Shouf Shouf! (deel 3) – DVD-Recensie

Inmiddels alweer de derde serie met nieuwe avonturen van Ap, Rachid, Mussi, Driss en Robbie. Ap voelt zich niet meer welkom in Nederland en besluit carrière te gaan maken in Marokko. Hij belooft zijn vrienden gouden bergen als ze in hem en zijn plan willen investeren. Als de Gouden Bergen van Ap uitblijven, besluiten ze hem op te zoeken. Verder komen de jongens veel complicaties tegen. Liefdesperikelen, keuzes en zelfs een identiteitscrisis. Robbie vraagt zich af: is hij nu een Nederlandse Marokkaan of een Marokkaanse Nederlander?

Aflevering 1: De eersten zullen de laatsten zijn
Ap heeft het totaal gehad met Nederland en vertrekt naar Marokko met geld van de jongens om hen allen miljonair te maken.

Aflevering 2: Soap
De jongens krijgen werk in een tv-studio. De één belandt in een soap, de anderen worden kandidaat in de quiz ‘Twee voor twaalf’.

Aflevering 3: Sandy
Als Robbie half bewusteloos in het ziekenhuis ligt en steeds de naam van Sandy roept, gaan Rachid en Mussi naar haar op zoek.

Aflevering 4: Oog om oog, brand om brand
Als Mussi’s auto in vlammen op gaat, zint hij op wraak. Driss jaagt intussen een carrière als rapper na.

Aflevering 5: Beltegoed
Als Driss een gevonden telefoon opneemt, werkt hij zich vreselijk in de nesten. De andere jongens raken intussen als verkeersregelaars ook in de problemen.

Aflevering 6: Robbie’s Roots
Robbie mag niet meedoen met de andere jongens in een rollenspel met de politie. Dan gaat hij wel heel erg ver om te bewijzen dat hij ook Marokkaan is.

Aflevering 7: Ramadan voor dummies
Driss bevalt het wel, werken in de zorg. De andere jongens gaan het ook proberen, maar komen van ‘n koude kermis thuis.

Aflevering 8: Serieus serieus
Mussi ontdekt dat hij eindelijk toe is aan een serieuze baan. Hij ontmoet daarbij de liefde van zijn leven. Tot grote schrik van de andere jongens blijkt dat een blonde Hollandse te zijn.

Aflevering 9: Uitburgeren
Boerman wil naar Marokko om te zien wat er met z’n geld is gebeurd. Ap drukt de jongens op het hart er alles aan te doen Boerman van dat idee af te brengen.

Aflevering 10: Het beloofde land I
De jongens gaan naar Marokko op zoek naar Ap, maar die blijkt niet makkelijk te vinden. Tijdens hun zoektocht raken ze ook nog Robbie kwijt.

Aflevering 11: Het beloofde land II
Het lukt de jongens Ap in Marrakech te vinden en ze zien wat er van hun investering is terecht gekomen.

Aflevering 12: Een ring is een ding
Mussi heeft geen geld om de bruiloft te betalen. Wanneer hij zelfs de trouwringen moet inleveren om zijn schulden af te betalen, is het de vraag of het huwelijk wel doorgaat.

Daar waar de oorspronkelijk film uit 2004 vooral aardig was doordat men naast de humor ook serieuze thema’s durfde aan te snijden, werd deze inslag bij de tv-serie overboord gezet en ging men helemaal voor de lach. Helaas schoot men daarin door en werd gekozen voor een concept dat aan elkaar hangt van flauwe humor, uitermate vervelende stereotypen, clichés en slappe verhaallijnen. De personages maken bijna geen ontwikkeling door; de ras-Amsterdammer op leeftijd is een racist en de Marokkaanse jongens uit de buurt worden verkeerd begrepen of gediscrimineerd door de naïeve Nederlanders. Vanzelfsprekend moet de slimme Marokkaan (Ab, gespeeld door Mimoun Oaïssa) ter compensatie wel ‘slapstick’ sidekicks hebben (Mimoun Ouled Radi en Mohammed Chaara) zoals we dat eerder ook zagen in Het Schitzelparadijs.

De flinterdunne verhaaltjes, die eigenlijk altijd rond de tegenstellingen tussen allochtoon en autochtoon draaien, weten met moeite de volle twintig minuten te boeien. De serie moet het blijkbaar vooral hebben van de schreeuwerige cast, maar het spel is behoorlijk matig, de humor weinig geestig en bovendien slecht getimed. Regisseurs Anne van der Linden en Thomas Korthals Altes wisten het tij niet te keren en draaiden hun afleveringen volgens het ‘beproefde’ concept, waarmee ook deze derde serie ondermaats is. Het doet de kijker terugverlangen naar de film, die ondanks behoorlijke tekortkomingen wel de aandacht van de kijker wist vast te houden.

Shouf Shouf staat in het oorspronkelijke 1:1,77 breedbeeldformaat anamorf op de DVD’s. De transfer ziet er prima uit en doet de filmische kwaliteiten van het camerawerk eer aan. Het transfer is scherp, met behoorlijk wat diepte en kent genoeg detail. Het frisse kleurenpalet komt prima tot zijn recht en ook het contrastniveau is in orde. Beschadigingen zijn niet aanwezig. Bovendien heeft A-film zoals nagenoeg altijd ook deze release weer van ondertitels voorzien voor de doven en slechthorende medemens.

Het derde seizoen van Shouf Shouf staat in de originele STEREO Dolby Digital 2.0 track op de twee schijfjes. Gezien het beoogde medium en het feit dat een comedy meestal een weinig spectaculair geluidsbeeld oplevert, voldoet de geluidsband prima. Dialogen komen prima verstaandbaar uit de speakers, net zoals de begeleidende muziek. Beschadigingen of storigen zijn niet waarneembaar.

In tegenstelling tot de eerdere series, zijn er helaas op geen van beide schijfjes extra’s te vinden.

ca. 12 x 25 minuten
11 juni 2009