Team Spirit – DVD-Recensie

De Vlaamse regisseur Jan Verheyen heeft nooit onder stoelen of banken geschoven commerciële films á la Hollywood te willen maken. Van zijn debuutfilm Boys (1991) tot zijn (voorlopig) laatste film Buitenspel (2005) is deze visie ook duidelijk zichtbaar. Met gelikte beelden, bekende koppen in de hoofdrollen en een vlotte soundtrack en montage moet het publiek naar de bioscoopzalen worden gelokt. In Team Spirit (2000) is dit niet veel anders.

Team Spirit is de Vlaamse remake van de succesvolle Nederlandse film All Stars van Jean van de Velde. Het originele scenario van All Stars is door de Vlaamse scenaristen vrijwel letterlijk geadapteerd, al zijn een aantal locaties, dialogen en situaties vertaald naar typisch Vlaamse gewoonten. De verhaallijnen, het uitgangspunt en de onderlinge relaties zijn echter identiek aan die van de Nederlandse variant.

In de film volgen we het leven van een groepje vrienden. Al sinds hun jonge jeugd voetballen ze iedere zondag samen bij de plaatselijke voetbalclub. Ondanks de vele nederlagen zijn hun inzet en kameraadschap erg groot. De zes vrienden staan altijd voor elkaar klaar, ook al heeft ieder zijn eigen visie op relaties, werk, vriendschap en verantwoordelijkheden. Deze uiteenlopende visies leiden zo nu en dan tot kleine problemen, waardoor de vriendschap op de proef wordt gesteld. Net voor de vijfhonderdste wedstrijd komt het tot een confrontatie waarbij zij elkaar en vooral zichzelf leren kennen.

Waar All Stars indruk maakt door de alledaagse sfeer, de geloofwaardige band tussen de vrienden en het levensechte scenario, valt Team Spirit behoorlijk door de mand. De personages en hun onderlinge band komen totaal ongeloofwaardig over. Dit heeft veel te maken met de overgestileerde aanpak van Verheyen. Het losse en frisse karakter wat nodig is om de groep vrienden ook echt als een hecht groepje te laten overkomen, ontbreekt hierdoor volledig. De onderlinge sterke vriendschap en de leuk bedoelde opmerkingen komen erg geforceerd over en tijdens het kijken heb je het gevoel alsof er een muur tussen de acteurs staat. Alsof ze elkaar nog nooit hebben gezien en elkaar niet kennen. De chemie tussen het groepje acteurs is hierdoor ver te zoeken, wat vanzelfsprekend ook zijn negatieve invloed heeft op de band tussen de personen die ze spelen. Over de acteerprestaties zelf valt dan ook weinig goeds te melden. Bijna niemand evenaart het niveau van een van de Nederlandse acteurs in All Stars. De enige twee die zich redelijk staande weten te houden zijn Michael Pas en Arnold Willems.

De woordgrappen en komische situaties die in All Stars vrijwel allemaal geslaagd kunnen worden genoemd, worden hier door de weinig inspirerende regie van Verheyen om zeep geholpen. Vaak worden deze in Team Spirit juist als plat en flauw ervaren. All Stars wist echter niet alleen indruk te maken op het komische vlak, ook op dramatisch gebied viel er genoeg te beleven en werd je als kijker een aantal keer goed geraakt. Zo leverde de situatie rondom vader Meeuwse bijvoorbeeld een aantal prachtige scènes op, die versterkt werden door de muziek van Fons Merkies en de songs van Stef Bos. In Team Spirit komt dit allemaal totaal niet uit de verf, waarvoor de oorzaak met name ligt in het ontbreken van chemie tussen de acteurs en de matte, clichématige regie van Verheyen.

Op de bedoelingen van Verheyen valt weinig aan te merken, en wanneer hij erin slaagt deze op een goede manier te realiseren (zie Alles moet weg en zijn frisse en speelse debuutfilm Boys) is er zelf geen enkele reden tot klagen. Helaas ging het tot nu toe echter vaker mis dan goed. Team Spirit is ook weer een film om snel te vergeten.

Waardering: *

Het beeld staat anamorf en in zijn originele beeldverhouding op dvd. Het beeld oogt redelijk. Scherpte, detail en contrast zijn gemiddeld. Grote beschadigingen doen zich nergens voor, al is het aantal vuiltjes en kleine andere beschadigingen toch iets te groot voor een dergelijke recente film.

Het geluid staat in een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) op de dvd. De spreiding is echter minimaal. De dialogen en de muziek komen voornamelijk uit de frontspeakers, waardoor het LFE-kanaal nauwelijks intensief wordt gebruikt. Ook over de kwaliteit van het geluid valt niet veel te klagen, maar echt indruk maken doet het niet.

Het menu van de dvd is leuk verzorgd. Bij het opstarten geeft regisseur Jan Verheyen een korte inleiding waarin hij vertelt welke opties er zijn. De film is opgedeeld in twaalf hoofdstukken. De – op het oog – interessanste extra is het audiocommentaar van regisseur Jan Verheyen. Helaas vallen er erg veel lange pauzes en is de track zodoende wel erg stil. Voorts treffen we nog een fotogalerij aan, met daarin zeventig foto’s, en de videoclip van de titelsong Only your love will do.

ca. 97 minuten
Universal Pictures
4 december 2003