Kreatief met Kurk (deel 2) – DVD-Recensie

“En Peter wat is het basismateriaal van vandaag?” “Het basismateriaal van vandaag is kurk.”

Op deze DVD’s zijn dertien afleveringen van het tweede seizoen Kreatief met Kurk te vinden die tussen januari en juni 1994 werden uitgezonden. Ten tijde van uitzending kende het seizoen 14 afleveringen, maar vanwege juridische omstandigheden was het niet mogelijke de 27ste en tevens laatste aflevering (De grote prijs uitreiking) op te nemen in deze DVD-uitgave.

DVD1:
14: Muziek
15: Voedsel
16: Mystiek
17: Oorlog
18: Dramatiek
19: Familie
20: Romantiek
DVD2:
21: Cabaret
22: Geschiedenis
23: Fantasie
24: Communicatie
25: Beweging
26: Gezondheid

Kreatief met Kurk, het knutselprogramma van Arjan Ederveen en Tosca Niterink onder regie van Pieter Kramer, was in 1993 en 1994 uitermate populair. Elke aflevering behandelde een specifiek thema; iedere week een nieuwe les in het verwerken van kurk als creatief basismateriaal gevolgd door een filmfragment, een minidocumentaire of andere wetenswaardigheden omtrent het onderwerp. Tosca Niterink geeft invulling aan de ongeïnteresseerde presentatrice  Ellen  en Arjan Ederveen speelt gedreven cursusleider Peter van der Pood.

Alhoewel je als kijker niet constant dubbel ligt, heeft de serie qua humor nog niets aan kracht  verloren. Heerlijk melige grappen, zoals de constante seksuele toespelingen van Peter jegens Ellen’s poes, worden afgewisseld met persiflages van een hoog niveau. Kracht van de serie is het talent van het duo Ederveen en Nifterink, die zich fantastisch kunnen inleven in een keur aan typetjes en tevens de knappe scenario’s schreven. Van José die een hilarische Spaanse les met voldoende wc-papier geeft tot de treffende gelijkenis van Nifterink’s presentatrice met Ellen Brusse uit de Teleac-cursus ‘Kreatief Met Karton’; bijna elk fragment is bijzonder knap gemaakt. Het hoogtepunt wordt bereikt met hun gezamenlijke tour de force over de historie van een Zuid-Limburgs echtpaar dat vanwege een vallend schilderijtje niet meer uit hun standje kan geraken. Onvergetelijke humor uit de VPRO-stal.

Dit tweede seizoen staat in haar oorspronkelijke fullframe (1,33:1) verhouding op de twee DVD’s. De op video gedraaide serie werd vanaf een videobron overgezet voor de digitale  schijfjes. Waar de kwaliteit van de screenshots op het hoesje een zorgwekkende indruk wekt, oogt de transfer over de gehele linie gelukkig redelijk. Het beeld is behoorlijk scherp maar het lijkt of bij het inscannen van het materiaal links en rechts wat te veel informatie is meegenomen, wat in zwarte balkjes resulteert. De overscan van de meeste moderne tv’s zorgt echter dat deze verdwijnen voor het oog van de kijker. Op een aantal video-effecten en kleine kleurbeschadigingen na oogt de transfer bevredigend.

Het geluid komt in een simpele Dolby Digital 2.0 (stereo) track uit de speakers. Dialogen zijn goed verstaanbaar en vrij van beschadigingen. Het geluid voldoet prima, alhoewel het met momenten wel wat gedateerd klinkt. Het gebrek aan dynamiek of subtiele laagwerking is bij een productie van dit kaliber echt ook van weinig toegevoegde waarde.

Vanuit het simpele menu kan men bij elk schijfje kiezen voor de losse afleveringen of alle episodes in een keer af spelen, elke aflevering van ongeveer 25 minuten is een apart hoofdstuk. De dubbel DVD komt in een digipack met daaromheen een sleeve met dezelfde opdruk, helaas is er geen extra materiaal aanwezig.

ca. 260 minuten
A-Film Home Entertainment
18 oktober 2007