Kikkerdril – DVD-Recensie

De recensie van de film werd geschreven door Fabian Melchers.

Max (Nino den Brave) gaat een nachtje bij zijn oma logeren omdat zijn grote broer Jannes naar het ziekenhuis moet om zijn amandelen te laten knippen. Jannus wil dat Max kikkerdril voor hem meeneemt naar het ziekenhuis, anders zal hij nooit meer praten. Max loopt weg en gaat in de natuur op zoek naar kikkerdril. Onderweg komt hij Jesse (Whitney Franker) tegen, een meisje van zijn leeftijd, dat dierenverpleegster wil worden. Max vertelt haar over zijn zoektocht en Jesse besluit met hem mee te gaan. Ze vallen van het ene avontuur in het andere: ze zien een rups die gek loopt, ontmoeten een weesjongen die hen leert koeien te melken, een meisje dat varkens aait en ze komen oog in oog te staan met een vos en een hert! Lukt het Max en Jesse ook om kikkerdril te vinden …?

Regisseuse Simone van Dusseldorp (Otje, Diep) baseerde haar scenario veelal op uitspraken van haar eigen kind, waardoor de twee jonge hoofdrolspelers zich duidelijk op hun plek voelen. De energieke kinderen zijn herkenbaar en leuk om naar te kijken. Hun spel oogt naturel en overtuigend. Ter afwisseling komen er terloops verschillende liedjes voorbij (tevens geschreven door de regisseuse), die de film tot een vrolijk en onschuldig geheel maken.

De film is niet alleen gericht op de jeugd, ook de oudere kijker komt door de herkenbaarheid aan zijn trekken. Alles is gemaakt voor de belevingswereld en de logica van kinderen en dat levert amusante en ontwapenende stukjes op. Een bus heeft als bestemming ‘ziekenhuis’ en een van Jesse’s angsten is het krijgen van nieuwe kleren; ‘omdat er een vlek op kan komen’, zingt ze. Kikkerdril is een brave feelgood-movie voor kinderen, maar volwassenen kunnen zich ook best vermaken door het aandoenlijk ogend geheel. Een leuk uitje voor de voorjaarsvakantie.

Director of Photography Daniël Bouquet schoot zijn speelfilmdebuut in het 1:1,85 breedbeeldformaat en gelukkig staat de film ook in de oorspronkelijk verhouding, anamorf, op het schijfje. De transfer maakt verder ook een prima indruk. Het bruisende kleurenpalet van Kikkerdril spat van het scherm, dus het kleurcontrast is prima in orde. Verder zijn er ook geen beschadigingen of andere storende factoren op te merken. Wel laten scherpte en detail soms wat te wensen over vanwege het feit dat men zowel op 35 als op 16 mm draaide, iets wat ook resulteert in een verhoogde aanwezigheid van filmgrain. Niet dat dit storend is, het bevordert eerder de losse en vrolijke sfeer van de prent. Zoals we van A-film mogen verwachten is ook deze release voorzien van Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden, bovendien is de film ook in het Engels te ondertitelen.

De enige geluidsband op deze DVD is een Dolby Digital 5.1-track, en hier valt bijzonder weinig over op te merken. Dialogen en muziek komen prima uit de speakers met veel warmte en genoeg dynamiek. Onregelmatigheden zoals beschadigingen komen niet voor. Geen spectaculair home theatre materiaal, maar de DVD presenteert een geluidsbeeld dat uitstekend aansluit bij de film.

Naast de originele bioscooptrailer van Kikkerdril heeft men de DVD voorzien van een drietal trailers van promotionele aard, het betreft de A-film jeugdtitels De Indiaan, Knetter en Pelikaan Man. Verder vinden we in het aparte menu met extra’s ook de  teaser van de film, die net geen minuut duurt. De videoclip behorende bij de titelsong van de film ‘Coole Kikker’ van Lisa, Amy & Shelley is hier ook te bekijken.

Een montage van bloopers neemt verder zo’n andere halve minuut in beslag. Gedurende diezelfde tijdspan krijgen we in Van Dril tot Kikker een montage van de daadwerkelijke levenscyclus van een kikker voorgeschoteld. Onder de knop 5 Karaoke Liedjes vinden we van vijf nummers uit de film de originele versie en bovendien de karaoke versie, waarbij we enkel de muziek horen en onder in beeld de tekst verschijnt. Het betreft hier het Pannekoeklied, Slachtofferlied, Gekkeloopjeslied, Ben Niet Banglied & De Kikkersprong. Verder zijn er een vijftal Making-Of clipjes te bekijken waarbij er in 3 of 4 minuten wordt getoond hoe een bepaalde scène werd opgenomen. Ten slotte is er een Interview filmpje, waarin de twee jeugdige hoofdrolspelers en de regisseusse gedurende 9 minuten aan het woord komen.

ca. 70 minuten
25 juni 2009
2