Ter Ziele – DVD-Recensie

In opdracht van De Hartstichting maakte Theo van Gogh in de zomer van 2004 de serie Ter Ziele. De serie gaat over twee ambulance medewerkers, gespeeld door Thijs Römer en Steve Hooi, die in twaalf korte afleveringen filosoferen over seks, liefde, relaties, het leven en de dood. Het resultaat viel bij De Hartstichting niet in goede aarde en de organisatie keurde de serie af ‘omdat er demonstratief continue in wordt gerookt.’ Het zal vast niet de enige reden zijn geweest.

Ter Ziele bestaat uit de volgende twaalf afleveringen, die elk rond de acht minuten duren:

1. Waarheen
2. Kleppen
3. Banaan
4. Geluk
5. Het Zwarte Gat
6. Lekker
  7. AH
  8. De Gezonde Roker
  9. Gyneacoloog
10. E.T.
11. De Kleine Jodokus
12. Echte Liefde

Uitspraken als “een gevalletje hartstilstand” en “je kunt nog beter dood gaan aan longkanker dan aan een defillibrator” illustreren de aanpak en houding van Van Gogh met betrekking tot het onderwerp als geen ander. Van Gogh heeft weinig affiniteit met ziekenbroeders en de medemens en laat dit ook duidelijk merken. Alvorens de twee ziekenbroeders op pad gaan na een oproep van de centrale, wordt er eerst het liefst nog even gepraat over de laatste relatieperikelen, scharreltjes uit het verleden en andere koetjes en kalfjes. Haast maken is er niet bij en wanneer ze voor de zoveelste keer verzuimd hebben een patiënt te redden, wordt er hard gelachen. De serie zit doorspekt met gevloek, gescheld en morbide grapjes. Het is heerlijk Van Gogh cynisme. De door Van Gogh bedachte teksten zijn ophitsend en werken aanstekelijk.

Thijs Römer en Steve Hooi tekenen voor de rol van ziekenbroeder en doen dit beide prima. Vooral Römer is goed op dreef als kettingrokende macho. De scherpe zinnen rollen hard en natuurlijk over zijn lippen, alsof hij in het dagelijks leven niet anders doet. Römer is de uitstekende alter-ego van Van Gogh. Hooi fungeert in het grootste deel van de serie vooral als aanhoorder. Naast al het cynisme en gevloek maken de twee ook nog een aardige karakterontwikkeling door.

De afleveringen worden op het eerste gezicht slechts bij elkaar gehouden door een dunne rode draad, maar door de aparte en overtuigende afloop die Van Gogh de kijker voorschotelt, blijkt het geheel een stuk strakker en geconstrueerder dan gedacht.

Ter Ziele is een typische Van Gogh serie geworden. In de eerste plaats omdat de serie goedkoop en snel geschoten is en de regisseur zich volledig kon focussen op de acteurs. In de tweede plaats omdat hij door middel van zijn kenmerkende cynische, morbide en snerende stijl kritiek uit op allerlei actuele zaken en de draak steekt met diverse – voor velen gevoelige – onderwerpen. Zoals altijd doet Van Gogh dit op een vlotte en aanstekelijke manier, die echter zeker niet voor iedereen is weggelegd.

Ter Ziele staat in in de originele beeldverhouding anamorf op de dvd. Zoals men mag verwachten bij een recente productie zijn beschadigingen in de vorm van spetters of andere soorten vuil afwezig. Het beeld oogt scherp, met een goed contrast en detail. Beeldruis is in lichte mate aanwezig. Er is geen ondertiteltrack aanwezig op de dvd.

Ook op de meegeleverde Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) valt weinig aan te merken. De serie bestaat voor 95% uit dialogen, die mooi helder uit de frontspeakers komen. Op de momenten dat de score van Rainer Hensel te horen is, werkt het LFE-kanaal lichtjes mee. Verwacht echter geen vuurwerk.

Het statisch vormgegeven menu is voorzien van achtergrondmuziek uit de serie. Er is de mogelijkheid om alle twaalf afleveringen achter elkaar af te spelen, of naar een specifieke aflevering te gaan. Er zijn geen extra’s aan de release toegevoegd.

ca. 98 minuten
Prime Time Entertainment
11 oktober 2005