Liefde is … – DVD-Recensie

Liefde Is … is een DVD-box met drie bekende Nederlandse films die handelen rondom romantiek en liefde, de titels zijn: Ik Omhels Je Met Duizend Armen, Phileine Zegt Sorry en Hannahannah.

‘Sorry’ komt in Phileine’s woordenboek niet voor. Met haar gepeperde mening en verbale vuurwerk laat ze menig man afdruipen. Alleen Max (Michiel Huisman) kan haar hart bewegen en laat hij nu net naar New York vertrekken voor een toneeluitvoering. Dat zint Phileine helemaal niet en ze reist hem achterna. Kim van Kooten speelt in Phileine Zegt Sorry een zelfbewuste en temperamentvolle powerbabe die lak heeft aan alles en iedereen.

Ook de hoofdpersoon (Maria Kraakman) uit HannaHannah is een lastige vrouw. Maar one night stand Victor (Antonie Kamerling) laat zich niet wegsturen. Hij ontpopt zich tot de ideale schoonbroer. Hij negeert de verbijsterde Hannah en stort zich vol overgave op de organisatie van het feest. Tot overmaat van ramp nemen ze nog de verantwoordelijkheid op zich om het belangrijkste onderdeel van het feest, de partyboot, gratis te regelen. Met gemengde gevoelens ziet Hannah hoe haar familie haar nieuwbakken vriend binnenhaalt.

Ik Omhels Je met 1000 Armen is de verfilming van het gelijknamige boek van Ronald Giphart, waarin ook de moeilijke kanten van de liefde aan bod komen. Giph (Tijn Docter), een 27-jarige schrijver, heeft net zijn moeder (Catherine ten Bruggencate) verloren na een lang en slepend ziektebed. Samen met zijn vriendin Samarinde (Carice van Houten), arts en veelgevraagd model, en zijn vriendenclub gaat hij op vakantie naar La Palma om bij te komen. De vakantie bestaat eten, drinken, vrijen en flink feesten maar Giph kan er niet van genieten. Hij heeft moeite om zijn verdriet te delen met Samarinde.

Phileine Zegt Sorry
Robert Westdijk, bekend van eerdere eigenzinnige films als Zusje en Siberia, maakte zonder gêne van zijn derde film een echte publieksfilm. De populaire roman van Ronald Giphart werd geheel in de lijn van diens schrijfstijl door regisseur – en tevens scenarist – Westdijk in een vlot en flitsend jasje gestoken. De film voldoet geheel aan de verwachtingen van de trouwe (puperende, vrouwelijke) lezer, en stelt juist daardoor inhoudelijk niet veel voor. Het is de bijzonder vaardige wijze waarop de film gemaakt is, die het oppervlakkige overstemt en de kijker dik anderhalf uur vermaakt. De regisseur wist het uiterst middelmatige, oorspronkelijke materiaal naar een behoorlijk niveau te brengen in deze technisch prima verzorgde productie en heeft een uitstekende cast tot zijn beschikking gehad. Geheel terecht won Kim van Kooten het Gouden Kalf voor beste vrouwelijke hoofdrol voor haar dynamische en energieke invulling van het titelpersonage. Ook de diverse andere karakters worden uitstekend ingevuld door Michiel Huisman, Hadewych Minis, Tara Elders,  Kenan Raven en een verrassende Liz Snoyink. Teleurstellend is wel de vervelende travestietenrol van de normaal uitstekende Roeland Fernhout.

Ik Omhels Je met 1000 Armen
Ik Omhels Je met 1000 Armen is de laatste film die regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen maakte voordat hij aan kanker overleed. Deze derde verfilming, na Ik Ook van Jou & Phileine Zegt Sorry, van een Ronald Giphart boek is veruit de beste. Naast de uitstekende regie, het mooie, sfeervolle gekaderde beeld en het prima scenario beschikt de film over een sterke cast. Naast Carice van Houten schittert actrice Catherine ten Bruggencate in de rol van Lotti, Giph’s moeder die op haar ziektebed ligt en euthanasie wil plegen. De actrice won een welverdiend Gouden Kalf voor deze prachtrol.

HannaHannah
HannaHannah is een vermakelijke TeleFilm geworden, niet in de laatste plaats door het prima spel van de twee protagonisten. Dat Kraakman uitstekend speelt hoeft niet als een verrassing te worden gezien, maar onverwachts zet ook ex-soapie Kamerling een fijne en frisse rol neer. Jammer genoeg kent de film enkele punten van kritiek, zo had het tempo op bepaalde momenten gerust wat hoger mogen liggen. Maar het voornaamste probleem is dat de makers schijnbaar lastig een keuze konden maken; een dik aangezette komedie of  toch een fijnzinnigere romantische variant? Het zijn vooral de aangezette bijrolkarakters welke een twijfelachtige indruk achterlaten, het karakter van de gehandicapte broer Wim (een rol van Barry Atsma) valt bijvoorbeeld totaal uit de toon.

Phileine Zegt Sorry – Anamorphic 16:9 (1.78:1); ondertiteling: Engels en Frans
De prima transfer in het oorspronkelijke breedbeeldformaatbeeld is scherp met een mooie en natuurlijk kleurbalans. Het zwartniveau is prima en de plaatjes zien er scherp uit. Verder is het beeld vrij van beschadigingen, met uitzondering van enkele momenten waarop een bijzonder geringe hoeveelheid filmgrain valt op te merken. Naast Nederlandse ondertitels voor op de diverse momenten met Engelse dialogen, kan men de film optioneel voorzien van Engelse of Franse ondertiteling.

Ik Omhels Je met 1000 Armen – Anamorphic 16:9 (2.35:1); ondertiteling: Nederlands (doven) en Engels
De film die in het 1:2.35 breedbeeldformaat werd geschoten staat anamorf op deze schijf, dit resulteert in een prachtige transfer. Kleuren ogen erg mooi en het contrast is prima, bovendien is het beeld erg scherp met veel detail. Vanzelfsprekend is de transfer van een recente film als deze geheel vrij van vuil en beschadigingen. Bovendien bevat deze DVD zowel een Engels als een Nederlands ondertitelspoor.

HannaHannah – Anamorphic 16:9 (1.85:1); ondertiteling: Nederlands (doven) en Engels
De film werd in 1.85:1 breedbeeldformaat opgenomen en staat ook anamorf in deze verhouding op de DVD, de kwaliteit hiervan is prima. Er zijn geen beschadigingen aanwezig, tevens voldoen scherpte en contrast aan de verwachtingen. Via het menu kan men kiezen om de film te bekijken met Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden of de film van Engelse ondertitels te voorzien.

Phileine Zegt Sorry – Nederlands Dolby Stereo, Nederlands Dolby Digital 5.1 & Nederlands DTS
Men heeft de keuze uit maar liefst drie verschillende geluidssporen; een stereo Dolby Digital 2.0, Dolby Digital 5.1 en een DTS 5.1-track. Deze liggen bijzonder goed in het gehoor, vanzelfsprekend zonder hinderlijke beschadigingen. Het ruimtelijke geluid met veel detail en dynamiek, beschikt daarnaast ook over een uitstekende basswerking met voldoende laag. Buiten de diverse geluidseffecten, klinken ook dialogen en muziek duidelijk en sfeervol. De DTS-track kent wat meer detail dan haar Dolby Digital tegenhanger, maar het verschil is te verwaarlozen.

Ik Omhels Je met 1000 Armen – Nederlands Dolby Digital 5.1 & Nederlands DTS 5.1
De film is uitgevoerd in een Dolby Digital 5.1 – en DTS 5.1 track. Beide klinken erg mooi met een goede ruimtelijke spreiding en een mooie warme klank. Muziek en dialogen komen uitstekend tot hun recht, beschadigingen en ruis zijn vanzelfsprekend niet aanwezig. Twee prima ondersteunende geluidstracks.

HannaHannah – Nederlands Dolby Digital 5.1
Daar waar de film als TeleFilm werd gerealiseerd, is het verrassend om een Dolby Digital 5.1 track op het schijfje aan te treffen. Deze geluidsmix voldoet prima voor een film die voornamelijk op dialogen en ondersteunende muziek is gericht. Ruimtelijke spreiding en dynamiek zijn goed, en verder is de geluidsband  vrij van ruis of andere beschadigingen.

Op de schijfjes van Ik Omhels Je met 1000 Armen en Phileine Zegt Sorry zijn enkele extra’s vinden. Op het eerste schijfje treffen we om te beginnen een vier minuten durende videoclip aan behorende bij de titelsong, The Gods Must Be Crazy, gezongen door Myriam Glaasbeek. Daarnaast zijn er ook een aantal verwijderde scènes (die circa 22 minuten innemen) op deze uitgave gezet, jammer genoeg zijn deze niet voorzien van toelichting. De belangrijkste extra is de erg informatieve 24 minuten durende making of waarin cast en crew toelichting geven over de totstandkoming van de film. Tevens zijn er enkele trailers van de film en andere A-film titels aanwezig.

Ook op de DVD van Phileine Zegt Sorry treffen we enkele promotionele trailers aan waaronder de originele bioscooptrailer van de film. De andere en meest voorname toevoeging is het audiocommentaar van Robert Jan Westdijk, welke via het audiomenu te selecteren is. Regisseur en scenarist Westdijk  geeft erg interessante informatie over de vele dimensies die het maken van de film met zich meebracht, zowel het productionele,  technische gedeelte als het script en spel komen aan bod. De films zijn verpakt in een kartonnen sleeve met daarin de drie losse, originele keepcases verpakkingen.

ca. 498 minuten
10 oktober 2007
Kartonnen sleeve met drie keepcases