Langer Licht – DVD-Recensie

Lucien (Raymond Thiry) is boksschoolhouder en leeft voor het trainen van zijn jonge leerlingen. Hij praat veel en in duidelijke taal. Hij gaat snel in de aanval en duldt eigenlijk geen tegenspraak. Lucien is een bekende verschijning in Amsterdam Noord. Een tragisch ongeluk in het verleden heeft hem gehard. Hij meent dat hij gefaald heeft en met die gedachte kan hij niet omgaan. Hij verdringt zijn verdriet. Van medelijden of medeleven moet hij niets hebben. Mitchel (Dai Carter), de 15-jarige zoon van Lucien, is rustiger dan zijn vader. Hij heeft er minder moeite mee zich kwetsbaar op te stellen. Dat wekt weer irritatie op bij zijn vader. Lucien praat over oprechtheid, recht in de ogen kunnen kijken, vooruitkijken. Het is een muur die hij voor zichzelf heeft opgetrokken. Mitchel confronteert zijn vader met diens gedrag tijdens een verjaardagsbarbecue met vrienden en familie.

Langer Licht van regisseur David Lammers is een boeiende en persoonlijke film. Lammers zorgt ervoor dat de kijker steeds dicht op de huid van de personages zit. Mede hierdoor, maar zeker ook door de sterke acteerprestaties – en dan met name die van Raymond Thiry- , komt de film erg realistisch en persoonlijk over. Het mooie camerawerk van Lennert Hillege versterkt deze betrokkenheid en geeft de film een prachtige sfeer. Het uitstekende script, waarin ook de verschillende sociale achtergronden van Amsterdam-Noord uit naar voren komen, vertelt het drama op een rustig, maar meeslepend tempo en weet de kijker tot het einde te boeien.

Langer Licht staat in een 16:9 anamorphic beeldformaat op dit schijfje. Het uitstekende camerawerk van Lennert Hillege, die deze film prachtig op 35-mm film schoot, komt erg goed tot zijn recht. De kleuren van de zomerse setting en de diverse personages stralen hierdoor een bijzondere sfeer uit. De transfer heeft een goed contrast, scherp beeld en er zijn geen beschadigingen aan de print op te merken. Verder is er, zoals (gelukkig) steeds vaker, Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden aanwezig.

Het prima geluid is in een Dolby Digital 2.0 en een 5.1 track aanwezig. De 5.1 track klinkt net wat voller en gedetailleerder dan de eerste. Beschadigingen zoals ruis zijn totaal niet aanwezig. Deze voornamelijk dialooggerichte film is voorzien van mooie begeleidende muziek van David Dramm en deze komt uitstekend uit de speakers.

De DVD heeft menu’s met (bewegende) beelden uit de film. Als enige extra vinden we de originele trailer op het schijfje terug. Het is jammer dat er verder geen extra’s aanwezig zijn, maar A-film zet met deze uitgave wel weer een technisch uitstekende release neer.

ca. 90 minuten
31 augustus 2006
2