Nou, dat was het dan! – DVD-Recensie

Naast deze losse uitgave is de DVD ook onderdeel van de door Indies uitgegeven Paul Verhoeven box.

In 1980 gaat journalist Ruud den Drijver in de clinch met de twee beruchtste regisseurs van Nederland: Paul Verhoeven en Wim Verstappen, gepassioneerde filmmakers, concurrenten en collega’s. Het resultaat is een volledig uit de hand gelopen dubbelinterview over o.a. pijpen en filmkunst. 25 jaar later, Wim Verstappen is inmiddels overleden, ontmoeten den Drijver en Verhoeven elkaar opnieuw, tijdens het filmfestival van Cannes. Verhoeven heeft ondertussen furore gemaakt in Hollywood en spreekt openhartig over de huidige neo-conservatieve politiek van de VS en over zijn werk in Hollywood. Nou, Dat Was Hett Dan! (1980 – 2005) is een terugblik op de carrières van twee gedreven filmregisseurs en een tijdsdocument met heftige uitspraken.

Technisch gezien heeft deze documentaire niets te bieden, met vlagen zit het zelfs slordig in elkaar. Maar het interview door de onervaren en onbezonnen journalist Ruud den Drijver – nu beter bekend als filmproducent – met Verstappen en Verhoeven is goud waard. Den Drijver weet hen de ene na de andere kortzichtige vraag of stelling voor te leggen en terwijl Verstappen laconiek en geestig reageert, haalt Den Drijver zich de woede van Verhoeven op zijn hals. Het zorgt voor een bijzonder vemakelijk en treffend tijdsbeeld van het Nederlandse filmklimaat met geestige gesprekken.

Den Drijver: “Die pijpscène uit Spetters is toch grof
Verhoeven: “Dat doen die mensen toch!
Den Drijver: “Oh ja, echt?

Toch een kleine negatieve kanttekening: het gesprek tussen Den Drijver en Verhoeven op het Cannes Filmfestival van 2005 is leuk om te zien, maar mist de scherpte en kritische toon van het eerdere interview. Tevens herhaalt Verhoeven nog eens zijn alom bekende visie op de Verenigde Staten, iets wat we ondertussen wel weten.

Het archiefmateriaal werd hoogstwaarschijnlijk op 16mm gedraaid en verkeert voor omstandigheden in acceptabele staat. De print kent beschadigingen, vuiltjes en heeft last van grain. Tevens is het zwartniveau aan de lichte kant, maar ondanks dat, of misschien wel dankzij deze tekortkomingen weerspiegelen de beelden een prettige jaren ’80 sfeer. Het recent opgenomen gesprek tussen Verhoeven en Den Drijver werd digitaal geschoten en ziet er voor de beperkte aparatuur prima uit. De beelden worden in een letterboxed breedbeeld formaat weergegeven.

De geluidsband staat in een Dolby Digital 2.0 track op de DVD. De spreiding en het bereik van de geluidstrack zijn vanzelfsprekend minimaal; de opnames uit de jaren ’80 zijn van matige kwaliteit en bevatten beschadigingen. De recente opgenomen stukken hebben vanwege de beperkte productieomvang een beperkte dynamiek. Toch voldoet de geluidstrack prima en is deze nergens hinderlijk.

Het menu van de DVD is prima verzorgd met leuke animaties. Op de hoes wordt melding gemaakt van een extra ‘interview’, maar deze ontbreekt op de DVD. Gelukkig zijn de overige extra’s die op de hoes vermeld staan wel terug te vinden op het schijfje.

Als eerste vinden we een terugblikkend telefoongesprek met Paul Verhoeven welk visueel wordt aangevuld met een aardige animatie. De twee animaties die in de film zitten zijn tevens via het extramenu nog eens apart te bekijken. Verder treffen we nog enkele outtakes van niet veel betekenis en korte speelduur aan. Deze outtakes, waarin Verhoeven vertelt over Soldaat van Oranje, Basic Instinct, De Vierde Man en over het scenario van Zwartboek, hebben de uiteindelijke versie niet gehaald. Als laatste rest ons nog een fotogalerij met stills uit de film.

ca. 80 minuten
Moskwood
Contact Film