Toren C Seizoen 2 – DVD-Recensie

De absurdistische komedieserie Toren C is de terug in dit tweede seizoen. De werkvloer wordt wederom geteisterd door ongemakkelijke gebeurtenissen van het ergst denkbare soort. Genante situaties waarin iedereen zich zal herkennen maar waarvan niemand wil dat ze gezien worden. Hilarische gevolgen zijn onafwendbaar. De werkelijkheid van Toren C – waar zich naast een kantoor nu ook een mortuarium bevindt, een kaketoeverblijf en een moleculair driesterrenrestaurant op de dertiende verdieping- is altijd wranger en absurder dan fictie. Naast nieuwe collega’s zien we ook de bekende werknemers zoals Els, die nog altijd worstelt met de dagelijkse beslommeringen van het moederschap, Karin, de meedogenloze bedrijfsdictator op naaldhakken en de pubermeisjes :“Pannekoek!’ Welkom terug in Toren C, een kantoorhel van 13 verdiepingen.

Kantoorhumor is beslist geen innovatief onderwerp voor een tv-serie, zowel Debiteuren Crediteuren van Jiskefet als het vermaarde The Office brachten humor al eerder vanaf de werkplek in de huiskamer. Toren C, van Maike Meijer en Margôt Ros – de drijvende krachten achter deze serie, ze schreven al het materiaal en namen een groot deel van de rollen op zich  – gaat echter verder dan de pijnlijk herkenbare David Brent en de droge humor van onze Jos en Edgar. De twee dames gooien het over een andere boeg en gaan voor banale grappen van het kaliber poep en plas. In tegenstelling tot de onafwendbare ‘hilarische gevolgen’ waar bovenstaande synopsis over spreekt strandt het geheel helaas op een niveau waarop 90% van de grappen niet werkt omdat ze gewoonweg te flauw of banaal zijn. En deze twee factoren vormen niet altijd een slechte insteek voor een komedie, bij lange na niet, maar de toon van de makers slaat hier duidelijk mis.

Men heeft de 200 minuten Toren C van dit tweede seizoen op een enkel DVD-9 schijfje weten te persen. Toch is het resultaat bevredigend, ondanks de softe look van de serie ziet de transfer er goed uit. De serie staat in het originele 1,77:1 breedbeeldformaat op het schijfje, beschadigingen zijn niet aanwezig en het contrast is heel behoorlijk. Geen hoogwaardig demonstratiemateriaal, maar ruim voldoen voor een kleinschalige tv-serie.

De Dolby Digital 2.0 geluidstrack  richt zich vrijwel uitsluitend op dialogen en omgevingsgeluiden welke helder, vol en goed verstaanbaar zijn. Erg dynamisch is het geluidsbeeld vanzelfsprekend dus niet, maar storende factoren zijn afwezig en het geheel voldoet aan de verwachtingen die men mag stellen.

Helaas treffen we op de DVD geen enkele extra aan.

ca. 200 minuten
17 juni 2010