Lulu – DVD-Recensie

Lulu is na het matte Venus in Furs de tweede lange speelfilm van het regisseursduo Victor Nieuwenhuijs en Maartje Seyferth. Net als in hun eerste film willen ze een onmogelijk liefdesverhaal vertellen. Lulu is een personage uit het beroemde toneelstuk van Frank Wedekind. Zij is een van de grootste verleidsters uit de toneelliteratuur. Wie haar aankijkt, is verloren. Lukt het Nieuwenhuijs en Seyferth dit keer wel om de spanningen en emoties voelbaar te maken?

In Lulu rijdt de rijke uitgever Leon Mortier op een dag door het bos en ziet een vrouw lopen, Lulu. Geïntegreerd door haar verschijning stopt hij. Zij stapt bij hem in. Wanneer hij wegrijdt, verschijnt er uit het niets een man recht voor de auto en Leon rijdt hem per ongeluk aan. Hij besluit beide mee naar huis te nemen. Lulu heeft Leon in haar macht, hij is hopeloos verliefd. Lulu en de man blijven bij Leon logeren. Vanaf het begin ontwikkelt de relatie tussen Lulu en Leon zich als een gevaarlijk spel. Niet alleen Leon, maar ook zijn vrienden, kennissen en familieleden vallen ten prooi aan Lulu’s aantrekkingskracht. Wanneer Leon zijn vrienden ervan begint te verdenken dat zij hem bedriegen met Lulu, organiseert hij een diner. Tijdens dit diner wil hij ieder van hen confronteren met hun ontrouw en ze voorgoed uit zijn leven met Lulu verbannen. De gasten weten van niks en hopen dat Lulu ook aanwezig zal zijn. De avond verloopt echter niet zoals verwacht …

Net als bij Venus in Furs kent de film een interessant uitgangspunt, maar ook hier gaat het al snel mis. De dialogen – die dit keer rijkelijk zijn – zijn van tenenkrommend niveau en de plot is zout- en stuurloos. Visueel oogt Lulu mat en kunnen een paar aardige shots het geheel niet redden. Enkel de aardige soundtrack zorgt voor een positieve afwisseling.

Lulu is leeg, inhouds- en emotieloos en neigt naar een (goedbedoelde) amateurproductie.

Waardering: *

De film staat in zijn oorspronkelijke beeldverhouding niet-anamorf op de DVD. De print oogt ondanks het niet anamorfe karakter goed en is op een enkele filmspot na vrij van vuil of andere beschadigingen. Filmgrain is in zeer lichte mate aanwezig. Het zwartniveau is evenals het contrast, de scherpte en detail goed. Als men de film wel anamorf op de DVD had gezet, had alles er net wat beter uitgezien. De Nederlandstalige ondertiteling is optioneel en verschijnt enkel wanneer er een buitenlandse taal gesproken wordt. Helaas is het lettertype van de ondertiteling wat aan de grote kant.

Het geluid staat in een als Dolby Digital 2.0 (448 kb/s) gecodeerde track op de DVD. De ‘zigeunermuziek’ komt erg mooi over door de aanwezige laag in de geluidstrack. De dialogen zijn later opnieuw ingesproken en helaas is dit erg slecht gedaan, waardoor er tijdens gesprekken vaak achtergrondruis of een andere storing optreedt. De muziek en de geluidseffecten komen wel goed over.

De DVD zit verpakt in een normale keepcase. De film is opgedeeld in acht hoofdstukken. Het mooi geanimeerde menu bevat minstens zo fraaie achtergrondmuziek uit de film. Via het menu zijn de extra’s te selecteren. Allereerst treffen we de trailer van de film aan. Daarnaast een slideshow (6 minuten) waarin foto’s uit de film voorbij komen. Als laatste treffen we nog een korte filmografie van het regisseursduo en iets meer achtergrondinformatie over beiden aan.

ca. 71 minuten
Art-S Home Entertainment
31 mei 2006