheid materiaal aan, om te beginnen met de teaser van de film. Daarna treffen we de meest interessente extra aan; het audiocommentaar dat regisseur, en mede-scenarist, Hans Pos bij de film heeft ingesproken. Gedurende de film geeft hij toelichting bij de beelden waarbij de nadruk nogal wordt gelegd op de technische totstandkoming. Vervolgens krijgen we een 16 minuten durende Making Of voorgeschoteld die aardig is, maar de bekende paden bewandelt. Interviews met cast en crew worden afwisseld met beelden uit de film en een blik achter de schermen. De blooper-compilatie van 14 minuten toont beelden van de op de set begane missers, die overigens maar beperkt amuseren, en ook deze zijn voorzien van Hans Pos’s commentaar. De videoclip van het bij de film behorende nummer 1000 Miles dat werd gezongen door ‘de Zeeuwse Roy Orbison’ (alhoewel deze uitspraak van de regisseur nogal wat hoog is gegrepen voor een middelmatig artiest als deze) Danny Vera neemt zo’n drie minuten in beslag. Ter afsluiting krijgen we  in drie minuten een zogenaamde geluidsdemo van de openingsscène, waarin de makers geinteresseerden inzicht bieden in de totstandkoming van de geluidsband. Laag voor laag – muziek, geluidseffecten, dialogen etc. – wordt de uiteindelijke track opgebouwd.

De bespreking van een A-film dvd lijkt de laatste tijd geen verrassing, de audio- en videobesprekingen worden onderhand eentonig; het schijftje steekt technisch gewoon uitstekend in elkaar. Daarnaast heeft men ons getrakteerd op een bijhoorlijke hoeveelheid extra materiaal, een prima release!

ca. 106 minuten
A-film
6 maart 2008