Man Zkt Vrouw – DVD-Recensie

Het lijkt een soort van trend te worden: wat oudere, alleenstaande mannen en vrouwen die via de media op zoek gaan naar een nieuwe ‘ware’ liefde. Speelde in Nederland Martin Koolhoven in ‘N Beetje Verliefd al met dit idee, in Vlaanderen doet Miel van Hoogenbemt het in zijn eerste Vlaamse bioscoopfilm Man zkt. Vrouw. Voelde de zoektocht in de Nederlandse variant af en toe wat plat en flauw aan, deze Vlaamse prent toont hoe het wél moet.

Man zkt Vrouw is hartverwarmend, komisch en eerlijk. In Vlaanderen was de film een groot succes en trok in het openingsweekend zelfs meer bezoekers naar de bioscopen dan dat de Vlaamse spektakelfilm Windkracht 10 eerder dit jaar deed. Het publiek blijkt niet alleen meer interesse te hebben in zogenaamde blockbusters, ook de wat kleinere films krijgen eindelijk een kans. Man zkt Vrouw verdient deze ook. Regisseur Miel van Hoogenbemt levert een tragikomedie af waar weinig op aan te merken valt.

De zestigjare schooldirecteur Leopold (Jan Decleir) gaat met pension en ter ere hiervan besluit de school om hem een waardig afscheid te geven. De kille, grauwe gymzaal wordt opgefleurd met enkele goedkope slingers en balonnen en de korte afstandelijke speeches en postionering van zijn collega’s zeggen genoeg: Leopold staat eenzaam in de wereld. Hij is stil, oogt verbrouwereerd en kan zich moeilijk binden. Zijn vrouw is overleden en de enige met wie hij nu nog goed overweg kan is zijn excentrieke buurman Julien (Wim Opbruck). Deze oppert het idee een nieuwe vrouw in Leopolds leven toe te laten en schrijft hem in op een datingsite. Dit levert verrassend veel matches op. Leopold besluit af te spreken met een aantal van deze dames. Maar om daarna ook weer van ze af te komen …

Gelijk in de eerste scènes van de film zet Van Hoogenmebt de toon: het geheel is rustig, overdacht, subtiel, maar bovenal erg komisch. Dit is vooral te danken aan het fijne scenario, dat niet alleen een goede balans weet te vinden tussen subtiele grappen en rake slapstick, maar ook tussen de komische en emotionele scènes. Het verhaal is hartverwarmend, wordt nergens plat en door het uitstekende spel van de gehele cast – met voorop vanzelfsprekend Jan Decleir – zijn de timing en chemie dik in orde.

Ondanks – eigenlijk moeten we zeggen ‘dankzij’, want het werkt allemaal wel – de paar karikaturale personages en de af en toe slapstick-achtige humor, voelt de film zeer naturel aan en kijken we naar mensen van vlees en bloed. De kleine, iets aangedikte maniertjes van een aantal dates van Leopold zijn herkenbaar, waardoor je constant met een glimlach zit te kijken en je in het dagelijkse leven waant. De zoektocht van deze ‘oude Casanova’ krijgt niet alleen iets hartverwarmends, maar ook weemoedigs. Een gevoel dat versterkt wordt door de belichting, het prachtige kleurenpalet van de film en de zachte deuntjes van Spinvis.

De scène waarin Leopold gaat winkelen met zijn nieuwe, jonge huishoudster en daar op komische wijze een van de vrouwen waarmee hij een afspraak had probeert te ontwijken, maar daardoor per toeval één van zijn andere ‘nieuwe vlammen’ (letterlijk) tegen het lijft loopt doet je schaterlachen. Dat je even later een geheel andere emotie voelt wanneer hij op bezoek gaat bij zijn zoon – kampioen scrabble spelen – is enkel te danken aan het feit dat alles perfect op elkaar is afgestemd.  Het verteltempo, de cinematografie, het spel, de scherpzinnige dialogen en koddige situaties: het is een – zoals de film in Amerika de markt op gaat – ‘perfect match’.

De film staat in haar originele 1.85:1 verhouding anamorf op de dvd. Hierdoor wordt er optimaal gebruik gemaakt van het aanwezige aantal beeldlijnen. Het warme kleurenpalet van de film wordt door de transfer prima weergegeven. Het beeld is gedetailleerd en scherp en oogt levendig en warm. Het zwartniveau is uitstekend met een donkere kleur zwart. Technisch gezien valt er niks op de transfer aan te merken. De optionele Nederlandse, Franse en Engelse ondertitelsporen zijn adequaat uitgevoerd en staan op een mooie hoogte in het beeld. Daar sommige kijkers wellicht moeite hebben met de Vlaamse taal, is een ondertitelspoor geen overbodige luxe.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 en 5.1 track op de DVD. Zoals men van een recente film mag verwachten, valt er op het geluid niks aan te merken. Beide sporen zijn vrij van beschadigingen en brengen de dialogen en muziek op een gebalanceerde en heldere manier. Door de betere spreiding en meer laag en diepte op de momenten dat er muziek te horen is, verdient het 5.1-spoor een lichte voorkeur.

Het hoofdmenu van de DVD is statisch vormgegeven en biedt ons de mogelijkheid de film te starten, naar de hoofdstukindeling te gaan, de extra’s te selecteren en wat geluid- en ondertitelinstellingen te verrichten. De film is opgedeeld in een krappe zes hoofdstukken. De extra’s bestaan uit een drietal andere trailers (Aanrijding in Moscou, Ben X en Vermist), een korte nieuwsreportage uit het programma ‘De Rode Loper’ (2 minuten) en een making of (23 minuten). De originele bioscooptrailer van de film zelf is niet aanwezig.

ca. 107 minuten
Bridge Pictures
15 januari 2008