Stellenbosch – DVD-Recensie

Met als decor het Zuid-Afrika van na de apartheid, vertelt Stellenbosch de geschiedenis van de Nederlandse familie Keppel, die zich in de jaren vijftig vestigde op het landgoed Arkadia om wijn te verbouwen, maar door de economische boycot gedwongen werd terug te keren naar Nederland. Alleen dochter Betty besloot te blijven om het familiebedrijf voort te zetten. Met de verkiezing van Mandela in 1994 keren de kansen voor haar ambitieuze broer Henk junior om opnieuw een topwijn te produceren op Arkadia. De familiebanden komen nog meer op scherp te staan als een altijd verzwegen noodlottige gebeurtenis uit het verleden langzaam maar zeker naar de oppervlakte komt.

In zeven afleveringen weet Michiel van Jaarsveld op intrigerende wijze de familiegeschiedenis van de familie Keppel te presenteren. Alhoewel uitgangspunt en scenario zich niet uitzonderlijk onderscheiden, is de uitvoering van de klassieke familiegeschiedenis tegen de achtergrond van een veranderend Afrika geslaagd. De  epische vertelling, die gelijkenis vertoond met verhalen uit de Griekse mythologie, wordt op bijzonder innemende wijze vertolkt door een fantastische cast met gewichtige namen als Jan Decleir, Monic Hendrickx, Anne-Will Blankers en Jeroen Willems. De serie is solide geregisseerd en steekt filmtechnisch sterk in elkaar. Theo Bierkens weet de oplopende emoties in twee uiteenlopende omgevingen op prachtige wijze te fotograferen.

Maar met een speelduur van bijna 6 uur ligt het tempo laag en weet men op enkele momenten de aandacht van de kijker niet afdoende vast te houden. Tevens lijdt de serie ook onder een structureel probleem; de gekozen flashbackstructuur geeft al snel te veel van het verhaal bloot. Het eindresultaat zou zonder deze uitleggerige scènes een stuk mysterieuzer en evenwichtiger zijn geweest.

De serie is in de oorspronkelijke beeldverhouding, 1,77:1, anamorf op deze dvd vastgelegd. Zoals het zich een recente productie betaamt, is de transfer vrij van beschadigingen of andere mankementen. Het uitstekende beeld oogt scherp en gedetailleerd, met een aangenaam warm kleurenpallet en solide contrastniveau. Op de momenten dat Afrikaans of Engels wordt gesproken, zijn de dialogen automatisch voorzien van Nederlandse ondertitels (optioneel uit te schakelen). Verder is er, zoals bij verschillende A-film uitgaves van eigen bodem,  Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorende aanwezig. Prima transfer, niets op aan te merken.

De tv-serie werd op deze DVD voorzien van een prettig klinkende Dolby Digital 5.1 geluidsmix. De track klinkt ondanks de weinig spectaculaire aard toch vrij dynamisch en heeft een aangename ruimtelijke spreiding, achtergrondruis of andere vormen van beschadiging zijn niet op te merken. Dialogen en ondersteunende muziek bepalen de hoofdlijn van geluidsband en komen dan ook vol en warm uit de speakers.

Via de sfeervol geanimeerde hoofdmenu’s van beide schijfjes kan men de losse episodes starten of de ondertiteling voor doven en slechthorenden inschakelen. Op het tweede schijfje treffen we verder een drietal extra’s in hetzelfde menu aan. De voornaamste toevoeging is de 22 minuten durende making of In de Schaduw van Stellenbosch, welke een boeiende blik in de totstandkoming biedt. Afgewisseld met beelden van achter de schermen delen cast en crew op interessante wijze hun visie en belevingen. De vier minuten durende featurette Novum Nieuws op Setbezoek  biedt een zelfde blik achter de schermen, alhoewel het meer als  een voorproefje dient en enkel de acteurs kortstondig aan het woord komen. Derde extra is  een promo filmpje van twee minuten voor de Stichting Small Change opgezet door hoofdrolspeelster Monic Hendrickx tijdens haar verblijf in het land. Met deze stichting wil ze de Lukhanyo Youth Development Organisation steunen. Deze organisatie biedt  kinderen een plek waar ze een veilig alternatief  voor het geweld in hun townships kunnen vinden. De extra’s maken samen met het prima verzorgde technische karakater deze release compleet.

ca. 350 minuten
17 december 2007
2