Op Afbetaling (serie) – DVD-Recensie

Na het grote succes van de televisieserie Bij Nader Inzien (1991) besloot het trio René Seegers (productie), Jan Blokker (scenario) en Frans Weisz (regie) de handen opnieuw in één te slaan en de roman ‘Op Afbetaling’ van Simon Vestdijk te verfilmen. Het resultaat is filmtechnisch minstens zo indrukwekkend, al weet Op Afbetaling als geheel minder te overtuigen.

Simon Vestdijk beschreef in 1952 hoe de jonge, ambitieuze advocaat Hendrik Grond (Gijs Scholten van Aschat) bij thuiskomst zijn vrouw Olga (Renée Soutendijk) betrapt met een minnaar. Alsof dat nog niet erg genoeg is, blijkt de minnaar zijn confrère Piet Grewestein (Coen Flink) te zijn. Hendrik houdt bewust zijn mond over het voorval, maar heeft wraak gezworen. Zijn vrouw moet voelen wat hij haar heeft aangedaan. Niet direct, maar op afbetaling.

In Op Afbetaling zijn alle kenmerken van Weisz aanwezig. De gedreven filmmaker grijpt elk project aan alsof zijn leven ervan afhangt, regisseert vol passie en is een perfectionist pur sang. Het resultaat is een serie met prima spel, mooie beelden, een zorgvuldige decoupage en goede muziek, die benadrukken dat het geheel zichtbaar met veel genegenheid gemaakt is.

Tegelijkertijd echter schuilt in deze benadering een probleem waar meer films van Weisz mee kampen. Net als bijvoorbeeld Havinck (1986) en Hoogste Tijd (1995) is Op Afbetaling door deze (over)zorgvuldige aanpak nogal kil en blijven de personages op afstand. De films zijn boeiend, bevatten vaak een handvol prachtige scènes en beklijven door hun Italiaans aandoende melancholiek, maar missen als geheel een ziel die de kijker verovert. Het vakmanschap van Weisz staat buiten kijf, maar juist in al zijn zorgvuldigheid verliest de regisseur zo nu en dan de band met het publiek.

Nu is dat bij Op Afbetaling wellicht deels te wijten aan de op momenten nogal uitgesponnen bijna drie uur durende televisiebewerking van Blokkers scenario. De later gesneden filmversie, die een uur minder materiaal bevat, werkt wat dat betreft een stuk beter. De plot is meer to-the-point waardoor de prachtige plaatjes van Goert Giltay minder vaak blijven steken in steriele beelden zonder veel inhoud. Maar ook hier ontkomt de kijker niet aan een typering van het werk waar menig gedreven filmmaker juist ver van af wil blijven: degelijk (klassiek) vakmanschap.

Net als de DVD-release van Bij Nader Inzien moet ook deze uitgave van Op Afbetaling het stellen met matige beeldtransfers. Het beeld heeft last van een redelijke portie ruis en kent een matige scherpte en contrast. Videobeschadigingen zijn geregeld op te merken. De beelden ogen bovendien nogal donker en kennen nogal fletse kleuren. Er is geen ondertiteltrack aanwezig.

Het geluid staat in een Dolby Digital 2.0 track (320 kb/s) op de DVD. Deze is vrij van beschadigingen. De dialogen zijn goed verstaanbaar, al is het frequentiebereik zo nu en dan beperkt. Ruis is afwezig.

De gehele serie – drie afleveringen van elk zo’n vijftig minuten – staat op één DVD. Het menu is statisch vormgegeven, met achtergrondmuziek uit de serie. Via het menu is het mogelijk de delen afzonderlijk te starten of een scène te selecteren.

ca. 178 minuten
Three Lines Productions
1 december 2009
2
4:3

Met dank aan Three Lines Productions voor het beschikbaar stellen van de DVD !

2 gedachten over “Op Afbetaling (serie) – DVD-Recensie

1. In Weisz’ films zie je zijn theaterachtergrond steevast terug. Hier ook. “Bij nader inzien” vond ik sterker, evenals “Het jaar van de opvolging” [een paar jaar ouder]. Hopelijk komt die ook nog op dvd.

Groeten,
    Frans

2. Wordt het niet eens tijd voor een Fans Weisz -box, waarin al zijn films zijn opgenomen?