Necrophobia – DVD-Recensie

De jonge ontwerper Mark Embrechts verliest zijn vrouw Rebecca door een gruwelijk auto-ongeluk en vanaf dat moment wordt hij achtervolgd door spookbeelden van haar. Tijdens een bezoek aan haar graf ontmoet hij de mysterieuze Colette, die een vreemde aantrekkingskracht op hem uitoefent. Colette kampt met een trauma door de dood van haar minnaar. Haar psychiater, Dr Bernhardt, probeert haar door een onorthodoxe schoktherapie met haar angsten te confronteren. De bizarre rituelen van de behandeling hebben echter een averechts effect. Naarmate de therapie vordert, verandert Colette langzaam maar zeker in een kettingzaag hanterende moordmachine. Als een romantisch diner van Mark met Colette uitloopt op een drama, probeert de doorgedraaide vrouw haar bezoeker te vermoorden en laat hem zwaargewond achter in een met lijken bezaaid labyrint. Als hij weer bij kennis komt, bindt hij de strijd aan met de bloeddorstige vrouw en haar excentrieke psychiater.

Met een budget van nog geen 22.500 euro filmden Frank van Geloven en Edwin Visser op restfilmmateriaal en met geleende camera’s de horrorfilm Necrophobia. Pim de la Parra, dé man achter de zogenaamde minimal-movie, was bereid geld in het project te steken en de jonge filmmakers te steunen tijdens het project. Uiteindelijk werd de film uitgebracht op VHS en het ‘nieuwe’ medium de video-cd. Elf jaar later stond het duo weer samen achter de camera voor de film Sl8n8, weer een ‘low-budget’ project waarbij het enthousiasme en wilskracht boven de financiële middelen stonden.

Deze eerste poging van het duo Visser en Van Geloven is duidelijk een uit de hand gelopen amateur-project. Vooral op dramatisch gebied schieten de capaciteiten van het tweetal nogal te kort. Hoofdrolspeler Martijn Oversteegen heeft duidelijk moeite met zijn rol en weet dan ook niet te overtuigen, helaas net zoals de overige karakters. Toch is het is niet zozeer het twijfelachtige acteerwerk dat de film de das omdoet, maar vooral de gekunstelde vertelstructuur die gebruik maakt van een geforceerde  voice-over en bovendien wel wat meer tempo kon gebruiken.

Toch is het niet enkel kommer en kwel met deze prent. De makers zijn er wel in geslaagd visueel een interessant debuut te maken. De groezelige fotografie op het verkregen restmateriaal is uitermate atmosferisch, met sfeervolle belichting en aardige kadrering. Het hoogtepunt van de film wordt echter gevormd door de uitstekende special effects. Hoewel bloed en gore niet in overvloed aanwezig zijn, is de aanwezige smerigheid van hoogstaande kwaliteit. Spectaculair is bijvoorbeeld de schop die in het hoofd van een vrouw wordt gezet, een beeld dat elf jaar later terugkeerde in Sl8n8, de uitstekende tweede film van de makers.

De film is in het originele 4:3 fullscreen beeldformaat op de DVD gezet. Gezien de opzet van de productie en het bronmateriaal is het beeld van acceptabele kwaliteit. De film werd gedraaid op allerlei soorten 16mm filmstock, als gevolg hiervan oogt de film groezelig met behoorlijk wat grain en beschadigingen. Verder is het detail van het beeld maar matig en het zwartniveau voldoende.

De DVD beschikt over een simpele Dolby Digital 2.0 geluidsband. Ook hier weer rekening houdend met de aard van de productie klinkt het geluid aardig. De sfeervolle begeleidende  klanken van Habbo Beem worden helder en duidelijk ten gehore gebracht, net zoals de dialogen en geluidseffecten. Verwacht echter geen actief ruimtelijk geluidsbeeld uit uw speakers.

Helaas zijn er geen extra’s op deze dvd te vinden, via het eenvoudige hoofdmenu kan men er voor kiezen om de film direct te starten of via een submenu een keuze te maken uit de zes hoofdstukken waarin de film verdeeld is.

ca. 63 minuten
Art-S Home Entertainment
15 februari 2007