Radio Bergeijk (serie) – DVD-Recensie

Achtdelige serie over ankerman Toon Spoorenberg (Pieters Bouwman) en zijn beste kennis Peer van Eersel (George van Houts), de drijvende en soms zinkende krachten achter het lokale radiostation van Bergeijk. Het reilen en zeilen, maar ook de voor- en tegenspoed en conflicten worden in beeld gebracht.  Met facilitaire ondersteuning van technicus Tedje van Lieshout ontvangen de radiomannen een keur aan plaatselijke gasten. Of doen verslag van bijzondere culturele gebeurtenissen of particuliere initiatieven.

Na meer dan zeshonderd radioafleveringen van het illustere duo besloten de makers dat ze klaar waren voor de overstap naar tv. Regisseur Pieter Verhoeff maakte voor de VPRO een ficitieve docusoap over het ‘Werk en leven van Toon Spoorenberg en Peer van Eersel’, waarin een visuele invulling werd gegeven aan  de geestige maar racistische, sexistische en ongenuanceerde radiowereld van het Brabantse tweetal. Als radioprogramma misschien vernieuwend en hilarisch; de tv-bewerking stelt helaas teleur en blijft in de middemaat steken. Het smerige wereldje van de twee asociale presentatoren lijkt wel een late nakomeling uit de jaren ’80, met series zoals de befaamde BBC-productie Bottom. Met momenten is de serie best geestig, maar over de gehele speelduur te veel herhaling en onorgineel, waarbij de toon van de bijrollen vaak net wat te over-the-top is.

Het oorspronkelijke 16:9 breedbeeldformaat van de serie is gerespecteerd gebleven en werd anamorphisch op deze dvd overgezet. Zoals men van een recente productie als deze mag verwachten is het resultaat dan ook uitstekend; vuil of beschadigingen zijn niet op te merken. De beeldtransfer is gedetailleerd en mooi helder. Scherpte, contrast en detaillering zijn verder prima in orde.

De Dolby Digital 2.0 stereo geluidsband (bitrate 192 kb/s) voldoet prima voor deze serie, de dialogen zijn prima verstaanbaar en de muziek wordt met voldoende laag en detail gebracht.  Beschadigingen of andere storende factoren zijn niet te horen en de track geeft een helder en duidelijk geluidsbeeld.

Vanuit het simpel geanimeerde hoofdmenu zijn de afleveringen los te selecteren of kan men alle afleveringen op het betreffende schijfje (vier episodes per dvd) in een keer afspelen. De afleveringen zijn helaas niet in hoofdstukken opgedeeld. Via het hoofdmenu van het tweede schijfje kan men naar het submenu voor de extra’s navigeren.

De voornaamste toevoeging aan deze uitgave, met ongeveer 51 minuten aan extra’s, bestaat uit materiaal dat de uitzendingen niet gehaald heeft. Onder andere; Beeks over Toon en Peer, een afgekeurd Oproepertje, Beeks over de gemeentebankjes en een item over de politieke partij Bergeijk Terug. Behoorlijk geestig, maar ook grof, is de geschrapte scène waarin Bergeijk’s razende reporter op lokatie een bezoek brengt aan een vrouw die op sterven ligt.  De andere en meest boeiende extra is een proefopname voor de serie uit 2006, een visuele registratie van het radioprogramma waarin Bouwman en van Houts nog niet als hun typetjes zijn uitgedost. Bovendien bevat de digipack een boekje van 16 pagina’s.

ca. 240 minuten
A-Film Home Entertainment
9 augustus 2007