'n Beetje Verliefd – DVD-Recensie

Martin Koolhoven debuteerde in 2001 in de bioscoop met het mysterieuze drama AmnesiA. Nog datzelfde jaar was zijn tweede bioscoopfilm De Grot op het grote doek te bewonderen. Beide films trokken niet veel publiek, maar werden door de critici enthousiast onthaald. Ook Het Zuiden onderging eenzelfde lot. Op zoek naar commercieel succes sloeg Koolhoven vervolgens een andere weg in. Gevolg was onder andere de frisse en vlotte verfilming van Het Schnitzelparadijs, een film over een jonge Marokkaan die verliefd wordt op de dochter van zijn bazin. Deze multiculti-komedie werd een groot commercieel succes. Met ‘N Beetje Verliefd gaat Koolhoven verder op de ingeslagen weg.

In ‘N Beetje Verliefd volgen we de weduwnaar Thijs en zijn kleinzoon Omar. Beide zijn ’n beetje verliefd, maar krijgen daarbij te maken met allerlei (kleine) problemen. Samen proberen ze elkaar te helpen om deze problemen te overwinnen.

De film begint veelbelovend en erg komisch. We zien een proloog waarin het verhaal op een kolderieke manier wordt ingeleid en de karakters in een gemoedelijk tempo aan de kijker worden voorgesteld. Na de minstens zo leuke en originele begintitels begint het verhaal daadwerkelijk en zien we hoe het Thijs en Omar vergaat in hun worsteling met het leven, de liefde en hun naasten.

Ad van Kempen geeft op warme en vertrouwde wijze gestalte aan Thijs, die zich gevangen voelt in de wereld die zijn dochters hem opdringen. Zijn levenslustige kleinzoon Omar, enthousiast gespeeld door de jonge debutant Yes-R, helpt Thijs te ontsnappen uit deze wereld door een date voor hem te regelen. Gewapend met adviezen van zijn kleinzoon, die daarna tijdelijk van het toneel verdwijnt, gaat Thijs op pad naar zijn Vlaamse date Jacky. Achteloos gaat deze Vlaamse dame door het leven en verslindt ze de ene na de andere man. Haar karakter wordt helemaal duidelijk wanneer ze opgewekt opmerkt dat Thijs alweer haar dertiende date is … nadat haar vijfde huwelijk nog niet zo lang geleden ten einde kwam. Jacky wordt zeer vlot gespeeld door Geert de Jong, die hiermee na een afwezigheid van tien jaar een geslaagde comeback maakt op het witte doek. Thijs en Jacky hebben, voornamelijk op de dansvloer, de tijd van hun leven en een huwelijk wordt al snel gepland. Dit tot groot ongenoegen van de twee dochters van Thijs.

De twee dochters hebben al genoeg aan hun hoofd en vinden het maar niks dat hun vader zich zo druk maakt op de dansvloer. Zeker niet omdat hij regelmatig op controle moet komen vanwege zijn niet al te sterke lichamelijke gesteldheid. Voorzichtigheid geboden dus en proberen om ‘papa’ op andere gedachten te brengen. Sociaal als ze zijn nemen ze hun eigen problemen mee naar het huis van hun vader en worstelen ze er daar mee verder. Vonne (Plien van Bennekom) ligt constant overhoop met haar man Tarik en de gefrustreerde therapeute Aafke (uitstekend gespeeld door Tjitske Reidinga) kan er maar moeilijk mee leven dat ze zonder vriend zit.

Het generatieverschil tussen Thijs en Omar leidt tot een aantal hartverwarmende scènes, waarin er tevens genoeg te lachen valt. Dit laatste is voornamelijk de verdienste van scenarist Maarten Lebens, die – vooral in het begin – voor veel vlotte en komische dialogen zorgt. Gecombineerd met de altijd sterke regie van Koolhoven blijft het tempo hierdoor vrij hoog. Toch weten de twee het tempo er niet de hele tijd in te houden en dit is vooral te wijten aan de gekozen vertelstructuur.

De worsteling van de personages met hun eigen leven gaat gepaard met een worsteling van de makers. Waar Omar in de introductie nog een van de smaakmakers was en bovendien nuttig voor het verhaal, voelt zijn latere en plotselinge comeback in de film aan als een onderbreking. Hierdoor levert de film behoorlijk wat van zijn snelheid in en is het in het middenstuk soms even doorbijten. Daarnaast vervalt het scenario na een tijdje al snel in herhaling en is het geheel op vrijwel elk gebied weinig verfrissend of vernieuwend. Richting het einde krabbelt de film weer wat overeind en zijn er leuke gastrollen van de Schippers van de Kameleon en een hilarisch stil optreden van Jacques d’Ancona als corrupt jurylid.

Met ‘N Beetje Verliefd maakt Koolhoven een weinig originele film die het naast het goede acteerwerk vooral moet hebben van een aantal komische situaties en dialogen. Dat de film weinig origineel uit de hoek komt, heeft veel te maken met het voorspelbare en op momenten stroeve scenario van Maarten Lebens. Ook ontbreken de frisheid en het speelse karakter van Koolhovens eerste multiculti-komedie Het Schnitzelparadijs volledig, waardoor het geheel erg braaf blijft. Te lachen valt er echter nog genoeg en door de relatief korte speelduur houdt Koolhoven de verveling slim buiten de deur, maar blijkt wel duidelijk dat hij dit genre (voorlopig) even moet laten voor wat het is. Hoog tijd dus voor een volgende stap in zijn carrière. Hopelijk een stap die hem weer op het meer artistieke en persoonlijke vlak zet.

Voor een verslag van de première van de film klik hier.

De film staat in zijn originele 2.35:1 verhouding anamorf op de dvd. De print maakt als geheel een goede indruk, maar kent enkele technische tekortkomingen. Zo treedt er door de relatief lage bitrate soms zichtbaar posterisatie op en zijn de scherpte en het detailniveau niet optimaal. De kleuren ogen daarentegen wel mooi warm en zijn goed verzadigd. Ook is de transfer vrij van vuil en andere beschadigingen. Er is geen ondertiteltrack aanwezig.

Ondanks dat er op de hoes enkel melding wordt gemaakt van een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s), is er ook een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s) op de dvd terug te vinden. Beide tracks zijn vrij van ruis of andere beschadigingen en liggen fijn in het gehoor. De 5.1-track geniet de voorkeur, door de mooie ruimtelijke spreiding en de betere diepte en detail.

De dvd begint met enkele promotrailers voor andere RCV-titels. Gelukkig zijn deze trailers te skippen. Via het statisch vormgegeven menu is er de keuze om de film af te spelen, naar de hoofdstukindeling te gaan of de making of af te spelen. De film is netjes opgedeeld in elf hoofdstukken. De making of duurt ruim 23 minuten en geeft op informatieve en komische wijze een kijkje in de keuken van regisseur Martin Koolhoven. Zo zien we de regisseur onder andere zelf enkele stunts voordoen en zijn we getuige van de bijzonder ontspannen, plezierige en gezellige sfeer op de set. De making of is door de droge opmerkingen van de regisseur soms grappiger dan de film zelf.

ca. 78 minuten
RCV Home Entertainment
18 april 2007