Sinterklaas en het Geheim van het grote Boek – DVD-Recensie

Sinterklaas is weer in het land en we zullen het weten ook. Niet alleen liggen de pepernoten en andere Sitnerklaas-versnaperingen alweer weken in de schappen, ook wat film- en televisieproducties betreft pakt men weer groots uit. Naast de jaarlijkse re-releases van Het Paard van Sinterklaas en De Club van Sinterklaas komt SRSP Films 7 oktober met zowel de bioscoopfilm Sinterklaas en de verdwenen Pakjesboot als een DVD van hun vorige film Sinterklaas en het Geheim van het grote Boek. Laten we hopen dat De verdwenen Pakjesboot meer om het lijf heeft als haar voorganger.

In Sinterklaas en het Geheim van het grote Boek valt de Sint van het dak tijdens het examen voor zijn ‘dakbewijs’. In het ziekenhuis wordt hij gedwongen afstand te doen van zijn titel en deze over te dragen aan de gemene Dr. Brein. Deze probeert met haar handlangers Joris en Boris het geld voor de cadeautjes in te pikken en er met het grote boek van Sinterklaas vandoor te gaan. Agent de Bok gaat samen met de Pieten op pad om Dr. Brein te stoppen. Een spannende ontknoping op Curaçao volgt.

Regisseur Martijn van Nellestijn richt zich in zijn eerste bioscoopproductie overduidelijk op de allerkleinsten onder ons. Het Geheim van het grote Boek zit vol met typetjes, voorzien van allerlei overdreven handelingen en gebaren. Van de spastische Tante Til tot het haast debiele boevenduo Boris en Joris: niemand wordt ontzien. Het levert voor de jongste kinderen ongetwijfeld een vermakelijke middag op, al is de prent met 106 minuten wel wat aan de lange kant. Het project verdient enige krediet door haar no-budget karakter en het enthousiasme en goodwill waarmee ze in elkaar is gezet, maar buiten een aardige filmische look heeft de film echter niks unieks of speciaals om het lijf. Een (zoveelste) kijkbeurt van het beduidend subtielere en levensechtere Paard van Sinterklaas of Dag Sinterklaas is eerder aan te raden.

Waardering: * half

Sinterklaas en het Geheim van het grote Boek staat anamorf op het schijfje. De film staat in een 2,40:1 verhouding op de DVD. Deze beeldverhouding lijkt echter niet de originele te zijn, daar er boven in beeld vaak iets wegvalt. Met zekerheid durf ik dit echter niet te zeggen, aangezien het beeldformaat in de making of eveneens 2,40:1 bedraagt. De transfer oogt verder prima. De kleuren ogen warm en natuurlijk en beschadigingen zijn afwezig.

Het geluid staat in zowel een Dolby Digital 5.1- als Dolby Digital 2.0-track op de DVD. Beschadigingen zijn afwezig. Daar er veel achtergrondmuziek aanwezig is, geniet de 5.1-track – die een betere spreiding kent – de voorkeur. Dialogen zijn goed verstaanbaar.

Via het menu van de DVD is het mogelijk diverse extra’s te selecteren. Alvorens de DVD het menu bereikt, worden er enkele promotionele trailers te bekijken. Eén van deze trailers betreft de trailer van de nieuwe Sinterklaasfilm Sinterklaas en de verdwenen Pakjesboot (later ook via het menu te bekijken). Onder het kopje ‘Liedjes’ vinden we twee videoclips terug; videoclip geheim van het grote boek en videoclip Gerard Joling en Diego.  Tevens is er een karaoke-versie van het nummer “Hop hop hop” van Piet Diego terug te vinden. De twintig minuten durende making of is een aardige toevoeging, al is deze – ondanks de presentatie van Postpiet – weinig kindvriendelijk. Voor volwassen echter een leuke toevoeging. Voorts treffen we nog enkele bloopers, foto’s en verwijderde scènes (het hadden er meer moeten zijn) aan. Onder het kopje ‘Kijk ook dit’ treffen we de originele bioscooptrailer aan en promotiefilmpjes voor respectievelijk sponsor Metro en Curacao.

ca. 106 minuten
RCV
E1 Entertainment