Tiramisu – DVD-Recensie

Boekhouder Jacob heeft een nieuwe cliënt, de getalenteerde en flamboyante actrice Anne. Hij ontmoet haar voor het eerst op haar woonboot, de ochtend na de première van haar nieuwste toneelstuk. Al snel ontdekt hij dat Anne het niet zo nauw neemt met haar uitgaven en enorme schulden heeft, hij vreest zelfs dat ze haar boot misschien zal moeten verkopen. Anne is in blinde paniek, ze wil haar geliefde woonboot waar haar dochter is geboren en zo’n groot deel van haar leven zich heeft afgespeeld, absoluut niet kwijt.

Gaandeweg raakt Jacob gefascineerd door Anne’s wereld; zo groots en meeslepend dat zijn eigen leven met zijn vrouw Marieke in Diemen erbij lijkt te verbleken. Ondertussen zint Anne op mogelijkheden om geld te verdienen om haar boot te behouden. Haar hoop is gevestigd op Jacob. En Jacob wil haar redden. De avond van de veiling organiseert Anne een groot diner voor al haar collega’s en vrienden op de boot, een afscheidsdiner. Jacob wil verkondigen dat hij een oplossing heeft, maar komt maar niet aan het woord …

Paula van der Oest pakt voor Tiramisu uit met een indrukwekkend cast, die wordt aangevoerd door grote namen als Anneke Blok, Jacob Derwig, Gijs Scholten van Asschat, Olga Zuiderhoek en Rifka Lodeizen. Verder treffen we in een keur van (bij)rollen ook acteurs als Waldemar Torenstra, Sylvia Hoeks en Raymond Thiry aan. Zoals we mogen verwachten zetten deze samen sterk spel neer –  alhoewel Derwig’s spel zo nu en dan wat te veel clichématige trekjes bevat -, maar Anneke Blok stijgt boven iedereen uit met haar prachtige rol, waarvoor ze ook terecht het Gouden Kalf voor Beste Actrice mocht ontvangen. Ondanks het zeer beperkte budget – dat minder dan een miljoen euro bedroeg – weet de film ook technisch te bevredigen. Guido van Gennep levert weer uitstekend camerawerk af en de art-direction van veteraan Harry Ammerlaan sluit goed aan bij de contrasterende milieus. De andere sterke technische factor, waarvoor wederom een Gouden Kalf werd toegekend, is de bijzonder fijne score van Michiel Borstlap.

Ondanks de sterk spelende cast en de uitstekende technische verzorging, is Tiramisu niet geheel geslaagd te noemen. Voornaamste reden hiervoor is het zwakke karakter van het scenario, dat op enkele cruciale punten steken laat vallen. Voornamelijkste aanleiding hiervoor is het feit dat de twee hoofdpersonen uit Tiramisu, Anneke Blok als acterende diva en Jacob Derwig als stoffige accountant,  geschreven zijn als extreme stereotypen. Het is begrijpelijk dat de regisseuse koos voor twee uiteenlopende personages om het conflict tussen het burgerlijke en glamoureuze leven te illustreren. Maar het contrast tussen de twee protagonisten is veel te dik aangezet om echt te kunnen overtuigen en de kijker meer te slepen in het verhaal. Het gebrek aan nuance en gelaagdheid – er zit bijzonder weinig ontwikkeling, buiten het voorspelbare verloop van het verhaal, in de twee karakaters – zorgt er daarnaast ook voor dat het materiaal net te weinig te bieden heeft om de volle speelduur echt te kunnen boeien.

De transfer die Tiramisu voor deze DVD-uitgave heeft meegekregen is prima, en doet de uitstekende fotografie van Guido van Gennep – die sowiewso enkel prachtig camerawerk aflevert, voor welke film dan ook – recht aan. Het beeld is scherp met veel detail en kent een uitstekend contrastniveau. In donkere scènes is er echter wel met enige regelmaat grain op te merken, maar verder is de print vrij van beschadigingen of vuil. Het schijfje biedt de mogelijkheid om de film te voorzien van Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden, zoals we die ondertussen gelukkig bij bijna elke Nederlandstalige DVD-release van A-film mogen aantreffen. Daarnaast kan men ook een goed verzorgde Engelstalige ondertitelingstrack inschakelen.

Tiramisu staat met een Dolby Digital 5.1 geluidsband op deze DVD. De surroundtrack bevat voornamelijk dialogen dus grootse geluidseffecten hoeft men  niet te verwachten. Technisch is de afwerking van het geluid echter prima, de dialogen zijn uitstekend te verstaan en de bijzonder prettige, Gouden Kalf winnende, score van Michiel Borstlap komt sfeervol en gedetailleerd uit de speakers. Zoals het zich bij een recente productie betaamt zijn er geen beschadigingen of andere oneffenheden op te merken.

De DVD start, alvorens we in het hoofdmenu komen, met een promotioneel filmpje voor de Quality Film Collection. Gelukkig is dit gemakkelijk over te slaan met de forward-toets van de afstandsbediening. Vervolgens vinden we in het submenu ‘Trailers’ drie trailers voor Nadine, Interview en Alles is Liefde, samen met de bioscooptrailer van Tiramisu terug. Als we vervolgens naar het Extra’s-menu navigeren, kan men drie verwijderde scenes bekijken. De korte fragmenten, die samen zo’n vijf minuten in beslag nemen, zijn los of allemaal achter elkaar te bekijken en vormen ondanks de matige kwaliteit (4:3 letterboxed breedbeeld) een kleine maar aardige toevoeging.

Voornaamste toevoeging aan deze release is echter de CD die de Gouden Kalf winnende score van Michiel Borstlap bevat. De volgende twaalf tracks vinden we op het extra schijfje terug:

Tiramisu
Get It