Snuf de Hond en de Jacht op Vliegende Volckert – DVD-Recensie

Het gaat rap met onze viervoetige vriend Snuf. Na zijn avonturen in het pittoreske Friese dorpje gedurende de Tweede Wereldoorlog, wordt het dorp nu geplaagd door een spookachtige verschijning met de naam Vliegende Volckert. Samen met zijn baasje Tom, diens vriendin Mirjam en Kapitein Brandenburg gaat hij op onderzoek uit. Hoewel ook deze Snuf-film technisch degelijk in elkaar steekt, doet het kinderlijke scenario en matige acteerwerk de productie de das om.

In Snuf de Hond en de Jacht op Vliegende Volckert horen Tom en Mirjam van Bouke de legende van een spookachtige verschijning ‘Vliegende Volckert’ die vroeger iedereen in het dorp lastig viel. Als er in het dorp meerdere onverklaarbare gebeurtenissen plaatsvinden, komen de dorpelingen in actie en gaan onder leiding van agent Bantvink het moeras in, waar Vliegende Volckert zich zou verbergen. Omdat het hen niet lukt Volckert te traceren, besluiten ook Tom en Mirjam zich met het mysterie te bemoeien. Door Snuf wordt er nog een derde bekende bijgehaald: Kapitein Brandenburg, de verzetsheld uit Snuf de Hond in Oorlogstijd. Zal het het viertal wederom lukken de vijand te ontmaskeren en verjagen?

Snuf de Hond en de Jacht op Vliegende Volckert lijdt net als zijn voorganger onder de tweeslachtige aanpak van regisseur Steven de Jong. Technisch gezien oogt ook deze productie vaardig en, geheel in stijl van het boek, nostalgisch. Zo zijn de beelden van het authentiek ogende dorpje sfeervol en dynamisch en wordt er in de scènes met Vliegende Volckert veelvuldig spanning in het geheel gelegd door goed gekozen camerastandpunten, rookmachines en een doeltreffende montage. Ook de muzikale ondersteuning van Ronald Schilperoort – overigens identiek aan die van Snuf de Hond in Oorlogstijd – en de special effects zijn van degelijk niveau. Deze volwassen aanblik van de serie wordt echter teniet gedaan door de kinderlijke toon van het scenario en het matige spel.

Waar films als Lang Leve de Koning, Het Paard van Sinterklaas, Madelief en vele anderen aantonen dat films voor de jeugd geen andere aanpak vereisen dan films voor volwassenen, daar is de toon van Snuf toegesneden op de allerkleinsten onder ons. Voordat we op het scherm iets te zien krijgen, moet eerst verbaal duidelijk zijn gemaakt wat men gaat doen en wanneer iets spannend dreigt te worden, wordt er flink gehijgd en angstig gekeken. Deze kinderlijke toon van het scenario – waarin niks subtiel of suggestief wordt verbeeld – doet zich logischerwijs vertalen in eveneens kinderlijk spel. Acteurs die normaliter aardig uit de hoek kunnen komen – we denken aan Rense Westra en Sanneke Bos – krijgen hier een dermate eendimensionaal karakter en simpele dialogen mee, dat ze hopeloos stranden in hun goede bedoelingen.

Over het spel van de rest van de cast valt eveneens weinig positiefs te melden. Hoofdrolspelers Tom van Kamlthout en Vivian van Huiden toonden in de eerste Snuf-film al aan over gering naturel talent te beschikken en weten ook hier niet te overtuigen. Niet alleen komen veel dialogen op een voorlees-toontje en met veel te luide stem uit hun mond, ook trekken ze voortdurend dezelfde grimas wanneer ze in een spannende situatie terecht komen. Voor de allerkleinsten onder ons zal dit alles echter geen onoverkomelijke problemen veroorzaken, maar het is jammer dat de originele verhalen van Prins – die door honderdduizenden Nederlanders gelezen zijn en bij velen een nostalgisch gevoel oproepen – niet wat serieuzer vertaald zijn naar film.

Snuf de Hond en de Jacht op Vliegende Volckert staat in een 1,78:1 beeldverhouding anamorf op de dvd. Zoals we van een recente film mogen verwachten, oogt het beeld zeer goed. De mooie kleurcontrasten die de film in enkele scènes door middel van een uitgekiende lichtinval toont, worden door het goede contrast en de dito scherpte en detail mooi weergegeven.  Het had allemaal net iets scherper en filmischer kunnen ogen, maar het feit dat het dat niet doet valt niet te wijten aan de afwerking van de dvd, maar aan de middelen die de crew tijdens het draaien tot haar beschikking had. Beschadigingen zijn afwezig. De dvd is bovendien netjes voorzien van Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden en een Engelstalig ondertitelspoor. Standaard is een ondertitelspoor geselecteerd dat de Duits gesproken gedeeltes vertaalt.

Net als bij Snuf de Hond in Oorlogstijd kunnen we ook hier positief zijn over het geluid: het Dolby Digital 5.1-spoor is helder en kraakvrij. De dialogen zijn goed verstaanbaar en de muziek komt met een redelijke laag uit de speakers. Grote effecten hoeven we bij Snuf de Hond niet te verwachten, dus echt getest wordt de home cinema set niet.

Het sfeervolle menu van de dvd is voorzien van achtergrondmuziek uit de film. Helaas springt deze na een halve minuut echter steeds terug naar de beginstand, waardoor het beeld even stil komt te staan. Wanneer je net aan het navigeren bent in het menu, is dit erg onhandig. De film is opgedeeld in een krappe zes hoofdstukken. De extra’s bestaan dit keer slechts uit een viertal trailers (die van Radeloos, Niko, Snuf de Hond in Oorlogstijd en Vliegen naar de Maan).

ca. 94 minuten
Bridge Entertainment
15 december 2008
0
16:9 anamorf (1,78)
Nederlands (doven en slechthorenden)

Met dank aan Bridge Entertainment voor het beschikbaar stellen van deze DVD !

8 gedachten over “Snuf de Hond en de Jacht op Vliegende Volckert – DVD-Recensie

1. Waarom is deze film eigenlijk een direct-to-dvd film geworden?

‘T gebeurd trouwens niet vaak volgens mij dat een Nederlandse film direct op DVD word gelanceerd (zelfs de films van Tom ‘flop’ Six zijn allemaal op het doek te zien geweest).

2. “Vliegende Volckert” is tegelijk met “Oorlogstijd” gemaakt, beiden oorspronkelijk onderdeel van een televisieserie voor de EO. In tegenstelling tot laatstgenoemde, zijn er voor deze volgens mij ook nooit plannen geweest hem in de bioscoop uit te brengen.

3. Het gbeurd toch steeds vaker de laatste tijd dat nederlandse films direct-to-dvd gaan; piet kluit, amsterdam.

4. Dat zijn inderdaad twee recente films die men oorspronkelijk in de bioscoop uit wilde brengen, maar die direct op DVD verschenen zijn.