Soeur Sourire – DVD-Recensie

Regisseur Stijn Coninx maakte de afgelopen decennia de historische pareltjes Daens (1992) en Verder dan de Maan (2003). In zijn biopic Soeur Sourire vertelt hij het verhaal Jeannine Deckers, de zingende non die in de jaren zestig plots wereldberoemd werd met haar liedje ‘Dominique’.

Hoewel Coninx het dit keer niet zo nauw neemt met de historische realiteit, is Soeur Sourire een degelijk en vakkundig gemaakte film geworden. We stappen het leven van Jeannine binnen wanneer ze zich in haar tienerjaren bevindt. Al snel wordt duidelijk dat ze zich meer aangetrokken voelt toch haar eigen geslacht en dat ze lijdt onder het gebrek aan liefde en vrijheid van haar moeder. Jeannine wil artistiek bezig, zoekt waardering en vindt in de muziek haar uitlaatklep.

Ze besluit haar ouderlijke huis te verlaten en zich aan te melden voor de opleiding tot zuster in een klooster in Fichermont. Hoewel haar gitaar in eerste instantie wordt afgepakt en haar eigenzinnige houding de hoofdzusters tot wanhoop drijft, lukt het haar uiteindelijk het klooster voor zich te winnen. Na het succes van ‘Dominique’ ligt de wereld aan haar voeten. De zingende non, die als bijnaam ‘Soeur Sourire’ (Zuster Glimach) meekrijgt, valt echter al snel in een diep gat. Nadat ze het klooster verlaat, begint de ellende pas echt.

Coninx heeft van Jeannine een geheel eigen karakter gemaakt en de werkelijkheid naar zijn hand gezet. Enerzijds resulteert dit in een sterkere band met het hoofdpersonage – welke nu als een vrijheidsstrijdster kan worden gezien –, maar anderzijds zorgt dit ervoor dat groot drama achterwege blijft. Soeur Sourire overtuigt dan ook voornamelijk door de meeslepende sfeerzetting, gecreëerd door een authentiek production-design, de sterke weergave van Jeannine’s strijd tegen ‘het regime’ (haar ouders en later het klooster) en de prima technische verzorging.

Verbloemen dat er dramatisch gezien weinig gebeurt en de dramatische hoogtepunten uit het werkelijke leven van Jeannine er in de film bekaaid vanaf komen of zelfs helemaal niet worden behandeld, lukt de makers desondanks niet. De meest interessante periode uit haar leven – die tussen het verlaten van het klooster tot haar dood, waarin ze psychisch tot het uiterste gedreven werd door de buitenwereld – wordt grotendeels geromantiseerd waardoor de film nergens diepe indruk achterlaat. Wat een pakkend en meeslepend drama had kunnen zijn, is nu niet meer dan een vakkundig gemaakte en fraai ogende biopic.

De film staat in de originele 1,85:1 verhouding anamorf op de DVD. De kwaliteit van de transfer is voortreffelijk. De kleuren ogen mooi warm en natuurlijk. Scherpte, contrast en zwartniveau zijn eveneens prima. Beschadigingen zijn afwezig. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed uitgevoerd en staat in een fijn leesbaar lettertype netjes in beeld.

De Dolby Digital 5.1 track op de DVD is van prima kwaliteit. De muziek komt warm en sfeervol uit de speakers en de Franstalige dialogen zijn goed verstaanbaar. Beschadigingen en ruis zijn afwezig.

Via het statische hoofdmenu van de DVD is het mogelijk de film te starten, één van de zes hoofdstukken te selecteren, taal- en geluidsinstellingen te veranderen of naar de extra’s te gaan. De extra’s bestaan uit een drietal promotionele trailers voor releases van Vlaamse films van Bridge Entertainment en een making of van bijna een uur. De making of wisselt setbeelden af met interviews en geeft een informatieve kijk op het reilen en zeilen op een filmset, maar is met een uur toch wel iets aan de lange kant. Veel opziebarends gebeurt er namelijk niet.

ca. 119 minuten
20 oktober 2009
2