Max & Laura & Henk & Willie – DVD-Recensie

Max & Laura & Henk & Willie werd eerder al op DVD uitgebracht door Art-S Home Entertainment, deze heruitgave uit de Paul Ruven collectie is inhoudelijk identiek. Enkel de inlay is verschillend. De technische bespreking van de dvd is verzorgd door Guido Franken.

Max & Laura & Henk & Willie is een lichtvoetige zedenschets van het moderne leven in Amsterdam. De vijftigjarige drogistapotheker Max is de oudste van de vier. Hij is de protégé van meneer Gisbers, de oude duivenmelker, die boven bij hem op het dak wacht op de terugkeer van zijn favoriete duif en hij heeft een platonische relatie met de assistent röntgenoloog Laura, die waakt over zijn pijnlijke rug. Als Laura het uitmaakt met haar vriend, begint voor haar een zoektocht naar woonruimte. Maar woonruimte is schaars in Amsterdam en daarom ziet zij zich gedwongen bij anderen in te trekken. Zo komt ze bij Max en ook bij Henk en Willie, een levenslustig koppel dat voorheen samen woonde, maar nu op het punt staat hun relatie definitief te verbreken. Met de wetenschap dat Willie bovendien de masseuse is van Max en de schilder Henk over doeltreffende versierdertalenten beschikt is een voedingsbodem geschapen voor over en weer opbloeiende verliefdheden, spontane hartstochten, jaloezie en verdachtmakingen. De carrousel van komische verwikkelingen lijkt niet te stuiten.

Paul Ruven en Sabine van den Eynden namen het minimal-movie stokje over van Pim de la Parra toen deze ditmaal zelf een van de hoofdrollen voor zijn rekening wilde nemen. Daarmee leverde ze een van de meest geslaagde en leukste films uit deze low-budget stroming af. Voor nog geen 66.000 gulden wist het duo in zes en een halve dag een bijzonder geestig kleine filmpje af te leveren. Simpel doch effectief en vlot wordt het geestige verhaal in beeld gebracht, hoogtepunt van de film mag toch wel de reunie van Pim & Wim heten. Voor het eerst sinds de film Mens erger je niet uit 1975, werkte het befaamde duo samen aan een film. Dit keer echter niet achter de camera, maar stonden beide voor de lens naast acteurs als Manouk van der Meulen, Marina der Graaf en Jake Kruyer. Verstappen’s late acteerdebuut als duivenmelker Gisberts is droog en erg vermakelijk ondanks de beperkte screentime die de beste man kreeg.

Max & Laura & Henk & Willie is gemaakt met een minimaal budget, dit heeft ongetwijfeld gevolgen gehad voor het materiaal waarmee de film geschoten is. De print heeft last van een redelijke hoeveelheid filmgrain en beschadigingen in de vorm van filmspots, krassen, verticale lijnen en spetters duiken regelmatig op. Qua helderheid en contrast is de print wisselvallig, sommige scènes ogen iets te donker, daar waar andere iets te licht ogen. Ook dit zal ongetwijfeld het gevolg zijn van het ultralage budget. Rekening houdend met de omstandigheden is de print nog net voldoende. Er worden een klein aantal zinnetjes Engels gesproken in de film, waarvoor geen ondertiteling aanwezig is. (GF)

Het geluid is simpel Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Ook de geluidsband voldoet. De film moet het niet hebben van de muziek of van diepe, lage tonen. De dialogen zijn goed te verstaan en op de momenten dat er muziek klinkt, klinkt deze goed. (GF)

De film is helaas niet voorzien van extra’s. Het schijfje komt in een normale keepcase, met een mooi vormgegeven inlay uit de reeks “de films van Paul Ruven”. Via het simpele hoofdmenu kan men kiezen om de film direct te starten of een keuze te maken uit de zes hoofdstukken waarin de film verdeeld is.

ca. 80 minuten
Art-S Home Entertainment
11 oktober 2007