Met Grote Blijdschap – DVD-Recensie

In Met Grote Blijdschap speelt Jack Wouterse Ad, een man die vijftien jaar geleden verdween. Bij toeval wordt hij weer gevonden door zijn broer Luc, die daarna langzaam maar zeker de reden van Ad’s verdwijning achterhaalt. Ad woont diep in het bos en bewaart al jaren een angstaanjagend geheim voor de buitenwereld.

De opzet van Met Grote Blijdschap  klinkt als die van een horrorfilm, maar hier komt de kijker bedrogen uit. In de tweede helft van de film wordt Ad’s geheim duidelijk en kantelt de film van psychologische thriller naar drama. De eerste helft bestaat uit het onverwachte bezoek van Luc en zijn vrouw Mieke aan Ad. Er klinkt af en toe gebonk vanuit de kelder en er heerst een grimmige sfeer. De zwangere Mieke besluit te vertrekken, maar Ad wil blijven om de band met zijn broer weer op te bouwen.

De beklemmende sfeer is niet in de laatste plaats te danken aan de vier hoofdrolspelers, die de onderhuidse spanning vanaf het eerste moment voelbaar weten te maken. Hierin zijn vooral Jaap Spijkers (Luc) en Jack Wouterse goed op dreef. Het scenario van Kim van Kooten (Alles is Liefde) en regisseur Lodewijk Crijns heeft een goede opbouw en kent natuurlijke dialogen. In combinatie met het sfeervolle camerawerk van Joost van Gelder (Wilde Mossels) maakt dit de film meer dan de moeite waard.

Met Grote Blijdschap is bewust misleidend in de opzet, waardoor de kijker halverwege een klap in het gezicht krijgt. De film werkt in de eerste helft prima als psychologische thriller, waardoor het drama in de tweede helft van de film een grotere indruk achter laat. Zeven jaar maakte Lodewijk Crijns geen lange speelfilm meer, tot vorig jaar Hitte/Harara uitkwam. Deze viel helaas tegen, maar wij weten inmiddels dat hij meer in huis heeft.

Helaas is de transfer van Met Grote Blijdschap niet anamorf uitgevoerd. De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding letterboxed op het schijfje, wat inhoudt dat er op een breedbeeldtelevisie boven en onder aan het scherm zwarte balken te zien zijn. Door het niet-anamorfe karakter van de print, wordt er niet optimaal gebruik gemaakt van de 33% extra beeldlijnen op een breedbeeldtelevisie. De transfer oogt matig, met een mager zwartniveau en contrast, maar brengt de grauwe sfeer van de film doeltreffend op de kijker over. Wellicht dat de erg grauwe en groezelige look van het beeld een bewuste stijlkeuze zijn geweest. Er is geen ondertitelspoor op het schijfje opgenomen.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track op het schijfje. De weergave van het geluid is prima. De film kent een vrij serene soundtrack, die niet leunt op veel begeleidende muziek. De dialogen komen helder uit de speakers en beschadigingen zijn afwezig.

Via het sfeervolle menu van de dvd is het mogelijk de film te starten, een scène te kiezen of de enige extra te selecteren: een making of. In deze making of worden beelden van op de set afgewisseld met interviews met de makers.

ca. 90 minuten
A-Film Home Entertainment
11 april 2002