Mafrika – DVD-Recensie

Commercialregisseur Frank Meutstege is een aantal dagen voor zijn bruiloft eregast op een Afrikaans Gala. Precies vijftien jaar geleden nam hij daar zijn wereldberoemde spotje ‘Help Malinda’ op. Tijdens het gala spuwt Frank zijn gal over het continent en wil zo snel mogelijk weer vertrekken, maar het tienermeisje Sunny gooit roet in het eten. Ze beweert zijn dochter te zijn. Wat volgt is een vlotte roadmovie door het Afrikaanse landschap, waar het gevaar steeds op de loer ligt.

Paul Ruvens Mafrika, op het Nederlands Film Festival van 2008 bekroond met de Gouden Kalf publieksprijs,speelt op vermakelijke wijze met allerlei vooroordelen over het Afrikaanse continent en haar inwoners. Gezien vanuit het oogpunt van de bijzonder bevooroordeelde Frank Meutstege  (een goede rol van Frank Lammers) leert de kijker Afrika en haar gebruiken en gewoontes steeds beter kennen.  Ondertussen zijn de avonturen die Frank en Sunny beleven onderhoudend, zo nu en dan zelfs spannend of ontroerend. Mafrika werd mede door de financiële ondergang van de producent niet in de bioscopen uitgebracht, maar krijgt nu een welverdiende tweede (beter: eerste) kans op DVD.

Lees hier een interview met regisseur Paul Ruven over Mafrika.

De film staat in de originele 1,78:1 verhouding anamorf op de DVD. Op de beeldkwaliteit valt weinig aan te merken. De kleurweergave oogt natuurlijk. Qua scherpte en detail had het hier en daar wat beter gekund, maar over-all is de kwaliteit van de transfer zeer goed. Enige minpunt zijn enkele digitale compressiefoutjes, die echter bijna niet opvallen. De optionele ondertiteling is goed uitgevoerd.

De kijker heeft de keuze uit een Dolby Digital 2.0- en 5.1-track. Laatstgenoemde verdient door de betere spreiding de voorkeur, al is het verschil door het voornamelijk dialooggerichte karakter van de film niet erg groot. Op de momenten dat er muziek te horen is, komt deze in de 5.1-track met meer detail, een betere spreiding en een warmere klank uit de speakers. Beschadigingen zijn in beide tracks afwezig. De dialogen zijn goed verstaanbaar.

Via het hilarisch geanimeerde menu van de DVD – we zien een deel uit de zeer geslaagde openingssequentie van de film – is het mogelijk de film te starten, een scène te selecteren, taal- en geluidsinstellingen te veranderen of naar de trailer-sectie te gaan. Hier vinden we trailers terug van Oorlogswinter, Brief voor de Koning en Kruistocht in Spijkerbroek. Deze worden ook automatisch afgespeeld voor de DVD het hoofdmenu bereikt. Filmgerelateerde extra’s ontbreken helaas.

ca. 86 minuten
23 februari 2010
2