Mensen zoals jij en ik (serie) – DVD-Recensie

Mensen zoals jij en ik was in de periode 1981 tot en met 1985 een van  de succesvolste series op de Nederlandse televisie. In 1982 kreeg de serie de befaamde Gouden Televizierring als onderscheiding voor het meest gewaardeerde programma van dat seizoen. De serie bestaat uit 32 korte verhalen, geschreven door de Duitser Herbert Reinecker. De AVRO zond deze afleveringen destijds meestal uit als een drieluik, wat uniek was en nog steeds is als televisie-format. In elk verhaal speelt Kees Brusse de hoofdrol en in elk verhaal staan echte mensen centraal, mensen uit de gewone maatschappij: mensen zoals jij en ik.

Mensen zoals jij en ik bestaat uit de volgende afleveringen, verdeeld over vier dvd’s:

1. Schilderen in Ierland
2. Een vriendendienst
3. De trouwgetuige
4. Bang in het donker
5. Kerstavond
6. De inbrekers
7. Het rijbewijs
8. Mijn vrouw is het einde
  9. Taxi in de regen
10. Het krediet
11. Met de kinderen naar buiten
12. Opdracht voor Donk
13. Zondagochtend
14. Brief van een onbekende
15. Champagne en kaviaar
16. De bekering
17. De laatste tram
18. Een avond met Johanna
19. Droomt u dan nooit?
20. De toneelspeler
21. De derde man
22. Pendeldienst
23. De ziel van het bedrijf
24. De modeshow
25. Nachtelijk avontuur
26. Afijn, we leven nog
27. De waarzegger
28. Ursus
29. De clown
30. Konijn in een hoed
31. Een eeuwige droom
32. Op en top een dame

Naast Kees Brusse wordt elke aflevering opgefleurd door een aantal bekende Nederlandse acteurs en actrices. In de ruim dertig afleveringen passeert vrijwel al het Nederlandse acteertalent van de voorbije generatie de revue. Een aantal opvallende namen: Willeke Alberti, Willeke van Ammelrooy, Piet Bambergen, Anne-Wil Blankers, Hans Boskamp, Gerard Cox, Hans Dagelet, Joop Doderer, Marloes Fluitsma, Jeroen Krabbé, Donald Jones, Sylvia de Leur, Pieter Lutz, Liz Snoyink, Huub Stapel, Bram van der Vlugt, Ellen Vogel, Cor Witschge, Olga Zuiderhoek … Het zijn er, zoals u ziet, nogal wat. Deze gastoptredens zijn stuk voor stuk uitstekend verzorgd en geven de serie een absolute meerwaarde.

De grote kracht van Mensen zoals jij en ik zit hem echter vooral in drie andere aspecten: in het spel van Kees Brusse, in de soepele en dynamische regie van Rob Herzet en last but nog least in de pakkende, pure en levensechte verhalen van Herbert Reinecker. Deze laatste is 27 januari jongsleden op 92-jarige leeftijd overleden. Naast zijn werk voor Mensen zoals jij en ik was hij ook verantwoordelijk voor o.a. de Duitse successeries Derrick en Siska. Reinecker is erin geslaagd verhalen te schrijven die uit het dagelijks leven gegrepen lijken te zijn. De verhalen zijn spannend, komisch en ontroerend. Ze gaan over echte mensen, mensen zoals jij en ik die levensechte dingen meemaken. En welke acteur kan een echt mens nou beter spelen dan Kees Brusse? Met zijn vertrouwde stem, perfecte timing en natuurlijke manier van acteren is hij de aangewezen persoon.

Kees Brusse is een van de grootste acteurs uit de Nederlandse filmgeschiedenis. Opvallend is het feit dat hij al vanaf vrijwel het begin van de Nederlandse geluidsfilm betrokken is bij de Nederlandse filmproductie. In 1936 debuteerde hij in Merijntje Gijzen’s Jeugd. Zijn laatste optreden dateert uit 2004, in de serie De Erfenis. In de bijna zeventig jaar dat hij actief was, heeft hij niet alleen een gezicht gegeven aan de acteur Kees Brusse, maar ook aan de Nederlandse film- en televisiewereld. Zijn prestaties zullen wellicht niet bij iedereen direct in het oog springen, maar hij slaagt er áltijd in het moeilijkste voor elkaar te krijgen: het spelen van een mens, en wel op zo’n manier dat het lijkt alsof hij zichzelf speelt.

Of hij nu een liefhebbende schoolmeester speelt in de film Ciske de Rat (1955), een zwijgende vliegtuigliefhebber in Dakota (1974) of een postbode, trambestuurder of politie-agent in Mensen zoals jij en ik; Brusse is altijd iemand van vlees en bloed. Iemand met menselijke gevoelens, trekjes en gewoontes. Zijn uitstraling, charisma en manier van doen, de magie die zich van de kijker meester maakt wanneer hij op het scherm voorbij wandelt: Brusse is een bijzonder en warm acteur en bovendien een warm en vertrouwd mens. In Mensen zoals jij en ik laat hij veel verschillende kanten zien, en elke keer weer weet hij te overtuigen en het vertrouwen van de kijker te winnen door één kleine, subtiele en op het oog simpele handeling.

Mensen zoals jij en ik is subtiel en levensecht geschreven door Herbert Reinecker, zelfverzekerd en dynamisch geregisseerd door Rob Herzet en prachtig en puur gespeeld door Kees Brusse. De 32 korte verhalen zijn hierdoor kleine meesterwerken op zich, die de liefhebber van het leven niet aan zich voorbij mag laten gaan. De serie is van een allesomvattende pracht, waarin tevens de ongekende mogelijkheden van Brusse in ruim elf uur komisch, ontroerend en bovenal levensecht worden getoond.

Waardering: **** half

Het beeld staat in de oorspronkelijke 1.33:1 verhouding op de DVD. De kwaliteit is zeer acceptabel. Beeldruis is in lichte mate aanwezig. Het contrast varieert per aflevering, maar de algemene indruk die de serie achterlaat is positief. Af en toe zijn er kleine filmbeschadigingen waar te nemen. De scherpte en het zwartniveau verkeren vanzelfsprekend niet meer in optimale conditie, maar het geheel maakt een zeer degelijke indruk.

Het originele stereogeluid staat in een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) op de DVD. Ook het geluidsspoor voldoet nog prima. Beschadigingen en ruis ontbreken grotendeels en de dialogen zijn goed verstaanbaar. De muziek komt eveneens goed uit de speakers.

De serie staat verdeeld over vier dvd’s. Elke dvd is voorzien van een leuk vormgegeven menu, waarbij je op de achtergrond de begintune van de serie hoort. De afleveringen zijn niet opgedeeld in hoofdstukken. De vier dvd’s zitten verpakt in een mooie en stevige digipack met een minstens zo mooie slipcase.

Op de eerste dvd staan naast de eerste acht afleveringen ook nog twee extra’s. Als eerste treffen we de originele aankondiging door Kees Brusse aan. Deze duurt ruim twee minuten en Brusse vertelt – tussen de opnamen door – even kort waar de serie over gaat en wanneer en hoe deze door de AVRO aan de kijker zal worden gepresenteerd. Tevens vertelt hij wat de serie voor hem te bieden heeft. Als tweede extra vinden we een recent interview met Kees Brusse terug. Deze extra is speciaal voor de dvd release vervaardigd. Brusse vertelt vanuit zijn woonplaats in Australië op enthousiaste en warme manier een klein kwartier over allerlei zaken omtrent de serie en haalt een aantal leuke anekdotes aan.

Op de tweede en derde dvd vinden we enkel negen afleveringen terug. De vierde en laatste dvd bevat naast de laatste zes afleveringen ook weer een tweetal extra’s, beide uit het archief van de AVRO. In de eerste extra, Mensen zoals jij en ik; ‘daar blijf je voor thuis’ (dertien minuten), horen we niet alleen Kees Brusse, maar ook regisseur Rob Herzet en geluidsman Martin Dubbeldam, die een leuke anekdote vertelt over de beroemde aflevering met de Rotterdamse tram. In deze extra komen veel facetten van de serie aan het bod. Daarnaast treffen we een drie minuten durend item uit Avro’s Close-up aan. Opvallend hierin is de anekdote die Brusse vertelt over de Gouden Televizierring, die de serie in 1982 won. Op het moment dat de interviewer hiernaar vraagt, zie je Brusse duidelijk aangedaan vragen of de camera uit mag. Dit verzoek wordt niet gehonoreerd en Brusse vertelt dat deze is omgesmolten. Het fragment lijkt ook speciaal hiervoor te zijn uitgekozen, aangezien het vrij abrupt wordt afgekapt.

Al met al een mooie, goedverzorgde en goedgevulde release van B-motion. Hopelijk krijgen andere Nederlands(talig)e producties vaker een release als deze.

ca. 690 minuten
B-motion