Sahara Sandwich / De Tranen van Maria Machita – DVD-Recensie

Sahara Sandwich
Ryder is een psychiater die de problemen van zijn cliënten feilloos weet te analyseren, maar in het oplossen van zijn eigen ‘geestesnood’ hopeloos alleen staat. Op een dag komt Sleuth, een rechercheur, de praktijk van Ryder binnenvallen met de mededeling dat Ryder wordt verdacht van de moord op drie vrouwen. Ryder is zich van geen kwaad bewust. Wel heeft hij een mysterieuze brief ontvangen waarin een moord is aangekondigd en ook Lizzy, zijn secretaresse, is spoorloos verdwenen. De ontboezeming van een nieuwe patiënt zet Ryder aan het denken.

Paul Ruvens experimentele film – hij lijkt haast niets anders gemaakt te hebben – Sahara Sandwich laat een tweeledige indruk achter. De absurde wijze, die zeker niet elke kijker zal aanspreken, waarop het psychologisch kat-en-muisspel tussen Ryder en de rechercheur wordt uitgewerkt is intrigerend en eigenaardig, maar zeker niet zonder pretenties, waarbij de makers wel erg zichtbaar bewust zijn van het onconventionele karakter. Schommelend tussen bijzondere maar ook aanmatigende ideeën, waarbij de maker veelvuldig naar Freud lonkt, wordt de extravagante vertelling verbeeld door het bedreven duo Jeroen Krabbé en Roy Ward.

De Tranen van Maria Machita
Maria Machita blijft in haar nog jonge leven weinig bespaard. Haar vader komt om bij een vliegtuigongeluk en haar moeder sterft op het concert podium. Vol overgave neemt ze de opvoeding van haar broertjes en zusjes op zich en gaat ze op zoek naar een nieuwe vader en echtgenoot.

Met zijn afstudeerproject voor de filmacademie realiseerde Paul Ruven meteen een mijlpaal in het Neerlands filmlandschap; de eerste musical. Daarbij kozen de makers ook maar direct voor de meest uiterste vorm van het genre en lieten iedere regel dialoog en elk woord in de film door de acteurs zingen. Het is dan ook niet vreemd dat daarvoor de getrainde stemmen van levensliedzanger Jacques Herb en Ellen ten Damme werden ingezet, die met veel verve respectievelijk de (overleden) vader en diens dochter spelen. De uitvoering is, mede door de muziek van Frank Affolter met spitsvondige smartlaptrekjes, vernieuwend, buitengewoon fris en erg amusant.

Net zoals enkele andere titels uit deze reeks heeft men als master voor dit schijfje een videoband  genomen, deze keuze resulteert wederom in beeld en geluid van teleurstellende kwaliteit. Beide films staan letterboxed op de DVD in hun originele beeldverhouding, helaas schommelt het beeld onveranderlijk en worden de transfers gekenmerkt door de aanwezigheid van behoorlijk wat zichtbare beschadigingen als beeldspetters en krassen. Aan detail en scherpte ontbreekt het vrijwel geheel en het gepresenteerde beeld oogt onrustig, tevens neigt het zwartniveau naar de grijze tinten. Sahara Sandwich is Engels gesproken en daarom voorzien van ondertitels, die helaas zijn ingebrand.

Beide films zijn voorzien van een simpele Dolby Digital 2.0 geluidsband. Deze zijn eveneens afkomstig van een video en klinken matig en vooral dof. De dialogen zijn goed verstaanbaar, maar het geluid komt erg vlak uit de speakers. De tracks zijn weinig dynamisch met een constante diepe, monotone klank. Sahara Sandwich heeft gezien de concentratie op dialogen niet zoveel te lijden onder de matige geluidskwaliteit maar een muscial als Maria Manchita had veel dynamischer en frisser moeten klinken. Beschadigingen zijn niet aanwezig en ruis is tot een minimum beperkt.

De film is helaas niet voorzien van extra’s. Het schijfje komt in een normale keepcase, met een mooi vormgegeven inlay uit de reeks “de films van Paul Ruven”. Via het simpele hoofdmenu kan men de keuze maken uit de twee films.

ca. 52 + 42 minuten
Art-S Home Entertainment
11 oktober 2007