Ober – DVD-Recensie

Edgar werkt als ober in ‘Het Westen’, een matig lopend restaurant met een groot aquarium. Zijn vrouw Ilse is chronisch ziek. Een buitenechtelijke verhouding met Victoria kan hem hooguit seksueel bevredigen. Hij wordt geterroriseerd door zijn buren. Zijn werk schenkt hem nauwelijks voldoening. Als Edgar door lastige klanten tot het uiterste wordt getergd en geen weerwoord heeft gaat hij verhaal halen bij Herman, de man die hem schrijft. Hij stormt het appartement binnen van de schrijver en zijn vrouw Suzie, die zich nadrukkelijk met het werk van Herman bemoeit. Edgar uit zijn onvrede.

Hij wil van zijn vrouw af. Hij wil een nieuwe vriendin, hij wil nieuwe buren en hij wil zich niet meer door zijn klanten als een voetveeg laten behandelen. Hij smeekt Herman om hem niet langer als een sukkel neer te zetten. ‘Dat is beter voor het verhaal.’ Herman vraagt zich af waar hij zich mee bemoeit. Hij is per slot van rekening fictief. Toch wil Herman Edgar een beetje tegemoet komen, maar op voorwaarde dat hij hem voortaan met rust laat. Edgar lijkt zijn zin te krijgen. Ilse is van het toneel verdwenen en hij heeft een nieuwe minnares, genaamd Stella. De terreur van de buren (Richard en Sieb) wordt daarentegen meedogenlozer. Als hij in het restaurant door dezelfde lastige klanten op de proef wordt gesteld heeft hij opnieuw nauwelijks weerwoord en eindigt hij bewusteloos in het aquarium. Collega-ober Walter vist hem van de bodem.

Van Warmerdam weet zich met Ober te revancheren na het mindere Grimm. Zijn regie is weer uitstekend, net zoals zijn spel en dat van de andere acteurs. De regisseur kon beschikken over een uitstekende cast voor rollen van elk formaat. Bekende namen als Jaap Spijkers, Ariane Schluter, Waldemar Kobus, Kees Prins, Pierre Bokma, Fedja van Huêt en Joop Admiraal prijken onder andere op de credits. De fotografie is mooi verzorgd door Tom Erisman, maar het belangrijkste; er valt weer genoeg te lachen. De cineast trakteert de kijker weer op een verzameling van prachtige typetjes en droogkomische scènes. Zo weet acteur René van ’t Hof als oud vrouwtje op een tergendlangzaam tempo met simpele bewegingen de kijker dubbel te krijgen.

FILMGESCHIEDENIS
Ober is de zesde lange speelfilm van Alex van Warmerdam. Na het minder goed ontvangen Grimm keert Van Warmerdam in Ober weer terug naar een verhaal dat zich afspeelt in eigen land. Zijn surrealistische stijl en absurde humor worden zowel in binnen- als buitenland geprezen. Ober deed het goed in de Nederlandse bioscopen. Met een relatief kleine uitbreng was de film een arthouse hit en lokte hij ruim 100.000 bezoekers naar de zalen. Tijdens het Nederlands Film Festival 2006 was er een felle strijd gaande tussen Verhoevens Zwartboek en deze film van Alex van Warmerdam. Uiteindelijk gingen de grootste prijzen naar Verhoeven en moest Van Warmerdam het doen met een Gouden Kalf voor beste scenario en beste production design. (GF)

Om de kosten van de produktie te drukken werd Ober op video geschoten. Waar de trailer een zorgwekkende indruk maakte, is het eindresultaat prima te noemen. De transfer ziet er namelijk goed uit, kleuren ogen mooi verzadigd en op enkele donkere momenten na is ook het contrast prima van kwaliteit. Het beeld is vrij van beschadigingen maar kent een lichte, maar verder niet storende vorm van grain. Bij het opstarten van de dvd kan men kiezen uit een Nederlands of Franstalig menu. Deze laatste optie voorziet de film van Franse ondertitels. Tevens is het mogelijk om Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden tijdens de film in te schakelen.

Ober staat in een Dolby Digital 2.0- en 5.1-track op deze dvd. Beide geluidssporen klinken prima en weten dialogen en muziek uitstekend ten gehore te brengen. Ze zijn vrij van beschadigingen en geven een mooi vol geluid. Het 5.1-spoor, met vanzelfsprekend meer spreiding, geeft een ruimtelijker geluidsbeeld en meer diepte.

De menu’s van de dvd zien er bijzonder stijvol uit en bevatten fragmenten uit de film. Naast de orginele bioscoooptrailer van Ober zijn nog enkele trailers van andere A-film titels op deze uitgave gezet. Bijzonder boeiend is de 18 minuten durende Making of; hierin zien we beelden van achter de schermen die afgewisseld worden door interviews met betrokkenen, zoals regisseur, producent en acteurs. Alhoewel er in de deze Making of al aandacht aan wordt besteed, is er ook een speciale Making of: Over de muziek, waarin componist Vincent van Warmerdam gedurende 5 minuten toelichting geeft bij de muzikale keuzes die hij maakte voor deze produkte.

De voornaamste toevoeging aan deze dvd zijn echter twee korte filmpjes van Van Warmerdam; Het Schilderij (6 min.) is een  door Van Warmerdam gemaakt animatie-film aan de hand van schilderingen. De Stedeling (1986; 10 min.) is een vroeg komisch filmpje van Van Warmerdam in zwart/wit over een stedeling die de geheimen van het platteland ontdekt. Deze korte films stonden al op de Amerikaanse dvd’s en zijn waarschijnlijk als goedmakertje voor de kale Van Warmerdam box aan dit schijfje toegevoegd.

ca. 97 minuten
5 april 2007
2