DVD: Sinterklaas en de verdwenen Pakjesboot

Al sinds 2001 vermaakt Martijn van Nellestijn  de jongste jeugd met films over Sinterklaas – in eerste instantie enkel voor de regionale televisie, tegenwoordig voor het witte doek. Wie de producties naast elkaar legt ziet een duidelijk stijgende lijn, al valt er ook op Sinterklaas en de verdwenen Pakjesboot (2009) – alweer Van Nellestijns zevende film over de goedheiligman – genoeg aan te merken.

De plot is ook dit keer weinig verheffend: Als Sinterklaas en Diego in de haven van Spanje aankomen, blijkt de pakjesboot al vertrokken te zijn. Door toedoen van de gemene Dr. Brein en de boeven Joris en Boris zijn de pieten een dag eerder naar Nederland vertrokken. Iedereen denkt dat Sinterklaas aan boord is en Sint en Diego moeten alles op alles zetten om op tijd op de pakjesboot te komen.

De jury van het Nederlands Film Festival weigerde Sinterklaas en de verdwenen Pakjesboot dit jaar op te nemen in de Gouden Kalf competitie, tot verontwaardiging van de makers. De beslissing valt echter te begrijpen. Net als haar voorgangers is ook deze Sinterklaasfilm van Van Nellestijn een saai en uitgesponnen geheel, waarin slaapverwekkende dialogen, plotgaten en een spanningsloos verhaal de dienst uitmaken.

Dat de regisseur zijn inspiratie voor zijn producties vond in de avonturen van Bassie & Adriaan mag inmiddels geen geheim meer heten, maar in tegenstelling tot de verdwenen Pakjesboot wisten die avonturen wel te vermaken en overtuigen. De plot was vaak simpel en doeltreffend, het acteren aanstekelijk en de aanvaringen tussen Bassie & Adriaan en ‘de boeven’ leverden genoeg spanning en actie op om niet alleen de jeugdige kijker, maar ook de wat oudere kijker glimlachend mee te laten kijken. Van dit alles is in Sinterklaas en de verdwenen Pakjesboot geen sprake.

Het enige wat we de regisseur na moeten geven is dat in de negen jaar dat hij nu als zelfverklaard Sinterklaasfilmer werkt zijn films technisch gezien een stuk professioneler zijn gaan ogen. De cinematografie, montage en muziek zijn van goed niveau en geven de prent een professionele uitstraling mee, die zijn eerdere films zo node miste.

Een andere positieve ontwikkeling is het rap terugdringen van de speelduur: duurden de eerste avonturen steevast een uur of twee, deze duurt nog geen anderhalf uur. Maar zelfs dan speelt Van Nellestijn het nog klaar een tempoloos geheel te presenteren, waar maar geen einde aan komt. Letterlijk, want Sinterklaas en de verdwenen Pakjesboot suggereert een keer of drie afgelopen te zijn, om er vervolgens nog wat nutteloze scènes achteraan te laten hobbelen. Laten we hopen dat de plot in zijn volgende films meer doelgericht en compact is. Dan komen het tempo en amusement vanzelf.

Waardering: * half

Op de beeldkwaliteit van de 16:9 anamorf (2,35) uitgevoerde DVD valt niks aan te merken. De film, die digitaal geschoten werd, staat in goede kwaliteit op het schijfje. Contrast en zwartniveau zijn goed in orde. Door het gebruik van een beeldfilter ogen de kleuren wat koel, maar sfeervol. Beschadigingen zijn afwezig, net als ondertiteling voor doven en slechthorenden.

Ook het geluid is van prima kwaliteit. De dialogen zijn goed verstaanbaar en de muziek komt met een fijne laag uit de speakers. De DVD herbergt zowel een 2.0- als 5.1-track. Veel verschil zit er niet tussen beide, maar de laatste geniet de voorkeur op de momenten dat er muziek te horen is.

Voor de DVD opstart krijgen we enkele promotionele trailers te zien, deze zijn te skippen via de ‘next chapter’-toets op uw afstandsbediening. De film wordt op de DVD vergezeld door een aardige collectie extra’s. Als eerste vinden we een making-of (18 minuten) van de film op het schijfje terug, gepresenteerd door Diego (met hulp van de Sint). In Diego en Patricia Paay Verliefd (4 minuten) zingen onze bekende Piet en Paay hun liedje ‘Verliefd’. Onder het kopje Oh jee een foutje – de bloopers (5 minuten) vinden we enkele bloopers terug, ingeleid door Sinterklaas himself. Verder treffen we nog een premièreverslag aan (8 minuten), gepresenteerd door Zwarte Piet, de videoclip van de titelsong (4 minuten), de videoclip ‘De verdwenen Pakjes’ (3 minuten) en de trailers voor de nieuwste drie Sinterklaasfilms van Van Nellestijn.

ca. 91 minuten
E1 Entertainment
13 oktober 2010
2
Anomorphic 16:9 (2,35)
Andere trailers
Promotrailer
Videoclips
Premièreverslag
Bloopers

Met dank aan E1 Entertainment voor het beschikbaar stellen van deze DVD !

5 gedachten over “DVD: Sinterklaas en de verdwenen Pakjesboot

1. Volgens mij is de hoge waardering voor Bassie en Adriaan misplaatste nostalgie van de schrijver.

2. Wat is er mis met het succesvolste commercieelste nederlandse kinderproduct B&A, de doelgroep de kinderen vinden dat helemaal geweldig en blijkbaar heeft van Nellestein dat goed door want was deze film vorig jaar niet de nederlandse familiefilm met de meeste bezoekers?

3. Gister gezien, verschrikkelijke troep … dit kan niemand zijn koters aandoen, hoe vervelend ze ook zijn.