Leedvermaak – DVD-Recensie

Frans Weisz had er eind jaren tachtig al bijna een hele carrière opzitten. Als regisseur van onder meer De Inbreker (1972), Rooie Sien (1975) en Charlotte (1981) had hij zich in diverse genres bewezen en kende hij de kneepjes van het vak als geen ander. Ondanks dat zijn films qua onderwerp vaak ver uit elkaar liggen, zijn ze op een belangrijk vlak nauw met elkaar verbonden: in vrijwel alle films van Weisz staat de acteur centraal. De verfilming van het toneelstuk ‘Leedvermaak’ van Judith Herzberg kon dan ook haast niet anders dan door Weisz geregisseerd worden.

Met in de cast onder andere Kitty Courbois, Peter Oosthoek, Pierre Bokma, Catherine ten Bruggencate en Rijk de Gooijer kon de regisseur zich naar hartelust uitleven. Vooral de oudere garde had zich al decennialang bewezen op zowel toneel als film en moest onder de verfijnde aanpak van Weisz weinig moeite hebben zich het personage eigen te maken. Leedvermaak maakt dan ook voornamelijk indruk als acteursfilm, waarin de acteurs het beste uit zichzelf en anderen naar boven halen.

In het psychologische drama Leedvermaak, dat zich afspeelt in de jaren zeventig, draait het allemaal om de naweeën van de Tweede Wereldoorlog. De Joodse Ada en Simon hebben Auchwitz overleefd en geven een groot feest naar aanleiding van het derde huwelijk van hun enig kind Lea met de succesvolle dokter Nico. Het feest wordt overschaduwd door herinneringen aan de Holocaust, frustraties en wrokgevoelens. Naarmate de ochtend nadert, lopen de spanningen tussen de diverse personages steeds hoger op.

Hoewel het uitgangspunt genoeg aanknopingspunten biedt voor enkele emotioneel beladen scènes, blijven deze in Leedvermaak voor de kijker op enige afstand. Weisz legt bewust meer nadruk op de gehele spanningsboog en de individuele karakters dan op enkele afzonderlijke scènes. Hierdoor blijven melodramatische taferelen en aangedikte emoties achterwege en leunt de film sterk op haar naargeestige, zwaarmoedige sfeer en het sterke spel van de cast. De acteurs krijgen zo tevens de kans langzaam te groeien in hun rol – ze dienen niet alleen om te gaan met het heden en de toekomst, maar ook met het verre verleden van hun ouders – en deze van een eigen gezicht te voorzien.

Dat Leedvermaak het op deze manier moet stellen zonder beklijvende momenten is, zeker in retrospectief, geen schande. De film maakt indruk door het krachtige spel, de goede fotografie en de uitgekiende decoupage en heeft inmiddels – met de vervolgen Qui Vive (2001) en Happy End (2009) – aan extra kracht gewonnen. Juist de focus van Weisz op het individu in plaats van op de handeling of gebeurtenis voorzien de karakters van een rijke geschiedenis, die met elke film meer vorm heeft gekregen.

Lees hier meer over de productiegeschiedenis van Leedvermaak.

Leedvermaak staat in de originele 1,66:1 verhouding anamorf op de DVD. Achter op de hoes wordt expliciet gewaarschuwd dat de transfer ‘hier en daar lichtbeschadigd kan zijn’ ondanks alle zorg en aandacht die eraan besteed is. Een nobele verontschuldiging van Universal, die echter niet direct nodig was geweest. Zeker in vergelijking met veel andere releases van Nederlandse films, maar ook als beeldtransfer op zich slaat deze print absoluut geen modderfiguur. De scherpte en detail zijn hier en daar wat soft, maar over het geheel gezien is de presentatie van het beeld goed. Op een portie filmgrain na is het geheel vrij van beschadigingen. Er is geen ondertitelspoor aanwezig.

De film moet het stellen met de originele Dolby Digital 2.0 track. Deze is vrij van ruis en andere beschadigingen en brengt de dialogen op een heldere, goed verstaanbare manier. De weinige momenten dat er muziek te horen is, komt deze aardig warm uit de speakers.

Het menu van de DVD bestaat uit een statische afbeelding met achtergrondmuziek uit de film. Er is enkel de keuze de film te starten of een scène te selecteren. Extra’s ontbreken.

ca. 85 minuten
Universal Pictures